پایان نامه بررسی تبیین الگوی جانمایی سایتهای مدیریت بحران نمونه موردی منطقه ۳ شهر تهران

مهدی بهرام پور
تربیت مدرس
کارشناسی ارشد
شهرسازی
دکتر محمدرضا بمانیان

چکیده

رشد سریع و لجام گسیخته شهرنشینی منجر به در هم ریزی نظام توزیع خدمات و نارسایی سیستم خدماتی است که امروز در شبکه شهری ایران قابل درک است. از سوی دیگر، در کشور ایران به علت قرارگیری انبوهی از شهرهای بزرگ و کوچک آن بر روی کمربند جهانی زلزله با خطر بالای زلزله و تبعات آن مواجه است. بدین ترتیب اهمیت موضوع مدیریت بحران به خوبی قابل درک است. در چرخه مدیریت بحران فاز واکنش ، مرحله ای حیاتی و اساسی در مواجهه با بحران تلقی می گردد. چه موفقیت در این فاز بتواند تا حدودی از اثرات ناشی از کم اهمیت در نظر گرفتن فازهای دیگر را پوشش دهد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که در خدمات رسانی شهری تنها افزایش تعداد مراکز خدمات رسان دلیل بر خدمات رسانی بهتر نمی باشد. بلکه آنچه در این زمینه بیشتر حائز اهمیت می باشد توزیع بهینه این مراکز است که بتواند در زمان لازم به ارائه خدمات مورد نیاز بپردازند.

از جمله مراکز مهم و حساس در حوزه مدیریت بحران که در فاز واکنش ، اهمیت حیاتی آن روشن می گردد، پایگاه های مدیریت بحران می باشند. بدیهی است در مکان یابی هر توع کاربری شهری در نظر گرفتن شرایط آن کاربری کمک شایانی در مؤفقیت و خدمات رسانی بهینه آن کاربری خواهد داشت. در نظر گرفتن الزامات خاص این پایگاه ها نیز در مکان یابی آنها می تواند ضامن کارایی آنها در زمان های مورد نیاز باشد. لذا در این تحقیق، با شناخت پایگاه های مدیریت بحران و کارکردهای آنها به درک الزامات ضروری در مکان یابی این پایگاه ها خواهیم پرداخت. به این منظور معیارهایی برای مکان یابی این پایگاه ها تدوین شده اند و در بخش تحلیل جهت ارزش گذاری و اولویت بندی معیارها ، از نظرات کارشناسان استفاده گردیده است و با مطابقت نظرات مذکور با مبانی نظری روش AHP به محاسبه وزن معیارها با استفاده از نرم افزار EXPERT CHOICE پرداخته شد. سپس با استفاده از تحلیل گر مکانی سیستم اطلاعات جغرافیایی و تعریف معیارهای مورد نظر به صورت لایه های اطلاعاتی، اطلاعات حاصل ترکیب و تحلیل شده و در نهایت ارزش نهایی هر بلوک با توجه به میانگین ارزش پیکسلهای هر بلوک محاسبه و در نهایت بلوک مناسب برای استقرار این پایگاه ها ارائه شده است.در نهایت ملاحظه گردید در نظر گرفتن الزامات کالبدی در مکان یابی این پایگاه ها ، تأثیرات متفاوت آنها و حریم های هریک از آنها می تواند تا حد زیادی در تسریع روند خدمات رسانی این پایگاه ها مؤثر باشد. فرآیند طی شده در این تحقیق می تواند در مناطق و شهرهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد که لازمه این کار شناخت دقیق منطقه مورد نظر و کالیبره کردن معیارهای مکان یابی با منطقه مورد نظر می باشد.

 

کلید واژگان : پایگاه های مدیریت بحران ، مکان یابی ، مدیریت بحران ، روش های تصمیم گیری و ارزیابی .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. علی :
    ۰۸ اسفند ۹۳

    با سلام اگر برایتان مقدور است یک شماره از نویسنده این پایان نامه تعیین الگوهای جانمایی سایتهای مدیریت بحران(نمونه موردی منطقه ۳ تهران) برایم بذارید ممنون

  2. علی :
    ۰۸ اسفند ۹۳

    سلام.آقای کامرانی الان بخوایم با نویسنده این پایان نامه در مورد کارش صحبت یا ارتباطی برقرار کنیم چیکار باید بکنیم؟؟؟معمولا میل یا شماره تلفن نویسنده مسئول در چیکده قید میشه!!!!

    • با سلام

      قید شماره تماس یا ایمیل نویسنده فقط برای مقالات می باشد.پایان نامه امکان درج اطلاعات را ندارد.درواقع نویسنده به ما اجازه این کار را نداده است و در حد معرفی کار می باشد.

      با تشکر

0