مترو تهران فراتر از خاورمیانه و در جایگاه دوازدهم دنیاست

۸ سال فعالیت مداوم مدیریت شهری کنونی در حوزه قطار درون شهری، توانسته مترو تهران را در بین ۳۰ متروی برتر جهان جای دهد. این در حالی است که عمر مترو تهران به ۱۵ سال هم نمی رسد، حال آنکه مترو شهرهایی مانند لندن و مسکو قدمت یکصد ساله دارند. البته مترو تهران که صنعت ساخت آن طی این سال ها کاملا بومی شده، در بین کشورهای خاورمیانه چه به لحاظ ساخت و چه به لحاظ جابجایی رتبه نخست را دارد.

معاون پشتیبانی شرکت مترو با تایید این مطلب به شهرنوشت گفت: مترو سیستم حمل و نقل انبوه، پاک، سریع و ارزان است. انبوه است به این دلیل که در هر خط و در هر جهت؛ توانایی جابجایی ۵۰ تا ۶۰ هزار مسافر را دارد. پاک است به دلیل آن که از سیستم برقی تغذیه می شود و سریع است چرا که هیچ ترافیک عبوری در مسیر ندارد و متوسط سرعت آن  به ۸۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد. بر همین اساس با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که شهری مانند تهران با ۸ میلیون جمعیت ساکن و بیش از ۴ میلیون جمعیت غیرساکن نیاز مبرمی به مترو دارد.
منتظری همچنین به موضوع ساخت مترو پرداخت و بیان کرد: گرچه ساخت مترو در تهران نسبت به خیلی از کلان شهرهای دنیا دیرتر شروع شد، اما در طول ۸سال مدیریت کنونی جهش بسیار خوبی داشته است. به طوری که امروز نزدیک به ۴ خط در حال ساخت به طور همزمان داریم(خط ۳،۶،۷، مترو فرودگاه امام (ره)). این در حالی است که در دیگر نقاط دنیا ساخت مترو به صورت ساخت ۴ الی ۵ کیلومتر مقطع است.
وی در ادامه به ساخت مترو در کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و افزود: البته باید گفت متروی تهران به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشورهای خاورمیانه نیست بلکه باید در سطح جهانی آن را مطرح  و مقایسه کرد. اگر نگاهی به کشورهای متمول خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس بیاندازیم، می بینیم مترو شهر دبی که دارای ۷۰ کیلومتر گستردگی است، تماما توسط شرکت های فرانسوی ساخته شده است. اگر ترکیه را هم در این رده بندی جای دهیم (ترکیه جزو اتحادیه اروپا است) می بینیم که تنها دو شهر آنکارا و استانبول دارای مترو هستند که طول خطوط این دو شهر سر جمع کمی بیش از یک سوم طول خطوط مترو تهران هم می شود. این در حالی است که ساخت مترو در تهران کاملا بومی است. مترو آنکارا ۲۳ کیلومتر طول دارد و استانبول که قرار بود در این شهر تا سال ۲۰۱۲ بخش اروپایی و آسیایی از طریق مترو متصل شود، فقط نزدیک به ۳۹ کیلومتر قطار درون شهری دارد.
معاون پشتیبانی شرکت مترو همچنین اظهار کرد: شهر تهران به ۲۷۰کیلومتر مترو نیاز دارد که در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر آن محقق شده و هنوز ۱۳۰ کیلومتر باقی مانده است. اگر متوسط ساخت در هر سال را ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر در نظر بگیریم نزدیک به ۱۳ سال طول خواهد کشید تا شبکه متروی تهران تکمیل شود. واضح است که در چنین زمانی با توجه به رشد جمعیت وضعیت تردد در شهر تهران با مشکل مواجه می شود. پس ناچاریم که ساخت خطوط مترو را به صورت همزمان در دستور کار قرار دهیم. البته این مهم جز با تلاش مهندسان و مسئولان شرکت مترو قابل تحقق نیست و البته فراموش نکنیم که چنین رکوردی در جهان کم نظیر است.
وی یادآور شد: تنها می توان شهر پکن را در این زمینه مورد توجه قرار داد که آن ها هم به واسطه بازی های المپیک ۲۰۰۸ با سرعت به ساخت مترو ناگزیر شدند.
منتظری ادامه داد: مترو تهران از نظر تعداد جابجایی با بیش از ۳ میلیون جابجایی در روز در جهان رتبه دوازدهم را دارد. حال آنکه افتخار شهرهایی مانند دبی این است که آمار جابه جایی روزانه در آنجا توسط مترو ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر است. در مسکو با بیش از ۸۰ سال سابقه ۸میلیون سفر در روز و در لندن با سابقه یک قرن، ۵میلیون سفر روزانه انجام می شود.
وی در پایان تصریح کرد: درخصوص صنعت ساخت هم باید تاکید کنم در دنیا کمتر نمونه ای وجود دارد که در ساخت خطوط مترو از ۴ دستگاه مکانیزه حفار به طور همزمان استفاده شود، اما این مهم در تهران و با صرفه جویی ارزی بسیار مناسب در حال انجام است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0