پایتخت سفید کجاست؟+ عکس

شهر عشق‌‏آباد ترکمنستان به دلیل دارا بودن بیشترین تعداد ساختمان‏‌های مدرن که با سنگ مرمر پوشیده شده است، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

در مراسم ویژه‌ای که به مناسبت انتخاب شهر عشق‌آباد به عنوان یکی از رکورد داران گینس برگزار شد، رئیس جمهور این کشور هم در این مراسم شرکت کرد. در این مراسم، «کریگ گلندی» سردبیر کتاب رکوردهای گینس که به این مناسبت از انگلیس به ترکمنستان سفر کرده است، گواهینامه مربوطه را به «رجب گلدی نورمحمداف» شهردار عشق‏‌آباد تقدیم کرد.

سردبیر کتاب رکوردهای گینس در سخنانی در مراسم مذکور اعلام کرد که شهر عشق‏‌آباد به دلیل داشتن بیشترین تعداد ساختمان‏‌ها با نمای سنگ مرمر سفید در کتاب گینس ثبت شده است.

وی افزود: در عشق‏‌آباد ۵۴۳ ساختمان جدید ساخته شده‏ است که کلیه نمای ظاهری آنها به مساحت ۴٫۵۱۴ میلیون متر مربع با سنگ مرمر پوشیده شده است که این مورد در دنیا بی‌نظیر است و این شهر رکورد جهانی را شکست. وی افزود: کلیه ساختمان‌های جدید پوشیده با سنگ مرمر در عشق‏‌آباد و مساحت آنها، محاسبه و ثبت شده‏ است.

این گزارش حاکیست که «قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در مراسم مذکور ضمن استقبال از ثبت شهر عشق‏‌آباد در کتاب گینس، اعلام کرد که دولت این کشور با هماهنگی مجلس با توجه به موارد فوق، تصمیم گرفته است که روز ۲۵ ماه می را به عنوان روز ملی شهر عشق‏‌آباد نامگذاری کند. وی همچنین در این همایش فرمان جدیدی را نیز در ارتباط با گسترش مساحت و حدود شهر عشق‏‌آباد و الحاق مناطق مسکونی حومه به این شهر صادر کرد.

از سوی دیگر، رئیس مجلس ترکمنستان نیز در سخنانی اعلام کرد که کلیه طرح‌های جدید ساخت و ساز در عشق‏‌آباد را در نهایت رئیس جمهور این کشور بررسی و تأیید کرده است که به همین مناسبت به بردی‏ محمداف عنوان «معمار نامی ترکمنستان» اعطا می‏‌شود. شهر عشق‌آباد اولین باری نیست که در کتاب رکورد جهانی گینس ثبت می‏‌شود.

مقامات این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق که سرشار از منابع غنی گاز است، میلیاردها دلار برای تغییر شکل شهر عشق‏‌آباد (شهری با یک میلیون نفر جمعیت) هزینه می‏‌کنند. این در حالی است که قربانقلی بردی‏ محمد‏اف رئیس جمهور این کشور سال گذشته بزرگترین چرخ‌وفلک با کابین‏‌های شیشه‏‌ای در جهان را در این شهر افتتاح کرد و نام این چرخ و فلک نیز در کتاب گینس ثبت شد.

یک برج تلویزیونی ۲۱۱ متری نیز در عشق‏‌آباد به شکل ستاره ساخته شده‏ است که نام این سازه نیز به عنوان بزرگترین ساختمان ستاره‏‌ای شکل جهان در کتاب گینس به ثبت رسیده‏ است. به گفته مسؤلان کتاب گینس، بزرگترین فرش جهان در ترکمنستان بافته شده است و بزرگترین میله پرچم در دنیا که ۱۳۳ متر طول دارد نیز در این کشور قرار دارد.

42773_orig

42772_orig

42774_orig

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0