آیا وزارتخانه‎ها از تهران می‎روند؟

طرح تمرکز زدایی از پایتخت، سیاستی است که توسط دولت دهم در پیش گرفته شده و با وجود تمام مخالف‌ها و در حال اجرایی شدن است.

بر اساس این طرح وزارتخانه‌ها و بسیاری از ادارات دولتی و شرکت‌ها از تهران به شهرهای دیگر منتقل خواهند شد. این طرح دولت در‌ همان بدو مطرح شدن با مخالفت‌ها زیادی همراه شد، هر چند که موافقانی هم داشت.

در حالیکه اظهار نظرهای مختلف درباره این سیاست دولت ادامه داشت در سوم مرداد مصوبه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که بر طبق آن، دستگاه‌های اجرایی مجازند نسبت به انتقال بخشی از وزارتخانه و ستاد مرکزی به اطراف تهران و استان‌های همجوار تهران مانند قزوین و سمنان اقدام کنند. بعد از آن نیز موضوع انتقال چند وزارت خانه به شهر جدید پرند و در واقع پایتخت مسکن مهر تهران مطرح شد.

نکته جالب اما در این مصوبه این بود که در آن به چگونگی و شرایط انتخاب بخش‎هایی که می‌توانند منتقل شوند، اشاره‌ای نشده بود و بنابراین دستگاه‎های اجرایی و وزارتخانه‌ها می‌توانند بنا به صلاحدید خود، بخش‎هایی را انتقال دهند که مسلما این امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد، زیرا بدون در نظر داشتن چارچوب مدون و انجام کار کار‌شناسی صحیح، این امر تنها سرگردانی مردم و عدم دسترسی سریع به خدمات را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

حالا اما در حالی که روزهای پایانی دولت دهم نزدیک است، استاندار تهران با بیان اینکه تمامی شرایط برای انتقال وزارتخانه‌ها به شهر جدید پرند انجام شده و دیگر بهانه‌ای وجود ندارد گفته است: این موضوع را به وزارتخانه‎ها اعلام کرده‌ایم، آن‌ها باید بروند زمین را ببینند و جانمایی کنند تا هر چه زود‌تر سبک سازی تهران انجام شود.

تمدن در پاسخ به اینکه آیا شما اعلام می‌کنید که وزارتخانه از امروز می‌توانند ساختمان خود را در پرند بنا کنند گفت: بله قطعا همین است. مثلا وزارت نفت برود زمین را ببیند و جانمایی کند. امروز پرند به مترو، فرودگاه و بزرگراه‌ها دسترسی دارد. در ضمن تمامی ساختمان وزارتخانه تجمیع می‌شود. هر چند برخی آقایان می‌گویند این موجب می‌شود کارمندان بروند و برگردند. خب بروند و برگردند ما هم مترو داریم و هم اتوبوس مشکلی نیست. سبک‎سازی به آن جهت است که وقتی فرد یا گروهی برای جلسات یا کارهای اداری از تهران و سایر استان‌ها به وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند دیگر سرازیر به تهران نمی‌شوند و مستقیم به پرند می‌روند.

اواخر اردیبهشت ماه سال ۸۹ بود که دولت فهرست ۱۶۳ شرکت و سازمان‌ دولتی را که باید از تهران منتقل شوند، اعلام کرد. در‌ همان روز‌ها، رایزنی‌هایی درباره انتقال وزارتخانه‌ها یا بخش‎هایی از آن‌ها به شهرهای دیگر صورت گرفت. انتقال معاونت آموزشی وزارت علوم به سمنان، معاونت آموزش و پژوهش و آموزشکده‌های وزارت راه به اصفهان و همچنین احتمال انتقال وزارت صنایع ومعادن به شهرستان‎های اطراف مواردی از این تصمیم گیری‎های دولت بود که بنا به گفته مسئولین مربوطه، قطعی شده بود و قرار بود اجرا شود.

احتمال وقوع زلزله در تهران و فلج شدن کشور در صورت آسیب دیدن وزارتخانه‌ها و شرکت‎های کلیدی، همچنین افزایش بی‌رویه مهاجرت به تهران، از دلایل اعلام شده برای این تصمیم دولت بود و حتی این مساله مطرح شد که پایتخت کشور تغییر کند که با توجه به تمرکز اقتصادی –صنعتی و آموزشی در تهران، این امر به این سادگی امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین دولت تصمیم گرفت، روش تمرکز زدایی تدریجی را در پیش بگیرد.

در راستای اجرای این طرح دولت از کارمندانی که اصلیت‎شان تهرانی نیست، خواست به شهر خود بازگردند و حتی وعده تسهیلاتی چون مسکن و زمین را نیز به آنان داد. در هر حال، بسیاری از منتقدین این طرح اعتقاد دارند که برای انتقال وزارتخانه‌ها و شرکت‎های کلیدی از تهران کار کار‌شناسی صورت نگرفته است و این مساله کشور را در دراز مدت دچار مشکل خواهد کرد.

به اعتقاد آن‌ها، تکه تکه کردن وزارتخانه‌ها بدون کار کار‌شناسی و برنامه ریزی‎های علمی و تخصصی، جز مشکلات ادارای برای خدمات رسانی به مردم و نارضایتی کارمندان چیزی در پی نخواهد داشت و حالا باید منتظر ماند و دید، بالاخره در روزهای پایانی حیات دولت دهم این طرح که مدتی از سوی دولتی هادنبال شد تا به شهرک پرند رسید، اجرایی خواهد شد یا خیر و در صورت اجرایی شدن چه تبعاتی برای کشور در پی خواهد داشت؟

منبع:شبکه ساختمان ایران

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0