دفاع دکتر آخوندی از برنامه اش

پس از سخنان مخالفان و موافقان آقای آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم باید از بن دندان معتقد به توسعه صنعت حمل و نقل باشد. آخوندی با بیان اینکه سخنان خود را در دو بخش به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران می رسانم، گفت: نخستین بخش معرفی برنامه خود خواهد بود و در بخش دوم به ایرادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ خواهم داد.

وی عدالت ، رعایت حقوق و تأمین رفاه پایدار شهروندان، کارآیی، پذیرش و تولید موقعیت برای کسانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند و مقابله با فساد را اصول اصلی خود در تصدی احتمالی وزارت راه و شهرسازی دانست. آخوندی، انعکاس عدالت در چارچوب عدالت جغرافیایی و توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران و همچنین توسعه متوازن منابع در کل کشور را یکی از برنامه های اصلی خود دانست و گفت: باید کاری کنیم تا فقط منابع در تهران جمع نشود.

وی حق دسترسی ایمن و آزاد همه مردم ایران از جمله روستاها و شهرهای کوچک به شبکه راههای گسترده بین شهری و بین روستایی و بین بخشی و همچنین نگاه نوین به صنعت حمل و نقل را از دیگر برنامه های مهم خود خواند. وی گفت: با توجه به سرمایه عظیم انباشته شده در صنعت حمل و نقل باید بدانیم توسعه با فساد به دست نمی آید و تمام تلاش خود را برای مقابله با هر نوع فساد در این صنعت خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه اجرایی کردن برنامه ها و طرح های صنعت حمل و نقل و همچنین تأسیسات زیربنایی بسیار هزینه بر می باشد و دولت در موقعیت کنونی از منابع مالی محدودی برخوردار است یکی از دیگر برنامه های جدی در وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به بخش خصوصی و سپردن صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی به این بخش است.

وی افزود: هر چه سریعتر باید مقدمات راهیابی بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی را فراهم کنیم و نیاز اصلی این مهم ایجاد ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای است. آخوندی با بیان اینکه متأسفانه سالهاست شاهد اختلافات کهنه میان سرمایه گذاران و حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: این اختلافات باعث شده که بیشتر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل کشور از سوی دولت باشد و حضور بخش خصوصی در این صنعت بسیار کمرنگ است. وی به وضعیت اسفبار جاده تهران ـ شمال اشاره کرد و گفت: این مثال، یکی از ثمرات تلخ اختلافات بخش خصوصی و بخش دولتی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تشریح و دفاع از برنامه های خود برای تصدی این مسئولیت گفت: جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و همچنین صنعت ساختمان سازی از جمله ضرورت ها در این حوزه است. عباس آخوندی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه های ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه که مد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هست، افزود: این کار هم موجب افزایش ترانزیت می شود و هم اقتصاد مناطق و اقتصاد روستایی را رونق می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین همه نمایندگان علاقه مندند تا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب فعال شود تا از این طریق کیفیت حمل و نقل افزایش یابد و هم بازارهای جدیدی به دست آید. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: با فعال شدن کریدورها این امکان پذیر است که سهم بیشتری از بازار منطقه ای حمل و نقل به ویژه در حوزه دریا را به خود اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به ۲۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی کشورمان، افزود: حمل و نقل دریایی بار، مسافر، ماهیگیری و گردشگر بخش عمده ای از فعالیت اقتصادی بندر نشینان را شامل می شود؛ بنابراین توسعه در این بخش باید اولویت داشته باشد. وی در حوزه حمل و نقل هوایی بر جوان شدن عمر ناوگان هوایی تاکید و با اشاره به مصوبه دولت در این خصوص درباره امکان مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه کرد: با پی گیری این مصوبه ظرفیت ناوگان هوایی را افزایش خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین گفت: اجرای ترمینال دو فرودگاه امام (ره) و ساماندهی فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است. آخوندی در بخش دیگری از بیان برنامه هایش با تاکید بر ایمن سازی جاده ها، همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها را در این خصوص خواستار شد و بر آموزش همه شهروندان در این باره تاکید کرد. وی همچنین نظارت های الکترونیکی برای ارتقای ایمنی جاده ها را مدنظر قرار داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر بهبود محیط کسب و کار حمل و نقل؛ به تاکیدات اصل۴۴ قانون اساسی در این خصوص و اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک بار همه فرآیندها را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و ترتیباتی فراهم خواهیم کرد که بازار کسب و کار حمل و نقل رونق پیدا کند.

آخوندی همچنین بر استفاده از فناوری و خدمات مهندسی در بخش حمل و نقل تاکید و اضافه کرد: باید از سازمان های نظام مهندسی در این عرصه استفاده کنیم و استانداردهای حمل و نقل را به سطح بین المللی برسانیم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه گفت: فارغ التحصیلان مهندس در ایران بسیار زیاد هستند و هم اکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در رشته های مهندسی داریم که بعد از فارغ التحصیلی می خواهند وارد بازار کار شوند.

