بهسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع)

محمد علی منصوری سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی با بیان این‌که بهسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) روند مثبتی دارد گفت: افزایش وام بافت فرسوده سبب ورود ساکنان این مناطق و بخش خصوصی در روند نوسازی می‌شود.

 به گزارش شهرسازی آنلاین محمد علی منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره وضعیت اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد توضیح داد: در بافت‌ فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) فرایند بازسازی روند خوبی دارد و شاهد اجرای موفق پروژه‌ها هستیم.

سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی با بیان این‌که پروژه بهسازی بافت فرسوده شهری مشهد موسوم به طرح «مجد» و پروژه‌های جانبی دیگر مانند منطقه آبکوه در اولویت بعدی نوسازی شهر مشهد قرار دارند افزود: در این پروژه‌ها نیز اقدامات شناسایی و تملک انجام شده اما پهنه‌های دیگری نیز در حد شناسایی باقی مانده‌اند که روند نوسازی و بهسازی در آن‌ها کند است.

وی دلیل کند بودن روند نوسازی و بهسازی برخی از پهنه‌ها را نبود طرح اجرایی مناسب دانست و افزود: بالغ بر دو هزار هکتار بافت فرسوده در مشهد وجود دارد که تنها برای بخشی از آن مطالعات لازم انجام شده است و بهسازی در بسیاری از مناطق به دلیل در اختیار نبودن طرح کند است.

به گفته منصوری پهنه قلعه وکیل‌آباد، پهنه نودره و بخشی از پهنه‌های مرکزی که باقیمانده پهنه‌های مجد و آبکوه هستند مناطقی هستند که به دلیل نبود طرح بلاتکلیف مانده‌اند.

منصوری یکی دیگر از مشکلات سال‌های گذشته بهسازی بافت‌های فرسوده را کمبود اعتبار برای اعطای تسهیلات بهسازی دانست و گفت: این کمبود اعتبار سبب می‌شد نتوانیم مردم را مستقیما وارد کار نوسازی کنیم و از بخش خصوصی برای پیشبرد برنامه‌ها بهره ببریم. ضمن این‌که پیش از این راهکارهای مناسبی برای جلب سرمایه‌گذار در اختیار نداشتیم که خوشبختانه با توجه به افزایش وام بافت فرسوده که به تازگی ابلاغ شد در حال تهیه راهکارهایی برای بهسازی پهنه‌های باقیمانده هستیم.

سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی درباره راهکارهای پیشنهادی توضیح داد: یکی از اتفاقات مثبت در این زمینه این بود که شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کارگزاری در این زمینه را از حالت انحصاری خارج کرد. پیش از این کارگزارهای اجرایی وزارتخانه در بحث بهسازی بافت‌های فرسوده فقط شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان بودند که به دلیل مشکلات متعددی که داشتند نمی‌توانستند در تمامی مناطق شهر ورود پیدا کنند. این انحصار در حال شکسته شدن است و از این به بعد سایر سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند در این پروژه‌ها وارد عمل شوند.

شاخص‌های بافت فرسوده موضوع دیگری بود که منصوری به آن پرداخت و اظهار کرد: پیشنهادهایی نیز درباره بازنگری شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده داریم. هم اکنون سه شاخص برای شناسایی این مناطق مد نظر هستند اما بر اساس تجربه بر این اعتقادیم که باید بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شود.

وی درباره دلایلی که شاخص‌های فعلی بافت‌های فرسوده را نیازمند تجدید نظر کرده است گفت: شاخص‌های قبلی حول محورهای کالبدی بودند اما اکنون کارشناسان به این اجماع رسیده‌اند که در شناسایی بافت‌ها باید شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز دخیل کرد./

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0