لزوم تدوبن الگوی مصرف انرژی در حمل و نقل و مسکن

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر انجام پژوهش‌های کاربردی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر لزوم انجام پژوهش‌های راهبردی و کاربردی برای تعیین الگوی مصرف انرژی در بخش های حمل ونقل و مسکن و بحث ایمنی در ابعاد مختلف از جمله در ساخت و ساز و شقوق حمل و نقل تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی عصرامروز سه شنبه در جمع مدیران و مسئولان مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی گفت: در تصدی‌گری وزارت راه و شهرسازی چند موضوع مهم برایم اصل بود که عمده‌ترین آن‌ها مدیریت منابع انسانی است در حالی که حس می‌کنم در سال‌های گذشته به تربیت نیروی انسانی و رشد آن در وزارتخانه توجه جدی نشده است.
وی ادامه داد: انتظار تربیت نیروی انسانی در کشور از این مرکز انتظار گزافی نیست. با وجود جامعه بسیار جوان، خلاق و تحصیل کرده مجموع تلاش‌هایی که در ایران صورت گرفته منجر به حرفه‌ورزی در کشور نشده است؛ حرفه‌ورزی که با فناوری اطلاعات آشنا باشد و به سطوح بین‌المللی برسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی انتظار دارم بتواند در جهت اهداف وزارتخانه، حرفه‌ای و در سطح رقابت جهانی فعالیت کند، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی و خارجی فراوانی وجود دارند که به دنبال کارند و مرکز تحقیقات باید آغوشش را باز و شرایط حضور حداقل یکصد عضو جوان را به عنوان هیئت علمی این مرکز فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه تمام شاخص‌های انقلاب صنعتی سرعت موبیلیتی یا امکان حرکت‌پذیری است، گفت: موبیلیتی همان قدرت جابه‌جایی است و مسئله مهمی در شهرها، حومه آن، خارج شهرها و حتی در قاره‌ها به شمار می‌آید و اصلی‌ترین مسئله ایران نیز محسوب می‌شود. اوایل دهه ۷۰ کمتر از پنج میلیون خودرو در ایران تردد می‌کرد اما الان حدود هفت میلیون خودرو تردد دارند که تا ۲۰ سال آینده این عدد به ۴۰ میلیون می‌رسد. در واقع تمام اقداماتی که در این مرکز انجام می‌شود باید با دو شاخص سرعت جابه‌جایی و قابلیت زندگی سنجیده شود.
آخوندی با بیان اینکه مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در ساختار جدید باید بازاریابی کرده یا مسایل واقعی را مد نظر داشته باشند؛ گفت: یکی از ترس‌هایی که از افزایش بودجه سال آینده دارم، تخصیص بودجه به تحقق اهداف شخصی پژوهشگران است زیرا تجربه نشان داده هر وقت پولدار شده‌ایم مانند سال‌های گذشته آن را آتش زدیم.
وی افزود: همه می‌دانند که مسئله صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور است. دو کانون‌ مهم مصرف انرژی ساختمان و حمل و نقل است و سایر صنایع در مقابل این دو سهم اندکی دارند. این مرکز برای نحوه مصرف و الگوی مصرف انرژی باید بسته‌ای و راهنمایی را تهیه کند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما نیاز داریم این مرکز قواره‌اش بین‌المللی باشد، دانش محدود به مرزها نیست و باید رفت و آمد انسان‌های فرهنگی، روابط بین‌الملل و سفارش‌های بین‌المللی در این مرکز شکل بگیرد و ابعاد و مقیاس آن بین‌المللی باشد تا در سطوح جهانی رقابت کنیم. ضمن این‌که در کنار این اقدامات مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی باید محل رفت و آمد انسان‌های برجسته شود تا اعتباری برای خود کسب کند.
وی با بیان اینکه به نظرم تحقیقاتی که بیش از پنج تا ۶ ماه به طول زمان ببرد بی فایده است، توضیح داد: اکنون واحد زمان در تحقیقات ماه و سال است در حالی که باید مبنای زمان تحقیقات را به روز برسانیم زیرا واحد سالانه سودمندی ندارد. همچنین تحقیقاتی موفق‌اند که آموزش دارند، باید دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا در حوزه تحقیقات در این مرکز جذب و تربیت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آمادگی حمایت مالی از این مرکز را دارد توضیح داد: معتقدم که این مرکز باید مغز متفکر وزارتخانه شود اگر این اتفاق روی دهد بالندگی مرکز را به همراه خواهد داشت. همچنین به نظرم به افراد و گروه‌های غیرایرانی فرصت مطالعه در این مرکز را بدهید. فعالیت و نگاه بین‌المللی به مسائل بسیار اهمیت دارد زیرا به کمک آن می‌توان حس رقابت ایجاد کرد و مثمرثمرتر بود. حضور دانشجویان و استادان خارجی سبب ایجاد انگیزه برای رقابت بین‌المللی می‌شود.
منبع: وزارت راه و شهرسازی
برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0