یادداشت “علل بیکاری فارغ التحصیلان شهرسازی و ناارامدی شهرسازی”

یادداشت "علل بیکاری فارغ التحصیلان شهرسازی و ناارامدی شهرسازی"

علل بیکاری فارغ التحصیلان شهرسازی و ناارامدی این رشته

نوپا بودن این رشته هم عاملی دیگر برای ناکارامدی این رشته و عدم توجه کافی به آن شده است. طبق گفته مسئول آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی تعداد فارغ التحصیلان در این رشته روز به روز بیشتر می شود و این در حالی است که مشکلات شهری ,نارسایی ها ,کمبودها نیز روز به روز بیشتر می شود و این جای سوال دارد که این انبوه قشر تحصیل کرده ایا هیچ راهکاری برای پایان دادن  به اوضاع نا به سامان شهر ندارند؟اجازه دهید از پایتخت شروع کنم ,کلان شهر بزرگ تهران که می بایست تجلی گاهی از فرهنگ و هویت و شهر ایرانی باشد اما آنچه در حقیقت در تهران می بینیم انبوهی از مشکلات شهری بی پایان است که هرروز بر وسعت این مشکلات افزوده می شود:شهر فروشی و فروش تراکم بدون تامین زیرساخت های لازم که ۷۰درصد بودجه شهرداری را تامین می کند(حسین طلا,سخنگوی مجمع نمایندگان تهران)آلودگی غیر قابل تحمل هوا, ترافیک سنگین ناشی از تجمع وزارتخانه در تهران ,وجود اختلاف زیاد در بافت سکونتی جنوب و شمال تهران و…. ایا یک صدم از این فارغ التحصیلان توانایی پایان دادن و یا حتی بهبود مشکلات را ندارند؟عدم حضور این افراد اگر تا حدودی به عدم تقاضای دولت به این نیروی کار مربوط باشد تا حدود زیادی به عدم مهارت و دانش انها هم مربوط می شود این که فارغ التحصیلان هیچ علاقه ای به ایجاد نو اوری و ترک عادات دیرینه ,و ازمودن شیوه های نوین ندارند. ۵۴سال است که ازایجاد اولین طرح های جامع و توسعه شهری می گذرد و کشورهای توسعه یافته سالهاست که ناکارامدی این طرح ها را توجیه کرده واز طرح های راهبردی ساختاری استفاده می کنند  این در حالی است که  هنوز در بسیاری شهرها از طرح های توسعه ای دهه شصت استفاده می کنند . بسیاری از کارشناسان مسائل‌شهری براین باورند که طرح‌های جامع نتواستند در عمل موفق باشند. چالش بزرگ پیش روی بخش شهرسازی، اجرای عملیاتی این طرح‌های جامع شهری است. وقتی طرح جامع شهری پس از تهیه و تصویب برای اجرا ابلاغ می‌شود در عمل با عدم تحقق‌پذیری در شهر مربوطه مواجه می‌شود.همه این ها از ناکارامدی دانش و خلاقیت ما ناشی می شود در تحقیقی که توسط دکتر عیسی حجت و دکتر حمیدرضا انصاری  در زمینه بازشناسی در رفتارهای اموزشی بر پایه اسیب شناسی اموزش های قبلی انجام شد بیان می شود که چگونه اموزش های نادرست باعث ناکارامدی دانشجویان و فارع التحصیلان در زمینه حرفه معماری و البته شهرسازی می شود که در زیر به طور خلاصه نتایج این پژوهش بیان می شود

2015-07-04_074037

برای دانشجویان معماری و شهرسازی پایان دوره تحصیلات متوسطه و ورود به دانشگاه  نوعی حالت یاس و ناامیدی از ادامه تحصیل وتلاش و کوشش را به همراه دارد اما چرا ؟دلیل ان وجود تفاوت در شیوه اموزش است که در جدول زیر نشان داده شده است

 

۲-احساس رقابت با یکدیگر و میل به حذف دیگرلن :نظام اموزشی افراد را جوری پرورش می دهد که هر فرد می تواند مانعی برای موفقیت محسوب شود بنابراین این دانشجویان زمانی که وارد  دانشگاه می شوند به جای استفاده از ایده های یکدیگر و مشارکت در شکل گیری ایده های نو به دنبال سرکوب طرف مقابل و حذف او هستند.

در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت های نظام اموزش متوسطه و دانشگاه که هر دو باعث ناکارامدی فارغ التحصیلان می شود اورده شده است  علاوه بر آن راهکارهایی نیز در جهت تغییر شیوه های نامناسب اموزشی اورده شده است.

2015-07-04_074056

همانطور که در جدول مشاهده می شود شیوه های نادرست اموزشی که دانشجویان با خود تا دانشگاه می آورند و هم چنین عدم توجه به تفاوت های ماهیتی این رشته که نسبت به سایر رشته ها دارد به عنوان مثال تعداد به نسبت زیاد کلاس های  عملی موجود در این رشته که فرصتی برای فرار دانشجویان از انظباط و نظم کلاس های درس را فراهم می اورد وهم چنین عدمتقویت خلاقیت در دانشویان کهاکثرا جوخشک دوران متوسطه آن را در وجودشان کمرنگ کرده است همه و همه  باعث شده اند که فارع التحصیلان شهرسازی از توانایی لازم در حرفه خود برخوردار نباشند . از دیگر اقداماتی که لازم است انجام شود این است که نقش حرفه شهرسازی در جامعه معین شود این که شهرساز در حقیقت چه چیز بر عهده دارد ومتناسب با همین اختیاراتش اموزش های لازم را ببیند در این صورت است که بازدهی  کلاس های هفت ساعت عملی دقیقا برابر هفت ساعت می شود نه کمتر! بنابراین ضروری است که اصلاحاتی در نظام اموزشی متناسب با این رشته انجام شود علاوه بر این با توجه به نوپا بودن این رشته لازم است که در روش تدریس های آن به روز رسانی های لازم با توجه علم روز جهان انجام شود .

نویسنده:

محبوبه گلابزاده کارشناس شهرسازی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0