انتقاد معاون سازمان مدیریت بحران تهران از ساخت‌وساز بی‌رویه در رود-دره‌ها

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در رود دره فرحزاد و درکه انتقاد کرد و این موضوع را جزو عوامل وقوع سیلات دسته‌بندی کرد.

مهندس صالح با اشاره به بحران تغییرات آب و هوایی در جهان اظهار کرد: این موضوع موجب افزایش حوادث طبیعی شده است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر شمار کشته‌ها و افراد در معرض خطر حادثه سیل بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ میلادی اظهار کرد: در این مدت ۳۰۰ هزار نفر کشته و ۳۱۳ میلیون نفر متاثر از حادثه سیل بوده‌اند.

به گفته وی در ایران شمار وقوع سیل بین سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۶ افزایش چشمگیری داشته و در میان شهرهای کشور، تهران در رتبه هشتم آسیب پذیری وقوع سیلاب قرار دارد.

صالح عوارض و مشخصات طبیعی به ویژه شیب شمالی – جنوبی و احاطه شدن شهرها توسط کوه‌های بلند و نیز ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها را از مهمترین دلایل بروز سیل در شهرها برشمرد و گفت: پوشیده شدن بخش اعظم سطوح اراضی نفوذ پذیر توسط ساختمان‌ها موجب شده که حجم بارش جاری روی سطوح افزایش یابد و همین موضوع نیز یکی از عوامل وقوع سیلاب است.

وی به ساخت و سازهای بی رویه در دره فرحزاد و درکه اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت بحران مطالعاتی در باره این ساخت و سازها انجام داده و مشخص شده که بخشی از این ساخت و سازها رسمی است و بخش دیگر جزو سکونتگاه‌های غیررسمی دسته بندی می‌شود.

صالح در ادامه به سیل تجریش در سال ۶۶ اشاره کرد و گفت: این سیل ۳۰۰ قربانی گرفت و ۷۵۷میلیارد ریال خسارت وارد کرد که مسئولان را بر آن داشت تا برای جلوگیری از خسارات سوانح اینچنینی از پیش برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه در خرداد سال ۸۶ توافق نامه سه جانبه‌ای میان شورای شهر تهران، شهرداری و وزارت نیرو منعقد شد، اظهار کرد: هدف از این توافق نامه ایجاد وحدت رویه در حفاظت رودها و مسیل‌ها و هماهنگی مدیریت کارآمد سیلاب بوده است. ضمن اینکه مقرر شد حدود و حرایم و بستر مسیرها و رودخانه‌ها بررسی و در طرح جامع و تفصیلی تهران گنجانده شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: بسیاری از مصوبات اینچنینی که برای مدیریت بحران منعقد می‌شود، ضمانت اجرایی لازم را ندارد و همچنان شاهد جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌های متولی بحران هستیم.

به گفته وی تدوین نقشه پهنه‌بندی خطرپذیری سیلاب تهران و نیز توسعه سامانه هشدار سریع سیل از دیگر مواردی است که در توافق نامه سازمان مدیریت بحران تهران به آن اشاره شد.

وی بر ضررت عملکرد هماهنگ دستگاه‌های متولی مدیریت بحران و اعمال مدیریت یکپارچه در مواقع بحران تاکید کرد و گفت: تنها در این صورت می‌توان از حجم خسارات و تلفات حوادث طبیعی کاست.

منبع ایسنا

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0