حاشیه نشینی در محدوده شهر ارومیه

عادل فتاحی رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر ارومیه از حاشیه نشین بودن ۵۷۷ هکتار از محدوده شهر ارومیه خبر داد و بر لزوم ساماندهی این مناطق تاکید کرد.

 به گزارش شهرسازی آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر عادل فتاحی ، با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی ۷۲ محله با مساحتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، مناطق حاشیه نشین وجود دارد، افزود: در این راستا در محدوده شهر ارومیه ۵۷۷ هکتار جز مناطق حاشیه نشین بوده که نیازمند اجرای طرحهای ساماندهی هستند.

وی اظهار داشت: طی دور دوم شورای اسلامی شهر، ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی یا توانمند سازی آن توسط اداره کل راه و شهر سازی و حمایت مسئولان استانی و دستگاه های ذیربط با مشاور معمار عرش عقد قرار داد شد که با برگزاری کارگروه و جلسات مستمر، ارومیه نیز پس از پنج شهر زاهدان، بندرعباس، کرمانشاه  سنندج و تبریز جز شهرهای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی شد.

وی ادامه داد: در این راستا توانمند سازی به تصویب وزارت کشور نیز رسید که در آن مناطق هم چون اسلام آباد و کشتارگاه، طرزیلو، حسین آباد و علی آباد و منطقه حاجی پیرلو جز مناطق قابل ملاحظه در ساماندهی سکونتهای غیر رسمی تصویب شدند.

رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه متاسفانه به علت مسائلی همچون تحریم ها و عدم استفاده از فاینانس بانک جهانی ساماندهی مناطق اولویت دار تعیین شده با مشکل مواجه شد، عنوان کرد: در این راستا سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر در دور سوم و چهارم بر ارائه خدمات در اولویت به مناطق محروم و حاشیه نشین و نیمه بر خوردار متمرکز شد.

فتاحی جمع آوری انشعابات غیر مجاز و تثبیت انشعابات و ارائه خدمات به خصوص شرکتهای خدمات رسان آب، برق، گاز، فاضلاب و مخابرات را از جمله اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی مناطق حاشیه نشین ارومیه برشمرد و اعلام کرد:  مسائل بهداشتی پس از واگذاری انشعابات فاضلاب مدرن و همچنین ارائه خدماتی هم چون جدول گذاری زیر سازی و آسفالت نیزمورد توجه قرار گرفت.

وی احداث فرهنگ سرا و کتابخانه محلی در مناطق محروم و احداث پارک محله ای و توسعه سرانه فضای سبز ایجاد راه های دسترسی و استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل شهری را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی مناطق حاشیه نشین ارومیه دانست.

وی با اشاره به اینکه هرچند ارائه خدمات و اقدامات انجام شده صد در صد رضایت بخش نبوده و نیازهای واقعی را به کلی جبران نکرده است، ادامه داد: ولی گامهای موثر و بسیار مهمی در چنین مناطقی بوقوع پیوسته که باید از اقدامات دو سال گذشته شهردار و شرکتهای محترم خدمات رسان تقدیر و تشکر کرد.

فتاحی یادآور شد: راهکار اصلی برای مشکل حاشیه نشینی بازنگری در نظامهای برنامه ریزی و شکل گیری مدیریت شهری اصولی بوده و تجربه بسیاری از کشورها نشان می دهد که ساخت مسکن های اجتماعی که از سوی دولتها برای اقشار کم درآمد ایجاد می شود یکی از راهکارهای مناسب برای حل این مشکل است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0