پایان نامه تحلیل اثربخشی مدیریت شهری در توسعه گردشگری کلانشهر تهران

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

خلاصه مدیریتی از رساله دکتری رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری(Ph.D)

عنوان : "تحلیل اثربخشی مدیریت شهری در توسعه گردشگری کلانشهر تهران"

استاد راهنما: دکتر اصغر نظریان

استادان مشاور: دکتر عزت ا… عزتی – دکتر محمدباقر قالیباف

نگارنده : حمید بخشی

چکیده رساله :

دارا بودن ویژگی‌های گردشگری در یک شهر، دربرگیرنده منافع شخصی،  اجتماعی،  اقتصادی و محیطی برای ساکنان آن  شهر است. به این صورت که رهایی از فشار و تنش، افزایش سلامت و بهداشت روانی،  رشد خلاقیت و خودشکوفایی،  رشد مهارت‌ها و آموزش‌ها و حتی تکامل شخصیت اجتماعی شهروندان را به عنوان منافع و مزایای شخصی حاصل از توسعه گردشگری شهری می‌توان بر شمرد. از سوی دیگر، تقویت وابستگی‌‌های خانوادگی و توسعه روابط جمعی، پرورش روحیه‌ی اجتماعی، افزایش کار و اشتغال، توسعه و عمران نواحی شهری، توسعه خدمات و تأسیسات زیرساختی، گسترش رفاه عمومی، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و میراث فرهنگی، جلوگیری از تصرف و اشغال در نواحی شهری، ترویج و آموزش فرهنگ زیست‌محیطی و تقویت همکاری نهادهای مدیریت شهری و زیست‌محیطی نیز از دیگر منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی توسعه گردشگری شهری به شمار می آیند.

این رساله در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مدیریت شهری (شهرداری) به تبیین سیاست‌های راهبردی و اجرایی در توسعه گردشگری شهری بپردازد. ورود شهرداری‌ها به عنوان نهادها یا حکومت‌های محلی در مقوله گردشگری و اوقات فراغت شهرها، برخواسته از انتظارات و ‌‌توقعات جدید شهروندان می‌باشد که در این خصوص مدیریت شهری نیازمند سیاست‌های راهبردی و اجرایی جهت برنامه‌ریزی و اجرای این فعالیت‌ها می‌باشد. در همین راستا شهرداری تهران به عنوان پایتخت کشور در نمونه موردی این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوان از این تجربه علمی جهت تأمین و رونق منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی شهروندان سایر شهرهای کشور نیز بهره‌برداری شود. به همین منظور با استفاده از آزمون نسبت و نرم افزار آماری و تحلیلی R تمامی پاسخنامه های مربوط به پرسشنامه های این رساله مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج آن با فرضیات مورد نظر به آزمون گذاشته شده است. آنچه به عنوان نتیجه کلی از این رساله می توان دریافت، قائل بودن به اثرات مثبت ورود مدیریت شهری در توسعه گردشگری کلانشهر تهران توسط ذینفعان (شهروندان) و خبرگان می باشد.

 

واژگان کلیدی: مدیریت شهری، شهرداری، کلانشهر تهران، توسعه گردشگری شهری، سیاست‌های راهبردی و اجرایی.

دانلود خلاصه پایان نامه

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0