طرح لوکوربوزیه

با توجه به عصرماشین ودرنظرگرفتن نیازهای جوامع شهری دردوران پس از انقلاب صنعتی ، ((لوکوربوزیه)) طرحی را دررابطه با ساخت شهرها درسال ۱۹۲۲ ارائه داد.درطرح لوکوربوزیه، بخش مرکزی شهر پاسخگوی مناسبی جهت تراکم ترافیک شهر بشمار می رود و جابجایی مردم را میسر می سازد که در آن فضای سبز و فضای باز به اندازه کافی است. وی طرح خود را برای یک شهر پرجمعیت ارائه داده است.جمعیتی که یا درشهر زندگی کرده و در همان جا کار می کنند و یا ساکنین حومه ها بوده که در بیرون شهر کار می کنند و بالاخره کسانی که درشهر کار کرده ولی بیرون شهرها زندگی می کنند.

شهر یک مرکز تجاری محسوب می شود و بایستی نقش های خود را در فضای فشرده و متراکم ایفا کند. در این طرح به سبب نیاز فراوان به هوای تازه ،فضای باز به میزان کافی تعبیه شده و توسعه عمودی شهر نیز در قسمتی ازآن دارای اهمیت خاصی است.

درطرح لوکوربوزیه با توجه به سیستم ترافیک سه نوع راه دیده می شود:

  • · راه های مخصوص تمرکز ترافیک سنگین و پخش کالا
  • · شبکه ای از خیابان های اصلی
  • · پل های محکم

در این طرح یک سیستم خط آهن نیز جهت شهر در نظرگرفته شده وهمه خطوط آهن نیز به ایستگاه مرکزی درقلب شهر منتهی می شود. در اطراف ایستگاه در یک پارک بزرگ، ساختمان های اداری چند طبقه قرارگرفته است و فروشگاه ها و مغازه ها نیز در همین محل فعالیت دارند. در مجاورت این منطقه ساختمان های عمومی و ادارات دولتی قرار دارند . پس از آن پارک دیگری استقرار می یابد که جهت توسعه های بعدی مرکز شهر در نظر گرفته شده است ، و بیشتر به صورت مساکن چند طبقه است . منطقه صنعتی شهر و ایستگاه کالاها بوسیله فضاهای سبز و زمین های باز از شهر جدا می شوند.

در طرح لوکوربوزیه، تراکم جمعیت در قسمتهای مسکونی ۳۰۰۰ نفر در هکتار در نظرگرفته شده که فقط ۵% از سطح کل زمین ناحیه ای را که در میان فضای باز طراحی شده، اشغال می نماید. آپارتمان های مسکونی ۸ طبقه نیز، با تراکم ۳۰۰ نفر در هکتار در نظر گرفته شده اند.

فرستنده :محسن سورگی _تحولات شهرسازی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0