معرفی استان تهران

استان تهران با ۱۸۹۰۹ کیلومتر مربع مساحت و ۲/۱ درصد مساحت کل کشور ایران از آن جهت از دیگر استان های کشور متمایز است که مرکزیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر است. تهران، استانی با ۱۳ شهرستان شامل؛  تهران، شهریار، کرج، رباط کریم، ساوجبلاغ، نظرآباد، ورامین، اسلامشهر، شمیرانات، ری، دماوند، فیروزکوه و پاکدشت و دارای ۴۳ شهر و ۱۳۵۸ آبادی دارای سکنه می باشد.

استان تهران از بناهای تاریخی متعدد و با ارزشی در اطراف خود برخوردار است. شهر تهران (پایتخت جمهوری اسلامی ایران) به دلیل سابقه بیش از ۲۰۰ ساله خود در مرکزیت ایران، بیش ترین بناهای تاریخی، اماکن تفریحی، موزه ها و امکانات گردشگری را در خود جای داده است. سایر شهرستان های این استان از جمله شهرستانهای ری و شهریار نیز به واسطه قدمت طولانی خود؛ قدیمی ترین و معروف ترین جاذبه های تاریخی و مذهبی این منطقه را در برگرفته اند.
استان تهران علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی که دارد، از مراکز تفریحی و گردشگری، موزه های متعدد، نگارخانه ها، گالری ها، پارک های بازی، نمایشگاه های دایمی، سالن های سینمایی، مراکز مجلل اقامتی، مراکز بازی و تفریح، فرهنگسراها، سالن های مجهز ورزشی و استخرهای مدرن و… نیز برخوردار است که مشخصات برخی از آنها در بخش های مربوطه در سایت آنوبانینی آورده شده است. جاذبه های تاریخی آورده شده در بالا در تمام شهرستان های استان تهران پراکنده هستند و مجموع آنها جذابیت خاصی به این استان بخشیده و استان تهران را به یکی از مهم ترین مناطق گردشگری ایران تبدیل کرده است.

tehran1

فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه در شرق شهرستان دماوند قرار گرفته و شرایط آب و هوایی سردتری در مقایسه با شهرستان دماوند دارد. آثار تاریخی و فرهنگی متعددی نیز در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته که قدمت تاریخی این منطقه را می نمایاند. نقش برجسته تنگ واشی که به دوره قاجاریه تعلق دارد، کاروان سراها و قلعه های قدیمی، قبرستان های تاریخی و کهن به همراه بقعه امام زاده های متعددی که در این شهرستان وجود دارند، از جاذبه های تاریخی شهرستان فیروزکوه به شمار می آیند.

ورامین

ورامین یکی از شهرستان های مهم تهران است که به لحاظ تاریخی نیاز به بررسی ویژه ای دارد. آبادانی ورامین پس از ویرانی ری توسط مغولان و تیموریان شروع شد.نام ورامین را زبانشناسان بر گرفته از نام بهرام گور؛ پادشاه کاردان و بزرگ ساسانی میدانند و وجود دشتی در نزدیکی ورامین به نام “دشت بهرام” و نیز ویرانه های دژ عظیمی مربوط به دوره ساسانی با نام “قصر بهرام”  در نود کیلومتری ورامین را به عنوان سند یاد میکنند.

کرج

کرج در غرب شهرستان تهران قرار گرفته و امروزه یکی از کلانشهرهای ایران است. این منطقه از نظر جغرافیای، هم در دامنه های جنوبی البرز و هم در حاشه رود خانه کرج قرار گرفته و به همین دلیل تنوع آب و هوایی قابل ملاحظه دارد. شرایط آب و هوایی مناسب، پیست اسکی دیزین، پیست اسکی خور، فضای سبز و باغات وسیع باعث شده که شهر کرج از نظر گردشگری محلی و حتی ملی دارای اهمیت ویژه ای باشد.

تهران

تهران! تهران بزرگ، شهر درختان سر به فلک کشیده، شهر توچال، شهر میدان آزادی و برج میلاد، شهر ترافیک، شهر آدم و ماشین، شهر دود، شهر گربه و کلاغ. در روزگاری نه چندان دور دهکده کوچکی در شمال ری بود. جایی کوچک، خوش آب و هوا و سرشار از باغ های میوه. کهن ترین سند فارسی موجود نشان دهنده وجود این شهر پیش از سده سوم هجری است. اهمیت و آبادانی و رونق تهران از زمان پادشاهان صفوی آغاز شد.

دماوند

شهرستان دماوند در شرق استان تهران در مسیر تهران به فیروزکوه قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل وجود آثار تاریخی و سابقه سکونت از یکسو و وجود شرایط آب و هوایی مناسب در تابستان ها و جاذبه های طبیعی از سوی دیگر؛ در جهانگردی استان دارای نقش و اهمیت است. این شهرستان با مساحتی حدود ۱۸۸ هزار هکتار در میان شهرستان های فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد و منطقه ای کوهستانی است که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰۰۰ متر است

ری

شهرستان ری در جنوب در ناحیه دشتی استان تهران واقع شده و تنها کوه بی بی شهربانو در شمال شرقی و کوه آزاد در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی آن قرار گرفته است. سابقه تاریخی و قدمت سکونت در این منطقه به دوره قبل از اسلام باز می گردد. در حدود ۳۰۰۰ سال ق. م سلوکوس، نام “اورویوس” را بر ری نهاد. در زمان اشکانیان این نام به “ارساکیا” و “ارشکیه” تغییر یافت و در زمان حکومت ساسانیان به “ری” تبدیل شد.

شهریار

شهریار از دیرباز نام عمومی دشتی وسیع و حاصلخیز درغرب تهران بوده که شامل آبادی های متعددی می شده؛ و همانند طالقان کل منطقه و آبادی هایش به این نام خوانده می شده؛ شهریار به لحاظ قدمت و سابقه سکونت انسانی یکی از مهمترین مناطق بوده و آثار باستانی مکشوفه در آن به بیش از چهار هزار سال قبل می رسد. آمده است که: «شهریار بلوکی است از بلوکات تهران که در یک منزلی آن واقع است. آبش فراوان و هوایش معتدل و خاکش نیکو است. باغات فراوان دارد و انگورش ممتاز است».

منابع:
ostan-th (dot) ir
issta (dot) ir

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0