برنامه ریزی مسکن شهر میبد با رویکرد توسعه ی پایدار

برنامه ریزی مسکن شهر میبد با رویکرد توسعه ی پایدار

چکیده
مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای زندگی انسان هاست و ب ه عنوان کوچکترین عنصر تشکیل دهنده ی سکونتگاه ها و به وجود آورنده یکی از پدیده های جغرافیایی به شمار می رود. لزوم توجه به مسکن و برنامه ریزی آن در راستای توسعه ی پایدار شهری در چهارچوب برنامه ریزی های ملّی، منطقه ای و شهری، بیش از پیش احساس می شود تا بهره گیری از دانش و تکنیک های برنامه ریزی، مشکلات شهروندان را برطرف کرده و درنتیجه ، محیطی آرام و سرسبز، همراه با امنیت و آسایش و رفاه برای آنان فراهم شود. بدین منظور، این مقاله، ضمن اشاره ی کوتاهی به ادبیات نظری و عملی مسکن و توسع هی پایدار با بررسی شاخص های کمی و کیفی مسکن شهر میبد برای شناخت وضعیت مسکن این شهر و به کارگیری این شاخ صها و شاخص های برگزیده زیست  اجتماعی و ارزیابی وضعیت پایداری در مجموعه مناطق مسکونی و محلّه های این شهر می پردازد. هدف این مقاله ، بررسی توسعه ی پایدار شهر میبد و برنامه ریزی مسکن آن است. پژوهش از نوع کاربردی  توسعه ای و روش پژوهش "توصیفی تحلیلی" است. در این پژوهش از مدل های کمی و نرم افزارهای رایانه ای استفاده شده است. با توجه به آمارهای موجود، به ویژه پژوهش میدانی، اقدام به بررسی و شناخت وضعیت مسکن شهر میبد، به لحاظ شاخص های کمی و کیفی در دوره های گذشته و حال شده است.

مقدمه
یکی از ویژگ یهای عصر ما شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و به پیروی از آن، توسعه ی شهرهای کوچک و بزرگ است. تا سال ۱۹۰۰ ، از هر هشت نفر، تنها یک نفر در مناطق شهری زندگی می کرده است، اما تا قرن بیستم ، نیمی از ، جمعیت جهان شهرنشین شده است که دوسوم آن در جهان سوم زندگی می کنند (گیلبرت و گالگر، ۱۳۷۵،۷) در کشور ما نیز، همانند کشورهای دیگر رو به پیشرفت، در چند دهه ی گذشته، تمرکز روزافزون جمعیت در شهرها، این شهرها را با مشکلات بسیاری ازجمله، تأمین مسکن مناسب روبه رو کرده و به تبع آن، ناپایداری در شهرها و مناطق اطراف را نیز در پی داشته است. مقوله ی مسکن، گسترده و پیچیده است و ابعاد گوناگونی دارد و نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه کرد. مسکن یک مکان فیزیکی است و به عنوان سرپناه، نیاز اولیه و اساسی خانوار شمرده می شود.

دانلود متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0