فروشگاه های بزرگ در مسکو

847547

زهره نظام محله

Gum  (فروشگاه بزرگ):

Gum   (به روسی: ГУМ، با تلفظ [ˈɡum]، مخفف روسی: Главный универсальный магазин; Glavnyi Universalnyi Magazin در معنای حقیقی کلمه(یک فروشگاه عمده جهانی) نام یک فروشگاه بزرگ اصلی در بسیاری از شهرهای اتحاد جماهیرشوروی سابق بوده که در دوره زمانی اتحاد،  فروشگاه بزرگ دولتی محسوب می¬شده است. فروشگاه¬هایی با همین نام(مشابه)، در برخی از جماهیر شوروی و ایالات پس از فروپاشی آن پیدا شد. اغلب فروشگاه¬های بزرگ Gum، در بخش kitai-gorod  مسکو، روبروی میدان سرخ، قرار دارند. در حال حاضر آن، یک مرکز خرید است. قبل از دهه ۱۹۲۰، این محل، به عنوان یک ردیف معاملاتی بالا شناخته می شد. در همان نزدیکی، روبروی میدان سرخ، ساختمانی شبیه Gum ، هست که قبلا به عنوان ردیف معاملاتی میانه شناخته می شد. این مورد، با همان اندازه به عنوان یک مرکز بزرگ خرید در آمریکای شمالی محسوب می شود. آن سقف روشنی دارد.

فهرست مطالب:
۱-    مسکو GUM
۱-۱-    طراحی و ساختمان
۱-۲-    تاریخ
۲-    فروشگاه های قابل قیاس
۳-    ارجاعات
۴-    منابع
۵-    لینک های خارجی

۱-    مسکو (GUM):
۱-۱-    طراحی و ساختمان

Gum با نمایی به گستره ۷۹۴ فوت (۲۴۲) در امتداد ضلع شرقی میدان سرخ، در ردیف معاملاتی بالایی بین سالهای ۱۸۹۰و ۱۸۹۳ توسط Alexander Pomerantsev  (الکساندر پومرانتسو)(مسئول معماری) و Vladimir Shukhov  (ولادیمیر شوکوو) (مسئول مهندسی) ساخته شد. این ساختمان ذوزنقه ای ویژگی های تلیقی از عناصر معماری قرون وسطی روسیه و چهارچوب های فولادی، سقف شیشه ای، یک سبک شبیه به ایستگاه های راه آهن قرن نوزده لندن را داشته است. William Craft Brumfield (ویلیام کرافت بروم فیلد) ساختمان GUM  را به عنوان ادای احترام هم به طراحی Shokhov (شوخوو) و هم مهارت های فنی معماری روسی اواخر قرن نوزده توصیف کرد.
طراحی سقف شیشه ای در زمان ساخت و ساز ساختمان، منحصر به فرد بود. سقف، با قطر ۴۶ فوت(۱۴متر) به نظر سبک می رسید، اما ساختار محکم آن به گونه ای توسط بیش از ۵۰۰۰۰غلاف فلزی ساخته شده ، که می تواند  تجمع بارش برف را تحمل کند. روشنایی نور ایجاد شده توسط نورگیرهای بزرگ قوسی شکل از آهن و شیشه بوده که، هر یک با وزن ۸۲۰ تن کوتاه و شامل بیش از ۲۰۰۰۰قطعه شیشه است… .
۱-۲-    تاریخ
کاترین دوم روسیه به Giacomo Quarenghi (گیاکومو کوآرنگی)، یک معمار نئوکلاسیک از ایتالیا، ماموریت داد که مرکز تجاری بزرگی در امتداد ضلع شرقی میدان سرخ طراحی کند. ساختار موجود، به جای ردیف تجاری قبلی که توسط جوزف بوو در سال ۱۸۱۲پس از آتش در مسکو طراحی گردید، ساخته شده است.
در زمان انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه، این ساختمان مشتمل بر ۱۲۰۰فروشگاه بود. پس از انقلاب، GUM  ملی شد، در طول دوره NEP  سالهای (۱۹۲۱-۱۹۲۸)، GUM  به عنوان یک فروشگاه اصلی ایالتی به راه افتاد، که به مثابه مدل شرکت های خرده فروشی برای مصرف کنندگان در سراسر روسیه صرف نر از طبقه، جنسیت و قومیت، اداره می شد. فروشگاه GUM  برای پیشبرد اهداف بلشویکها در بازسازی خطوط سوسیالیستی و دموکراتیزه کردن مصرف برای کارگران و دهقانان سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت، تلاش های GUM  برای ساخت کمونیسم از طریق مصرف گرایی، ناموفق بود. اما تنها موفقیت آن در انحراف مشتریان از فروشگاه های دولتی و بنانهادن فرهنگ شکایت و مستمری بگیری بود.
GUM  به عنوان یک فروشگاه مورد استفاده قرار گرفت تا زمانی که استالین آن را به فضای اداری در سال ۱۹۲۸ برای کمیته اولین برنامه پنج ساله خود تبدیل کرد.
پس از بازگشایی به عنوان یک فروشگاه بزرگ در سال ۱۹۵۳، GUM  به عنوان یکی از معدود فروشگاه های اتحاد جماهیر شوروی محسوب شد که با کمبود کالاهای مصرفی مواجه نبود.
GUM  در پایان دوره اتحاد جماهیر شوروی، ناقص بود، سپس به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شد. آن صاحبان زیادی داشت، قبل از اینکه، به طور کامل به تملیک صاحب شرکت سوپرمارکت  Perekryostok (پرک ریوستوک) درآید.

