روش های ارزیابیِ رفتارهای شهروندی در فضاهای شهری در رویکرد فراتحلیل

روش های ارزیابیِ رفتارهای شهروندی در فضاهای شهری در رویکرد فراتحلیل

چکیده
رشد و توسعه شهرنشینی همراه با پیامدهایی که از تحولات زندگی شهری حاصل می شود، این ضرورت را ایجاب می کند تا در چهارچوب نگاهی جامع به بررسی و ارزیابی فرایندهای فرهنگی شهرنشینی، پرداخته شود. این امر در ایران که شهرنشینی را نه در روندی منابع، خدمات و تسهیلات در « توزیع متعادل » مستمر و فزاینده در زمان، بلکه در حرکتی تصاعدی و به یکباره پذیرا شده است، و از سطوح ملی و منطقه ای برخوردار نیست، بیشتر دچار چالش می شود. بر این اساس ضروری به نظر می رسد تا فرایند ارزیابی رفتارهای شهروندان مورد بررسی قرار گیرد.
از سویی دیگر، از آن جا که فضا و منظر شهری باید در انطباق با نیازها و الگوهایِ رفتاری شهروندی مورد ارزیابی و طراحی قرار گیرد، می توان دریافت که نمی توان بدون بررسی نحوه و چگونگی رفتارهای شهروندی، انتظار ایجاد فضاهای شهری منعطف و در عین و در « روش تحقیق فراتحلیل » حال پاسخگو برای شهروندان را داشت. همین رویکرد، ضرورت این تحقیق را تشکیل می دهد که از « مستندات و مدارک » و با ارجاع به « مطالعات کتابخانه ای » از طریق :« ابزار گردآوری داده » با استفاده از « توصیفی – تحلیلی » رویکرد موجود بهره می برد. در این راستا در این مقاله تلاش شده است شیوه های کمی و کیفی موجود در ارزیابی رفتارهای شهروندان در روش تحقیق فراتحلیل جمع آوری شود تا مورد استفاده معماران و شهرسازان و پژوهشگران شهری در ارزیابی فضاهای شهری قرار گیرد لذا نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده پژوهشگران مطالعات فرهنگی، شهرسازان و معماران قرار گیرد تا بر اساس شرایط و اقتضای مکانی طرح، در فرایندهای ارزیابی مطالعات رفتاری شهروندان، مورد کاربست یابد.
واژه های کلیدی: شهرنشینی، شهرگرایی، شهروندی، علوم رفتاری، مطالعات فرهنگی، روش فراتحلیل.

متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0