کاخ گلستان ثبت جهانی شد

کمیته میراث جهانی یونسکو در سی و هفتمین نشست سالانه خود که در شهر «پنوم پن» کامبوج در حال برگزاری است، «کاخ گلستان» ایران را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

جمهوری اسلامی ایران دو پرونده «کاخ گلستان» و «منظر فرهنگی میمند» را به این نشست پیشنهاد کرده است که تاکنون پرونده کاخ گلستان به ثبت جهانی رسید.
سی و هفتمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از فردا ۲۶ خرداد در شهر «پنوم پن» کامبوج آغاز به کار کرده است و تا ششم تیر ماه ادامه دارد. در این نشست در مجموع ۳۲ پرونده ثبتی تاریخی، طبیعی و ترکیبی مورد بررسی کارشناسان یونسکو قرار می گیرد.
مجموعه کاخ گلستان که اکنون به ثبت جهانی رسید، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ۲۰۰ ساله ایران است.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام، در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می دهد، به روزگار صفویه باز می گردد.
ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه ، تالار عاج یا سفره خانه ،تالاربرلیان یا سفره خانه،تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض، چادر خانه از جمله بخش‌های این مجموعه تاریخی است.
«محمدشریف ملک زاده» رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در باره ثبت جهانی این اثر گفته است که این موفقیت حاصل پیگیری های بی وفقه معاونان، مدیران و کارشناسان کشور است.
در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو همچنین پرونده «بم و منظر فرهنگی آن» که در فهرست میراث در خطر قرار داشت، پس از ۹ سال از این این فهرست خارج شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0