تغییر نگرش های مدیریت شهری (۲)

توجه :

“حجم آسفالتی که سالیانه ریخته می شود در یک شهر لزوما” یک اقدام مثبت نیست !!”

بسیار شنیده ایم که مدیران شهری از نقاط مختلف کشور در گزارش های خود با افتخار می گویند که مثلا”: “ما در سال گذشته برای رفع چاله های آسفالت معابر فلان مقدار آسفالت ریختیم” و همواره این عدد یک امتیاز مثبت حساب می کنند و هرچه عدد بالاتر باشد آنرا عملکرد بهتری تلقی می نمایند.

درحالیکه امروزه در شهرهای مختلف دنیا “کمتر اسفالت ریختن برای ترمیم” افتخار است ( تا مرز صفر). زیرا روی افزایش طول عمر آسفالت کار می کنند. به نحوی که با زیرسازی بهتر، مصالح مناسبت تر، رعایت استانداردها، تصحیح روش های محل و اجرا و اجرای پروژه های PMS (مدیریت نگهداری رویه راه Pavement Management system) و قراردادهای مناسب پیمانکاری و … تلاش می کنند عمر آسفالت دائما” افزایش پیدا کند. به نحوی که علی رغم وجود گرمای شدید، سرمای شدید و برف و یخبندان هرگز خرابی های جزئی هم در آسفالت بوجود نیاید.

امروزه دیگر بروز چاله های روی آسفالت بعد از برف روبی را یک امر عادی و بدیهی تلقی نمی کنند و حتی روی جایگزینی یا تغییر ترکیبات استفاده از “شن و نمک” که روی آسفالت اثر منفی می گذارد، کارهای علمی بسیار جالب و دقیقی انجام داده اند. نه تنها امروز، بلکه از ده ها سال پیش این موضوعات در دنیا حل شده است. اتفاقا” در این مورد خاص از سال ۱۳۸۷ همه ساله توسط umic دوره های یک روزه تحت عنوان “روش های مدرن مقابله با برف و یخبندان” برای شهرداری های کشور برگزار می گردد و این موضوعات بهمراه فیلم، نمودار و ذکر تجربیات سایر شهرهای دنیا به بحث گذارده می شود. در سال ۸۸ نیز همین سیستم برای اولین بار در منطقه ۵ شهر تبریز با موفقیت به اجرا درآمد.

امروزه دیگر هوای داغ تابستان در برخی مناطق گرمسیری نمی تواند عذر موجهی برای خرابی آسفالت باشد. این موضوع را سال های سال است در امارات و برخی کشورهایی که هوای بسیار گرم تر از ما دارند، را می بینیم. پس باید کار را بطور اساسی درست کرد.

نگرش خود را باید تغییر دهیم و بدانیم که:

حجم بالاتر آسفالت ریختن در یک شهر یا منطقه، اقدام مثبتی نیست. هنر در کمتر ریختن آسفالت است به نحوی که همه جا سالم باشد و اصلا” نیازی نباشد که بخواهیم آسفالت بریزیم و چاله ها و شیارها را پر کنیم.

نکته مهم: البته اینطور نباشد که دیگر چاله ها را پر نکنیم و خیابان ها پر از چاله باشند. خیر. اگر قرار است آسفالت ما مشکل داشته باشد، همان بهتر است که لکه گیری کنیم و مشکلات آن را رفع نمائیم. ولی مهم این است که نگرش ما درست باشد یعنی بدانیم که این کار شهرهای ما یک اقدام اصولی نیست و از روی ناچاری انجام می شود و برویم به سمت اقدام اصولی تا اینکه در آینده گزارش دهیم که “خوشبختانه در سال گذشته علی رغم اینکه ما هیچ آسفالت ریزی و لکه گیری انجام ندادیم، هیچگونه مشکلی هم در سطح معابر نمی بینیم”. البته جهت گیری باید این باشد نه اینکه یکساله بخواهیم به این هدف برسیم.

مهرداد تقی زاده

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0