ویژگیهای عمومی کشور بلژیک

کشور پادشاهی بلژیک در شمال غربی اروپا واقع شده و عضو اتحادیه اروپا و ناتو می باشد. بلژیک مساحتی حدود ۳۰۵۲۸ کیلومتر مربع را می پوشاند و جمعیتی حدود ۷/۱۰ میلیون نفر دارد. بلژیک با فرانسه ، آلمان ، لوکزامبورگ و هلند مرز مشترک دارد . آب و هوای بلژیک معتدل ساحلی با بارش و رطوبت در همه فصول است. به علت تراکم بالا ی جمعیتی، موقعیت آن در مرکز اروپای غربی و عدم تلاش ها ی سیاسی کا فی، بلژیک با مشکلات زیست محیطی جدی رو به روست. بلژیک به طور وسیعی اقتصاد خود را جهانی نموده و به خصوص زیرساخت های حمل و نقل آن با بقیه اروپا تلفیق شده است. موقعیت آن در قلب منطقه فوق، صنعتی شده به آن کمک کرده که پانزدهمین کشور بزرگ تجار ی جهان در ۲۰۰۷ باشد˛ اقتصاد آن با نیروی کار تولیدی بالا GNP بالا و سرانه صادرات بالا شناخته می شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه آن، بلژیک ترکیبی از زبان ها ی مختلف شامل فلاندرهای هلندی زبان در شمال، والونی های فرانسه زبان در جنوب و گروه کوچکی از آلمانی زبان ها در جنوب غربی می باشد. منطقه بزرگ بروکسل، که در برگیرنده پا یتخت و دولت فدرال بلژیک است، از نظر اداری دو زبانه است و یک اجتماع کوچک آلمانی زبان در والون غربی وجود دارد. تنوع زبانی و تضادهای فرهنگی و سیاسی در تاریخ سیاسی و پیچیدگی سیستم دولتی بلژیک انعکاس پیدا کرده است. بلژیک با واقع شدن در منطقه بلونکس از اواخر قرون وسطی تا قرن ١٧ ، یک مرکز موفق تجاری و فرهنگی بوده است. از قرن ١٩ تا انقلاب بلژیک در ١٨٣٠ ، بسیاری از نبردها بین نیروهای اروپایی در منطقه بلژیک اتفاق افتاده که باعث شده این کشور به میدان جنگ اروپا تبدیل شود، شهرتی که با دو جنگ جهانی قوت یافت. بلژیک مشتاقانه در انقلاب صنعتی مشارکت داشته و طی دوران قرن بیستم چندین مستعمره در آفریقا را در تصرف داشته است . در نیمه دوم قرن بیستم تضادهای همگانی بین فلامینگزها و فرانکوفنها ناشی از تفاوتها ی فرهنگی از یک طرف و تحول اقتصادی نامتقارن فلاندر و والونیا از طرف دیگر پدیدار گردید. این تضاد همچنان فعال، باعث دست یابی به اصلاحات شکلی اتحاد ایالت بلژیک به یک ایالت فدرال شد.

قوه مقننه فدرال دولت بلژیک از یک سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است. مجلس سنا از ۴۰ سیاستمدار که مستقیما انتخاب می شوند و ۲۱ نماینده که بوسیله ۳ مجلس جوامع منصوب می شوند، ۱۰ سناتور انتخاب شده و ولیعهد به عنوان سناتورها ی صاحب حق (قدرتمند) که در عمل رای آن ها گرفته نمی شود ، تشکیل شده است . ۱۵۰ نماینده مجلس در یک سیستم رای گیری متناسب از ۱۱ محدوده مربوطه انتخاب می شوند . بلژیک از معدود کشورهایی است که رای گیری اجباری دارد. پادشاه بالاترین مقام دولتی است که امتیازات محدودی دارد. او وزرا شامل نخست وزیر را که مورد اعتماد مجلس نمایندگان است، جهت تشکیل دولت فدرال منصوب می کند.

منبع: الهام فلاح منشادی (دانشجوی دکتری شهرسازی˛ پردیس هنرهای زیبا˛ دانشگاه تهران)

فرستنده: مهسا خدری

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0