حذف بافت ناپایدار از طرح تفصیلی

اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح حذف نقشه‌های بافت ناپایدار در طرح تفصیلی مصوب شهر تهران رای دادند.

معصومه ابتکار در جریان پانصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و ضمن بررسی طرح «حذف نقشه‌های بافت ناپایدار از طرح تفصیلی مصوب پایتخت» به توضیح این طرح پرداخت و گفت:‌ در برخی از مناطق تهران همچون منطقه یک امتیاز ناپایداری مطرح شده است که پس از تصویب طرح تفصیلی در شورای شهر این امتیازات اضافه شده که البته با سایر ضوابط شهرسازی هم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: نظر کمیسیون عمران این است که امتیاز تراکم اضافی به بافت‌های ناپایدار باید حذف شود و تنها در صورتی که سه شاخص ناپایداری، ریزدانگی و نفوذ ناپذیری توام با یکدیگر وجود داشته باشد باید به املاک فرسوده تراکم اضافی تعلق بگیرد. علیرضا دبیر ، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران پیشنهاد داد که بررسی این طرح یک هفته به تعویق بیفتد و در جلسه غیرعلنی هفته آینده بررسی شود. وی گفت: در شرایط فعلی هر تصمیمی که بخواهیم درباره طرح تفصیلی بگیریم موجب بروز شوک در مناطق و بازار مسکن خواهد شد که این مسئله در ایام منتهی به انتخابات به صلاح نیست.

با این وجود مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران معتقد بود که به اندازه کافی زمان از این طرح گذشته و در این باره گفت: بررسی طرح حذف امتیازات بافت ناپایدار سه ماه به تعویق افتاد و اکنون ۲۰ روز هم از سه ماه یاد شده گذشته است. وی ادامه داد: علت تعویق در بررسی این طرح اصلاحات طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج بود که در آخرین جلسات سال گذشته این کمیسیون دنبال شد و اکنون امتیاز تراکم اضافی در بافت ناپایدار در منطقه یک حذف شده است و تنها دو لکه فرسوده در این منطقه وجود دارد.

چمران خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران در این طرح پیشنهاد داده که کلیه امتیازات بافت ناپایدار در مناطق یک تا شش و منطقه ۲۲ تهران حذف شود اما خوب است که ابتدا بررسی کنیم آیا این مشکل در مناطق یاد شده حل شده است یا خیر؟

علیرضا جعفری ، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اصلاح و تدقیق بافت های فرسوده پایتخت اظهار کرد: فعلا بافت‌های فرسوده تهران همچون گذشته سه هزار و ۲۶۸ هکتار است اما پس از طی فرایند تصویب تدقیق در شورای عالی شهرسازی و معماری، این بافت‌ها به ۴۴۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

وی حساسیت شورای شهر تهران درباره اعطای تراکم اضافی در بافت‌های ناپایدار را بجا خواند اما گفت مشاور طرح تفصیلی شهر تهران هم اکنون مامور به بررسی این موضوع شده و بهتر است تصمیم گیری نهایی پس از اعلام نتیجه از سوی مشاور صورت گیرد.

چمران هم خاطرنشان کرد که اصلاح این بخش از طرح تفصیلی نیازی به مصوبه شورای عالی شهرسازی ندارد چرا که کمیسیون ماده پنج این بند را اضافه کرده و از طریق همین کمیسیون قابل اصلاح است. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح حذف نقشه‌های بافت ناپایدار در طرح تفصیلی مصوب شهر تهران رای دادند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0