برج‌سازی در تهران ممنوع

اعضای شورای شهر تهران پس از دوبار تذکر به شهرداری بابت نابسامانی و بی‌نظمی در برج‌سازی‌های شهر تهران ظرف ۲ هفته اخیر، سرانجام دیروز مقرر کردند شهرداری تهران تا اطلاع ثانوی – تشکیل شورای شهر چهارم و تعیین‌تکلیف شهردار جدید – هیچ نوع مجوز بلندمرتبه‌سازی چه توسط شهرداری و چه توسط کمیسیون ماده ۵ صادر نشود. طبق گفته یک عضو شورا هم‌اکنون در مناطقی از تهران که طرح تفصیلی جدید ساخت بلندمرتبه در آنجا را جایز ندانسته مجوزهای این چنینی صادر می‌شود.

شورای‌شهر تهران در جلسه دیروز خود بعد از تذکر دوباره یکی دو عضو شورا بابت بی‌نظمی‌های حاد در بلندمرتبه‌سازی‌‌، خواستار ممنوعیت صدور مجوز ساخت‌وساز بیش‌از ۱۲طبقه تا اطلاع‌ثانوی شد.

برخی اعضای شورای‌شهر روز گذشته برای دومین‌بار طی دو جلسه پیاپی نسبت به احداث برج در تهران آن هم در غیاب ضوابط نحوه بلندمرتبه‌سازی در شهرداری‌تهران هشدار دادند و اعلام کردند؛ در نقاطی از شهر که طرح تفصیلی آنجا را برای بلندمرتبه‌سازی تعیین نکرده، مجوزهای این چنینی صادر می‌شود و لازم است تا تشکیل شورای‌شهر جدید، صدور مجوز ساخت‌وساز بیش‌از ۱۲ طبقه هم در شهرداری و هم در کمیسیون ماده۵ ممنوع شود.
به دنبال تذکر دوباره اعضای شورای شهر تهران نسبت به گسترش بلندمرتبه‌سازی در نواحی مختلف شهر بدون وجود ضوابط بلندمرتبه‌سازی، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا پیشنهاد توقف صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی تا زمان استقرار شورای شهر جدید را با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران داد که با این پیشنهاد در جلسه دیروز شورا موافقت شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در تذکری نسبت به ساخت وسازهای بلندمرتبه گفت: با وجود آنکه در طرح تفصیلی پهنه بلندمرتبه‌سازی مشخص شده است، اما متاسفانه شاهد تعمیم این پهنه در مکان‌های دیگر به منظور بلندمرتبه‌سازی هستیم.
او با بیان این مطلب به تذکر هفته گذشته خود اشاره کرد و افزود: آیا این تذکر نتیجه‌ای داشت و توسط معاون شهرسازی شهرداری پیگیری شد؟
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از این وضعیت درخواست کرد تا تذکر وی به صورت جدی پیگیری شود و تصریح کرد: می‌ترسم پیگیری این مساله یک تا دو سال به طول انجامد و این مساله بر معضلات شهر تهران افزوده شود.
دفاع از شهرداری با گلایه از عضو شورا
درحالی که این عضو شورای شهر با مطرح کردن مکان‌هایی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی در آن مطرح نشده است، خواهان پیگیری تذکر به شهرداری تهران بود، علیرضا دبیر دیگر عضو شورا در واکنش به اظهارنظر وی گفت: گلایه من از خانم ابتکار این است که چرا در روزیکشنبه که شهردار و معاون وی در جلسه غیرعلنی شورا حضور داشتند این موضوع را پیگیری نکردند و امروز آن را در صحن علنی در برابر رسانه ها دارند
مطرح می‌کنند.
او با اشاره به حضور چمران در کمیسیون ماده پنج به عنوان نماینده شورا اضافه کرد: ایشان به عنوان نماینده شورا در این کمیسیون حضور دارند، اما صحبتی در مورد این موضوع نمی‌کنند. معصومه ابتکار در پاسخ به این گفته دبیر اظهار کرد: من نماینده مردم هستم و حق اعتراض دارم و باید این مساله مطرح و رسیدگی شود.
پیشنهاد توقف صدور مجوز
حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر نیز با تایید تذکر ابتکار عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای نباشید و در شرایط نقل و انتقالات در مدیریت شهری و شورا تا اطلاع ثانوی، صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف شود.
او ادامه داد: از آنجا که ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص نیست و هر کس به سلیقه خودش کار انجام می‌دهد پیشنهاد می‌کنم به شهردار تهران نامه‌ای نوشته شود تا وی دستور توقف مجوز‌های بلند مرتبه‌سازی تا زمان استقرار شورای چهارم را صادر کند.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پس از صحبت های اعضای شورا به قطعیت اعلام کرد این موضوع را پیگیری می کند.
او در حاشیه شورای شهر به «دنیای اقتصاد» گفت: تذکر خانم ابتکار کاملا بجا است. من هم تذکر ایشان را تایید می کنم و معتقد هستم صدور مجوزهای بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران ضابطه مند نیست.
او اضافه کرد: به گونه‌ای که روز گذشته در جلسه کمیسیون ماده پنج نیز با صدور مجوزهای جدید برای بلندمرتبه‌سازی مخالفت شد و اعلام کردیم تا زمانی که ضوابط بلند مرتبه که آخرین زمان ارائه آن به شورا در سال گذشته بود تدوین نشود مجوز جدیدی صادر نمی‌کنیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. milaniyom :
    ۱۹ تیر ۹۲

    goooooooood

0