۲-    فروشگاه های قابل قیاس
فروشگاه تاریخی مشابهی که بتواند در این اندازه، ظرافت و معماری مجلل، به نام  فروشگاه مرکزی جهانی با GUM  رقابت کند، وجود دارد که آن هست؛ Sprawls  در شرق تئاتر بولشوی.

۳-    ارجاعات

    Brumfield, William Craft (1991). The Origins of Modernism in Russian Architecture. Berkeley, Los Angeles, Oxford: University of California Press. ISBN 0-520-06929-3.
   Pomeratzev, Alexander. "Верхние торговые ряды на Красной площади в Москве. ۱۸۹۰–1893" (in Russian). Russian Educational Portal. Retrieved 20 April 2013.
 Hilton, Marjorie L. (2004). "Retailing the Revolution: The State Department Store (GUM) and Soviet Society in the 1920s". Journal of Social History (Oxford University Press) 37 (4): 939–964; 1127. doi:10.1353/jsh.2004.0049. ISSN 0022-4529. Retrieved 20 September 2012.
   Kolesnik, Alexander. "Chronicles of Stalin's family" (in Russian). Librusek. Retrieved 20 April 2013.

    "History of GUM" (in Russian). Official GUM website. Retrieved 20 April 2013.

۴-    منابع

  Brumfield, William Craft, (1991) The Origins of Modernism in Russian Architecture, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, Oxford, ISBN 0-520-06929-3
   English, Elizabeth Cooper (2000). “Arkhitektura i mnimosti”: The origins of Soviet avant-garde rationalist architecture in the Russian mystical-philosophical and mathematical intellectual tradition”, a dissertation in architecture, University of Pennsylvania
   Hilton, Marjorie L. (2004). "Retailing the Revolution: The State Department Store (GUM) and Soviet Society in the 1920s". Journal of Social History, (Oxford University Press) 37 (4): 939–964; 1127. ISSN 00224529
   Rainer Graefe, Jos Tomlow: “Vladimir G. Suchov 1853–1939. Die Kunst der sparsamen Konstruktion.”, 192 S., Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart, 1990, ISBN 3-421-02984-9

۵-    لینک های بیرونی

   GUM official website (English)
  GUM at Structurae
  Vladimir Grigorievich Shukhov
  Fausto Giovannardi: "Vladimir G. Shukhov e la leggerezza dell’acciaio" (Italian)
    The Roof of GUM

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0