شهر تاریخی شوش خوزستان

شوش کهن‌ترین شهر جهان حدود ۵ هزار سـال پیش از میلاد به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنیاد نهاده شد

این شهر بـاستانی به این علت که از آغاز حیات آن تاکنون زندگی شهری در آن جریان دارد به عنوان کهن ترین شهر جهان شناخته شده است.

شهر شوش با ۵/۶ کیلومتر مربع مساحت در ۲۴ کیلومتری جنوب غربی دزفول و ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد.

بلندی شهر شوش از سطح دریا ۸۷ متر وفاصله هوایی تا تهران ۴۷۹ کیلومتر است. فاصله زمینی شوش تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا اهواز ۱۱۵ کیلومتر، تا دزفول ۲۴ و تا اندیمشک ۳۸ کیلومتر است.

این شهر در سال ۱۳۲۹ به بخش تبدیل شد، شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده ‌است.

عیلام در واقع تلفظ آشوری سرزمین «هل تم تی» به زبان عیلامی به معنای سرزمین خدایان است.

این شهر از دیرباز بستر تولد و گسترش تمدن‌هـای بزرگی بوده، تمدن‌هـایی که اکنون چهره‌ای ماندگار در تاریخ از آنان به جا مانده است.

در این شهر تاریخی عیلامی‌ها، آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، بابلی‌ها و ساسانیان حکمرانی داشته‌اند.

از دیدنی‌های این شهر می‌توان به موزه شوش، بـارگاه دانیـال نبی (ع)، کـاخ شـاپور، تپـه‌های باستانی و قلعه شوش اشاره کرد.

محوطه باستانی شوش در شهر شوش، محوطـه وسیعی را در بـر می‌گیرد کـه بناها و سازه‌‌های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است.

کاخ «آپـادانا» یکی از بـاشکوه‌ تـرین کاخ ‌های آن، شهرت عالمگیری دارد و یکی از کم نظیرترین آثار باستانی جهان است.

کـاخ آپادانا به دستور داریوش پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۲۱ – ۵۱۵ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد.

دیوارهـای کـاخ از خشت و ستون‌‌های آن از جنس سنگ است، کاخ داریوش قسمت‌‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه و کاخ پذیرایی و ۳ حیاط مرکزی دارد.

قلعه فرانسوی‌ها، تپه‌هـای باستانی آپادانا، موزه شوش، هفت تپه، موزه هفت تپه، زیگورات چغازنبیل و مقبره دانیال نبی (ع) از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی است.

بهترین موقع برای بازدید از این شهر زمستان و بهـار است، در اسفند و فـروردین هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0