بررسی مؤلفه های کیفیت محیط در فضای ورودی شهرها

عنوان: بررسی مؤلفه های کیفیت محیط در فضای ورودی شهرها

نویسندگان: مسعود خادمی*، رضا رفیعی جوزم**

 

چکیده:

فضای ورودی شهرها به عنوان مفصل اتصال دهنده فضای طبیعی خارج و فضای مصنوعی داخل شهر و به عنوان برقرار کننده ارتباط میان شهر و پیرامونش از برخی الگوهای ارتباط فضایی پیروی می کند.

گسترش خودبه خود وتوسعه بی رویه و بدون برنامه شهرها و توجه نکردن به الگوهای توسعه فضایی مناسب باعث ضعف در شکل و محتوای فضاهای ورودی شهرها در ایران گردیده است.

از آنجا که فضای ورودی در شهرها به عنوان یکی از فضاهای شهری محسوب می شود و حتی می توان آن را به عنوان اولین فضا در برخورد با پدیده شهر تصور کرد، توجه به مفهوم ورودی و الگوهای رایج ارتباط فضایی این پدیده یکی از اساسی ترین مطالعات در توجه به رویکرد فضاهای شهری است. بنابر این برای دستیابی به راهکارهای مناسب در طراحی و ساماندهی ورودی کنونی شهرها ، ابتدا توجه به ماهیت مفهوم ورودی و شناخت پدیده ای این موضوع و همچنین توجه به ویژگی های آن یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در طراحی ورودی شهرها باید در نظر گرفت.

در این پژوهش سعی بر تفسیر ماهیت فضای ورودی با توجه به ویژگی های فرمی و عملکردی ومعنایی  و تقسیم بندی فضای ورودی به سه حوزه نیمه مستقل خارجی ، مستقل میانی و نیمه مستقل داخلی می باشد و در نهایت به بررسی مؤلفه های کیفیت محیط (فرم ،عملکرد ،معنا) در فضاهای شهری و ارزیابی این مؤلفه ها در سه حوزه ورودی شهر می پردازیم.

متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0