عباس آخوندی افزود: اگر اینها آموزش ها را در سطح بین المللی طی نکنند و با مقررات ساختمان در سطح بین المللی آشنا نشوند اینکه برای همه آنها در ایران امکان فراهم شود میسر نیست بنابراین مجبوریم استاندارد حرفه ای و نظام مهندسی ایران را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم تا مهندسان ایرانی بتوانند در بازار بین المللی فعالیت کنند و نه تنها مصرف کننده ارز بلکه تولید کننده ثروت و ارز برای کشور باشند.

وی گفت: در کنار بحث حمل و نقل های عمده و راهها و شبکه های اصلی نباید توسعه روستایی و عدالت را در حوزه جغرافیا از یاد ببریم ، بحث بهسازی مسکن روستایی ، طرح های هادی روستایی، سنددار کردن زمین های روستایی،راههای روستایی و اینکه حمل و نقل روستایی بتواند بخشی از حمل و نقل روستاهای در مسیر را در بر بگیرد از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

آخوندی افزود: قبل از سال ۱۳۷۲چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی و طرح های هادی روستایی و همچنین سنددار کردن اراضی وجود نداشت بلکه دستاوردهای دوره ای است که من در مسئولیت وزارت مسکن بودم.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اصلی ترین مسئله توزیع متوازن جمعیت سرزمین است گفت: هم اکنون جمعیت به شکل متمرکز در تهران و ده شهر بزرگ است و بیشتر شهرها و مناطق روستایی جمعیتشان به تدریج در حال تخلیه است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی بوجود آید به همین خاطر بحث آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای در دوره های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ یکبار به تصویب رسید اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد مجددا در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت تا عدالت جغرافیایی را به شکل متعادل توزیع کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان برنامه های خود برای تصدی این وزارتخانه تصریح کرد: از دوران وزارت مسکن معتقد بودم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و بقیه نهادهای خدماتی را به شهرداری ها واگذار کرد. عباس آخوندی گفت: نظام مدیریت شهری و توزیع وظایف بین مدیریت شهری و دولت مرکزی نامتناسب است. وی به مسکن مهر پرداخت و گفت: مسکن مهر باید برای سه طبقه پایین درآمدی ایران تولید شود که ما در دوران وزارت مسکن عنوان مسکن اجتماعی را بر روی آن گذاشته بودیم .

آخوندی افزود: تا قبل از ۷۲ در هیچ یک از بودجه های دولت اساساً کوچکترین بودجه ای برای مسکن وجود نداشت و دولت فقط و فقط مسئولیت توزیع زمین را بر عهده داشت. وی گفت: مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و حق همه شهروندان است و بر اساس قانون اساسی مردم محروم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند به همین خاطر ما عنوان مسکن اجتماعی را برگزیدیم.

آخوندی افزود: بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم و اولاً کسی هستم که برای آن ردیف قرار دادم اما باید پرسید آیا مسکن مهر تمام مسکن ایران است یا خیر ما مسکن اقشار متوسط را هم داریم. وی گفت: نکته دوم اینکه آیا مکان یابی مسکن مهر درست است؟ آیا تأسیسات زیربنایی و رونمایی مسکن مهر بدرستی بنا شده و آیا مسکن مهر با مشکلات اساسی روبرو نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: الان اصلی ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر با تقویت نهاد شهرداری و کمک دولت است. وی گفت: وظیفه دارم از زحمات آقای نیکزاد که در زمینه توسعه مسکن مهر زحمات فراوانی کشید تشکر کنم. آخوندی افزود: همه بخشها در وزارت راه و شهرسازی باید با هم در نظر گرفته شود و نمی توانیم این وزارتخانه را فقط به مسکن مهر اختصاص دهیم. وی در ادامه در پاسخ به اظهارات نوباوه نماینده تهران و مخالف وی گفت: باید به عرض برسانم که ما یک میلیون و خرده ای مسکن داریم نه دو میلیون و صد واحد که از این تعداد نیز هشتصد هزار واحد با مشکلات عدیده زیربنایی مواجه اند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه سخنانش گفت: این وزارتخانه دستگاهی تخصصی است و باید به موضوع جوان کردن سن مدیریت در آن و همچنین آشناکردن این وزارتخانه با فن آوریهای نوین تفکر کرد . عباس آخوندی افزود: درباره ادغام از بنده سوال شد ، پاسخ من این است که اگر اجازه بفرمایید هر فردی که وزیر راه و شهرسازی شد و رای اعتماد گرفت ۹ ماه فرصت داشته باشدکه یک بررسی انجام دهد و نتیجه آن را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کند ، قاعدتا تصمیم و اختیار در این باره با نمایندگان است .

وی گفت : بنده با حکم شهید دکتر بهشتی عضو اولین شورای مرکزی جهادسازندگی هستم و قبل ازآن نیز بنده مسئولیت ستاد پشتیبانی جبهه های جنگ جهادسازندگی در خوزستان ، ایلام و کرمانشاه را بر عهده داشتم و همچنین در عملیاتی مختلف نیز حضور داشتم. آخوندی افزود: در سال ۱۳۶۱ بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شدم ، در آن زمان کشور به دلیل فتنه منافقان به شدت در ناامنی بود و در بعضی از روزها در تهران تا ۴۰ شهید داشتیم .

