منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند در چهارم مردادماه سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد.

این منطقه در جنوب غربی استان خوزستان و بین دو شهر آبادان و خرمشهر و در شمال غربی خلیج فارس به وسعت بیش از ۱۶۵ کیلومتر مربع در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع شده­است و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت می­باشد. مساحت این منطقه بر اساس طرح جامع تهیه شده شامل ۳ زون اصلی شهرک­های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو است.

اراضی این منطقه به فعالیت­های صنعتی و به سایر بخش­ها در زمینه بازرگانی، گردشگری و اداری و به بخش­های بندری، انبارداری و ترانزیت اختصاص یافته­ است که سرمایه گذاران می­ توانند در هر یک از فعالیت­ های اقتصادی سرمایه گذاری نمایند.

این منطقه از دیرباز بدلیل وجود آب شیرین رودهای کارون و اروند، امکانات حمل و نقل جاده­ای، ریلی و دریایی از مناطق مرزی و نفت خیز کشور بوده و منجر به ایجاد اولین پالایشگاه نفتی خاورمیانه و بزرگ­ترین بندر تجاری کشور شده است. وجود زمین­های حاصلخیز کشاورزی و صید آبزیان و فرهنگ خاص بازرگانی در مردم از دیگر ویژگی­های بارز این منطقه است. همچنین زبان و فرهنگ و نسبت­های خویشاوندی مردم منطقه با کشورهای همجوار نیز از مزیت­های منحصر به فرد می­باشد.

منطقه آزاد اروند ( آبادان- خرمشهر) از مزیت­های بسیاری برخوردار است. این منطقه در واقع پلی است برای قابل دسترس شدن بازارهای جهانی در حوزه فعالیت­های منطقه ای اروند که برای تولید، صادرات ، مبادله و تجارت و ترانزیت کالا و خدمات اداری موقعیتی ممتاز است. این مسئله با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، اهمیت موقعیت منطقه آزاد اروند را برای بسیاری از کشورها در انتقال کالای خود از طریق منطقه آزاد اروند به کشورهای عراق و کویت و حوزه خلیج فارس، که سودی معادل کاهش هزینه و زمان انتقال کالا را در برخواهد داشت، افزایش می دهد.

 

فرستنده: خانم زهرا جوهری

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0