فقدان قوانین اجرایی مانع از تحقق معماری اسلامی ایرانی

دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: فقدان و نارسایی قوانین، ضوابط، مقررات و ساز و کارهای اجرایی مانع از تحقق معماری اسلامی ایرانی شده است.

به گزارش شهرسازی آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، پیروز حناچی در همایش ملی معماری و شهرسازی پایدار در بندرعباس، عنوان کرد: اگر به تاریخ شهرسازی کشور توجه کنیم  اولین ابلاغ در مورد یک شهر مدرن به یک شهر هرمزگان یعنی بندرلنگه تعلق یافت که این خود حاوی یک پیام مبنی بر ظرفیت بالای این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: ما از منظر معماری باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های فرهنگی و پیشینه تاریخی خود داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای ما از منظر معماری دارای تنوع و تکثر هستند، گفت: متاسفانه شهرهای ایران شبیه همدیگر شده است و این مزیت و برتری همکنون در ایران دیده نمی‌شود.

وی با اشاره معماری به ویژه مناطق هرمزگان به خصوص معماری بستکیه که هم اکنون سمبل کشور امارات متحده عربی شده است، افزود: ما به میراث فرهنگی خود که مبتنی بر معماری غنی بر اساس شرایط اقلیمی بوده است بی‌توجه هستیم در صورتی که این معماری و نماد بادگیر متعلق به بندرلنگه، بندرعباس، جزیره قشم و بستک بوده است.

 دکتر حناچی خواستار بهسازی و نوسازی امارت‌های ارزشمند تاریخی به جای تفکر تخریب آنها شد و بیان کرد: توجه به ریشه‌های فرهنگی در ساخت بناها هم اکنون در همه دنیا حس می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تجربیات کشوری در ادوار گذشته گفت: در برنامه توسعه دوره‌های دوم و سوم فرصتی برای توسعه این تفکر در بافت قدیمی شهر کویری یزد رخ داد و خیلی از ابنیه‌های تاریخی این شهر از تخریب و آسیب‌دیدگی، نجاب و تغییر کاربری یافته است.

وی با انتقاد از اینکه در بافت‌های تاریخی نباید تحریف و توسعه صورت بگیرد بیان کرد: یک مجموعه جدید را با حفظ معیارهای تاریخی باید نوسازی کرد.

حناچی همچنین از اینکه در شهرسازی کشور کمیت بر کیفیت سایه افکنده است انتقاد کرد و گفت: لزوم پاسخگویی سریع به نیازهای فزاینده جمعیت شهری در زمینه مسکن و حمل و نقل سبب شده است شهرهای بی‌ریخت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: فقر و نارسایی در زمینه نظریه پردازی، آموزش و ترویج حاکمیت نگاه اقتصادی، رواج شیوه کسب درآمد از طریق ساخت و سازهای بی‌کیفیت، تلقی از شهر و معماری به عنوان فرصت‌های اقتصادی برای کسب منافع آنی و حداکثری، فعالیت‌های غیرشفاف و ناسالم اقتصادی از جمله مواردی است که به این موضوع دامن زده است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: فقدان و نارسایی قوانین، ضوابط، مقررات و ساز و کارهای اجرایی باعث فقدان در زمینه تحقق شهر و معماری هویت‌مند در پایه داشته‌های معماری اسلامی ایرانی شده است.

وی در پایان با ارائه راهبردهایی خواستار خروج از وضعیت فعلی شهرهای ایران شد و تصریح کرد: ارتقا سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی در تحقق شهر و معماری ایرانی و اسلامی، ارتقا سطح و تغییر رویکرد و آموزش های تخصصی معماری و شهرسازی، تدوین اصول و معیارهای شهر و معماری هویتمند در تمام کشور، ایجاد زمینه مساعد اجتماعی و تغییر نگرش صرف اقتصادی به شهر و معماری، ارتقا سطح بینش مدیران و مسئولان و جامعه حرفه‌ای نسبت به مسئله معماری، ایجاد زمینه‌ها و ظرفیت‌های قانونی لازم برای این اندیشه، حفظ و اصلاح آثار تاریخی در بافت‌های قدیمی شهرها است.

خبرگزاری مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0