اجرای طرح کالبدی شمال شرق کشور

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اجرای طرح کالبدی منطقه شمال شرق کشور در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در آینده ای نزدیک خبر داد.

مسعود مالکی در جلسه بررسی طرح کالبدی منطقه شمال شرق کشور در بیرجند، اظهارداشت: بررسی تناسب زمینهای منطقه برای توسعه سکونت گاه ها و فعالیت های صنعتی، پیشنهاد سلسله مراتب و شبکه سکونت گاه ها برای تمام شهرها و روستاهای منطقه و پیشنهاد کاربری های زمین های سراسر منطقه همراه با ارائه مقررات ساخت و ساز در هریک از کاربری ها اجرایی از اهداف اجرای این طرح است. وی در خصوص مشخصات عمومی منطقه شمال شرق تصریح کرد: این طرح در وسعت ۲۴۳ هزار کیلومترمربع در این منطقه اجرا می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این رقم معادل ۱۵ درصد مساحت کل کشور است، افزود: در این منطقه ۱۰ درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۳ نفر اسکان دارند. وی سرخس، مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، بجنورد، قوچان، تربت جام و بیرجند و مناطق همجوار آن شامل ساحلی شمالی، البرز جنوبی، مرکزی و جنوب شرقی را از جمله نواحی این منطقه عنوان کرد و بیان داشت: این طرح در خراسان جنوبی از سال ۸۷ آغاز شده است.

مالکی در خصوص بازده زمانی اجرای این طرح تصریح کرد: دوره زمانی این طرح ۲۰ ساله و تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد. وی با بیان اینکه کل پهنه کشور به ۱۰ طرح کالبدی تقسیم شده است، افزود: در این طرح مطالعاتی کشاورزی، تولیدی، صنعتی، زیست محیطی، مناطق محروم، قطب های صنعتی و پتانسیل هایی که در جهت صنعت و تجارت و توسعه ای از جمله راه آهن و راه های شریانی و اصلی و اشتغال است نیز پیش بینی شده است.

مالکی با بیان اینکه زمان تهیه طرح از سال ۸۷ تا ۹۰ بوده است، افزود: این در حالی است که آمارها بر اساس آمار سال ۸۵ بوده و دو شهرستان به مجموع شهرستانها افزوده شده و این طرح به مدت یک سال دیگر تمدید شده و تا سال آینده به مرحله اجرا خواهد آمد. وی با بیان اینکه این طرح در چهار سطح ملی، منطقه ای، ناحیه ای ومحلی اجرا می شود، عنوان کرد: خراسان جنوبی در سطح منطقه ای پیش بینی شده است.

مالکی آمار جمعیتی، تقسیمات سیاسی و برنامه های اجرایی پیشنهادی را از جمله نواقص و کمبودهای این طرح برشمرد و بیان کرد: هم اکنون جمعیت شهرنشین استان حدود ۵۸ درصد و جمعیت روستایی استان ۴۲ درصد است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تراکم جمعیتی استان نیز ۶٫۹ درصد است، یادآور شد: این طرح ۱۰ شهرستان و ۲۰ شهر استان را پوشش می دهد.

منبع:شبکه ساختمان ایران

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0