بهره برداری از بزرگترین پروژه های شهری

چهره تهران در این سالها دگرگون شده است. هر روز یک اتفاق تازه در این شهر می افتد. پروژه های عمرانی با سرعت مثال زدنی به اتمام می رسد. سرعت و دقتی که در کشور کم نظیر است.

ساخت بزرگترین بزرگراه شهری کشور در ۲۲ ماه، بزرگراهی که با یک حساب سرانگشتی ساختش به پنج سال زمان نیازداشت یا احداث تونل نیایش در کمتر ازدو سال، ساخت بزرگترین خط متروی خاورمیانه، ساخت بوستان ولایت در ۶۷ روز و… گوشه ای از رکوردهایی است که مدیریت شهری توانست در پایتخت بر جا بگذارد. رکوردهایی که نه تنها از جنبه ملی بلکه از جنبه بین المللی نیز باعث شد تا ضمن ارتقای دیپلماسی شهری تهران در ارتباط با سایر شهرهای مطرح دنیا پایتخت ایران اسلامی را به عنوان یکی از کلانشهرهای مطرح دنیا مطرح کند. اتفاقی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف افتاد.

رکوردهایی که مدیریت شهری توانست در پایتخت ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام به جای بگذارد در تمامی جنبه‌های مدیریت شهری زیاد است. یکی از این رکوردها در حوزه فنی و عمران شهر تهران به ثبت رسید. خودکفایی شهرداری تهران و مهندسان ایرانی در ساخت تونل‌ های شهری، پل سازی و بزرگراه سازی است.

سید مازیار حسینی، معاون فنی و عمران شهردار تهران در این باره می‌گوید: با یک مقایسه سر انگشتی می توان تمامی رکوردهایی که با بهره گیری از مدیریت جهادی توانستیم در پایتخت به ثبت برسانیم را بررسی کرد. به عنوان مثال اگر در سال‌های قبل از ۸۴ روند ساخت تونل های شهری در تهران ۱۱ سال طول می‌کشید اما در دوره فعلی مدیریت شهر تهران رویکرد جهادی توانست این هزینه زمانی را به کمتر از دو سال برساند.

البته دستیابی به تمامی این رکوردها به نوع مدیریت دکتر قالیباف نیز بر می‌گردد. شهردار تهران با اعتمادی که به مهندسان ایرانی در ساخت پروژه‌های عمرانی کرد و با نظارت های شبانه‌روزی خود بر نحوی پیشرفت این پروژه‌ها که اغلب آنها طرح های بزرگ عمرانی در طولنیم قرن اخیر محسوب می‌شود؛ و از همه مهمتر مدیریت زمانی این پروژه‌ها توانست صنعت ساخت تونل های شهری را در تهران به یک خودکفایی برساند.

معاون شهردار تهران ادامه می دهد: نقطه اوج ساخت تونل‌های شهری در پایتخت را می توان ساخت تونل نیایش به عنوان دومین تونل بزرگ شهری دنیا به شمار آورد. در زمینه ساخت پل‌ها و تقاطع‌های غیر هم سطح نیز این مساله قابل بررسی است. اکنون این توان در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد که هر ۴۰ روز ۲ کیلومتر پل و تقاطع هم سطح بسازد.

معاون فنی و عمران شهردار تهران دلیل دستیابی به این رکورد را در استفاده و بهره‌گیری از جدیدترین شیوه‌های ساخت طرح‌های عمرانی شهری می‌داند و تاکید می‌کند: به عنوان مثال زمانی که با تمام قاطعیت عنوان می‌کنیم که در ساخت پل های عبوری به این میزان توانایی رسیده ایم که می توانیم هر ۴۰ روز دو کیلومتر پل بسازیم ، این است که از روش های تضمین شده و اقتصادی در ساخت پل‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال در ساخت پل صدر از روش صندوقه‌ای که یک روش پیش ساخته است، استفاده می کنیم .

این روش چندین مزیت را برای مدیریت شهری دارد. با توجه به اینکه این طرح های شهری اغلب در محدوده‌های پر تردد و ترافیکی ساخته می‌شود، استفاده از این روش‌ها مانع از مسدود شدن مسیرهای ترافیکی می شود. دوم آنکه این روش ها در مقایسه با روش های سنتی و قدیمی در صرفه‌جویی هزینه مقرون به صرفه است و مزیت آخر این است که مدیریت زمان در این روش تضمین شده است.

تکمیل رینگ بزرگراهی۵۵۰ کیلومتری شهر تهران که ۴۳۰ کیلومتر از آن در دوره مدیریت فعلی شهر تهران تکمیل و به بهره برداری رسیده است نیز نمونه دیگری از رکوردهایی است که مدیریت جهادی در تهران برجای گذاشته است.

سید مازیار حسینی در این باره نیز یادآور می‌شود: تکمیل رینگ بزرگراهی شهر تهران با توجه به معارضان تاسیساتی و ملکی زیادی که در برخی از مسیرهای بزرگراهی در تهران قرار دارد، باعث شده بود تا اجرای این طرح‌ها بعضا بین ۲۰ تا ۴۰ سال متوقف شود. اما دکتر قالیباف با بهره‌گیری از مدیریت جهادی توانست بزرگراه‌های تاثیرگذاری مانند بزرگراه امام علی(ع)، یادگار امام(ره)، شهید صیاد شیرازی که از داخل بافت های مسکونی می گذشت را تکمیل و در مدت زمان تعیین شده به بهره بردار برساند.

به همین خاطر است که حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران بارها اعلام کرد که عملکرد شهرداری پایتخت در اجرای پروژه های عمرانی قابل تقدیر است. این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در این دوره مدیریت شهری کارهای بسیار خوبی انجام شده است. به عنوان مثال طرح خروج بزرگراه امام علی(ع) از بن بست، سال ها بر زمین مانده بود و به دلیل حجم گسترده معارضات ملکی، هیچ شهرداری تمایلی به تکمیل آن نداشت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0