شهر نیویورک آمریکا

کلان‌شهر نیویورک، مرکز ایالت نیویورک است و در شمال شرق ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا و قلب اقتصادی این کشور به حساب می‌آید. در سرشماری سال ۲۰۰۷، کلان‌شهر نیویورک و حومه آن حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت داشته است. نیویورک در دهانه رودخانه هوستون به روی اقیانوس اطلس قرار دارد و دارای ۵ منطقه است که ایالت نیویورک را تشکیل می‌دهند.

این مناطق عبارتند از: منهتن، بروکلین، کوئینز، برانکس و جزیره استاتن آیلند.

منهتن از جمله قدیمیترین مناطق شهر نیویورک بوده و به شکل شبه جزیره‌ای است که مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی آمریکا در آن قرار دارد. تندیس آزادی که مشهورترین نماد ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید در منطقه منهتن قرار دارد.

بروکلین نیز از قدیمیترین مناطق کلان‌شهر نیویورک و همچنین پر جمعیت‌ترین منطقه آن و چهارمین منطقه پر جمعیت ایالات متحده آمریکا با ۲.۵ میلیون نفر جمعیت است.

کوئینز هم از مناطق ۵ گانه شهر نیویورک و از لحاظ مساحت بزرگترین محله از محلات ۵ گانه کلان‌شهر نیویورک است. ۲ فرودگاه بزرگ شهر نیویورک در محله کوئینز قرار دارند. منطقه کوینز از لحاظ آماری دارای بیشترین جمعیت مهاجر در سرتاسر ایالت متحده آمریکا است.

برانکس در شمالی‌ترین منطقه شهر نیویورک و در شمال بخش منهتن قرار دارد. بخش برانکس یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر نیویورک به حساب می‌آید.

جزیره استاتن، جزیره‌ای است که در جنوبی‌ترین ناحیه شهر نیویورک و در بخش ریچموند قرار دارد.

این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصر به فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند.

کلان‌شهر نیویورک ۸۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و با این وسعت به عنوان وسیعترین شهر جهان شناخته می شود. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد.

این کلان شهر با دارا بودن بیش از ۵۳ آسمانخراش با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای دنیا داراست.

مترو نیویورک در سال ۱۹۰۴ افتتاح شد و از آن زمان تا به امروز به عنوان طولانی‌ترین خط متروی جهان شناخته می شود.

نیویورک در واقع قلب تجاری ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید. مرکز تجارت جهانی در ناحیه منهتن قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی، یکی از ۳ فرودگاه بین‌المللی شهر نیویورک است.

بازار بورس نیویورک، بزرگترین بازار بورس جهان در معاملات دلاری است و در خیابان وال استریت قرار دارد. همچنین مرکز اصلی سازمان ملل متحد در کلان‌شهر نیویورک واقع شده‌است.

همچنین واقعه ۱۱ سپتامبر و فروپاشی برج‌های دوقلو در شهر نیویورک به وقوع پیوست.

دانشگاه کلمبیا، دانشگاه راکفلر و مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ از جمله مراکز علمی و پزشکی جهان هستند که در این کلانشهر قرار دارند.

جاذبه‌های فرهنگی شهر نیویورک در سطح جهانی شهرت دارند، از جمله:

  • تندیس آزادی هدیه‌ای که از طرف کشور فرانسه به این شهر داده شد هر ساله پذیرای بسیاری جهانگرد است.
  • پارک مرکزی نیویورک که گرانترین زمین‌های شهر نیویورک در دور تا دور آن قرار دارند با مساحت ۳۴۲ هکتار از بزرگترین پارک‌های درون شهری جهان است که سالانه حدود ۲۵ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. این پارک بزرگ محل برگزاری مسابقات و نمایش‌های زیادی در طول سال نیز می‌باشد.
  • ساختمان داکوتا که دارای سابقه‌ای تاریخی برای فرهنگ کشور آمریکا است در نزدیکی پارک مرکزی قرار دارد.
  • کتابخانه عمومی شهر نیویورک از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های عمومی جهان است و موزه گوگنهایم، موزه تاریخ طبیعی آمریکا و موزه متروپولیتن نیویورک که در مجاورت پارک قرار دارد محتویاتی دارند که در جهان نظایرشان را نمی‌توان یافت.
  • همچنین از موزه هنر مدرن که در بخش منهتن قرار دارد، به عنوان تاثیرگذارترین، موزه مرتبط با هنرهای مدرن در جهان یاد می‌شود.
  • سالن اپرای متروپولیتن نیویورک نیز یکی از دوازده موسسه بزرگ فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی لینکلن در نیویورک است.

آرتور میلر (نویسنده)، هوارد فاست (نویسنده)، کریم عبدالجبار (ورزشکار)، همفری بوگارت (بازیگر)، تام کروز (بازیگر)، فرانکلین روزولت (رئیس جمهور)، آیزاک آسیموف (نویسنده) و لری کینگ (مجری تلویزیون) از جمله چهره‌های مشهور این شهر هستند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0