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد : در همین مدت بنده مسئول شورای تامین ویژه غرب کشور بودم و در زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتم دوستانی که در کردستان و آذربایجان غربی بودند به یاد دارند که ما هیچ گاه رویکرد اجتماعی و فرهنگی را در ایجاد امنیت از یاد نبردیم. وی گفت: در این دوران موجبات گفتگوی بسیار سازنده ای را فراهم کردیم و در واقع بخش عمده ای از امنیت از طریق سیاست های اجتماعی و فرهنگی تامین شد .

آخوندی افزود: در سطح ملی در آن زمان بحث هایی درباره ناهنجاری های اجتماعی مطرح بود که در این خصوص گزارشی را تهیه و خدمت رئیس جمهور وقت یعنی مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که ایشان از این گزارش حمایت کردند و ما را چند بار مورد تفقد قرار دادند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: بعد از سال ۱۳۶۶ بنده رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و در آن زمان زلزله گیلان و زنجان رخ دادکه ۲۲۰ هزار واحد مسکونی آسیب دید. وی گفت: بنده همچنین مسئول بازسازی این واحدها بودم و خوشبختانه این واحدها در مدت ۲ سال با کمترین عوارض اجتماعی بازسازی شد .

آخوندی افزود : همان زمان موفق شدم که از بانک جهانی ۲۰۰ میلیون دلار برای بنیاد مسکن اعتبار کسب کنم و این بنیاد مسکن که در وضع موجود ملاحظه می کنید شایدیادگار آن دوره باشد. وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی اضافه کرد : در سال ۱۳۷۲ بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شدم. وی در ادامه گفت : در دوران تصدی این وزارتخانه برنامه های بنیادی را پیگیری کردم و اقدامات خوبی انجام شد.

عباس آخوندی افزود: نکته ای گفته شد که ضروری می دانم در لابلای دفاعیاتم به آن پاسخ دهم؛ گفته شد در آن دوره تورم نرخ مسکن سه برابر شد که من نمی دانم این آمار از کجا آمده است اما منحنی که پریروز در یکی از نشریات به چاپ رسیده بود نشان می دهد که در ۸ سال گذشته نرخ مسکن ۶ برابر و نرخ زمین ۹ برابر شده است در دولتی که قرار بود نرخ زمین به صفر گرایش پیدا کند اما قیمت زمین ۹ برابر شده است.

آخوندی گفت: فکر می کنم یک مقدار کم لطفی کردند و اطلاعات صحیحی به دوستان ندادند چراکه آمار و ارقام نشان می دهد که در سال های۷۲ تا ۷۶ که بنده مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده داشتم هیچگونه افزایش قیمتی رخ نداده است.

وی در ادامه افزود : همچنین در ارتباط با بحث های سیاسی که مطرح شد باید بگویم سخنان این دوستان به بنده کمک کرد و اعلام شد که بنده در گزارش های خود آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری ارائه می کردم منصف بودم و گواهی درست می دادم و دچار جو زدگی نشدم بنابراین سخنان این دوستان دفاع از من بود و نیازی به دفاع من ندارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه گفت: در بحث وفاداری به نظام نیز باید گفت با مجموعه سوابقی که از ما از اول انقلاب وجود دارد نشان دهنده وفاداری به نظام است و برای من خیلی سخت است که اکنون درباره وفاداری به این انقلاب، اسلام و سرزمین مطالبی را بگویم کسانی که تمام جوانی خود را در این راه گذاشته اند کسی که بهترین دوران زندگی خود را در راه پشتیبانی و دفاع از امنیت کشور انجام داده است چگونه باید بگوید که من وفادار به جمهوری اسلامی هستم و این خیلی سوال دردناکی است که مطرح شده است.

آخوندی افزود: اگر می خواهید از موضع رسمی بیان شود باید بگویم وقتی شورای نگهبان فردی را تایید می کند و یا صحت انتخابات را اعلام می کند این جنبه قطعی و رسمی دارد و چطور می توانیم کار غیرقانونی انجام دهیم. وی گفت: حتی برای یک لحظه نیز از قانون تخطی نکردیم همواره قانون مدار بودیم و کسی که می خواهد به عنوان وزیر معرفی شود و باید رای اعتماد نمایندگان را اخذ کند معلوم است که به انقلاب، رهبری و نظام اعتقاد دارد و نمی دانم این چه سوالی است که مطرح می شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: ۳۵ سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم آیا ۳۵ سال سابقه عملکرد مهم نیست و چطور می توان این سوابق را نادیده گرفت. وی ادامه داد: هنوز هم اگر دشمنان به این کشور تعرض کنند ما با رهبری مقام معظم رهبری از آن دفاع خواهیم کرد و حتما به آیین این کشور وفاداریم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0