بررسی مسایل توسعه شهری مطالعات طرحهای بالادست(منطقه۱)

مقدمه:
در حال حاضر شهر تهران با چنان مسائل پیچیده و گستردهای در جریانات توسعه شهری روبرو است که با روشهای معمول و مرسوم تهیه طرحهای توسعه شهری مانند طرح جامع و طرحهای تفصیلی قابل حل نبوده و ضرورت دارد در روشهای برنامهریزی و طرحریزی و ساماندهی عملیات توسعه شهری بازنگری اساسی به عمل آید.
در حال حاضر طرحهای عمدهای که در زمینه هدایت تهران موجود است مانند طرح ساماندهی (جامع) تهران، طرحهای بخشی- موضوعی مانند طرح تهران ۸۰ ، طرح جامع حمل و نقل و غیره از یک طرف، و طرحهای بهسازی و بازنگری بافت، طرحهای زیباسازی و بسیاری طرحهای دیگر از این قبیل اکثراً با یکدیگر هماهنگی کامل ندارند و طرحهای تفصیلی دچار نارساییهای زیادی هستند که لازم است به طور اساسی مورد بازنگری قرار گیرند.
با توجه به تجربیات گذشته در زمینه برنامهریزی و به طور کلی هدایت و کنترل توسعه شهری در تهران دیدگاههایی مطرح میشوند، که در تدوین و انتخاب روشهای طرحریزی مناطق شهری شهرداری تهران باید مورد توجه قرار گیرند:
-۱ ضرورت برنامهریزی در مقیاسهای مختلف از کلان تا خرد و تعیین حدود وظایف وحیطههای دخالت و تصمیمگیری در هریک از این مقیاسها. در این زمینه ضرورت دارد از یکسو جایگاه مسائل توسعه شهر تهران در مقیاس کلانشهر و مجموعه شهری تهران روشن شود و خط مشیهای کلی توسعه در ارتباط با مسائل کلان توسعه تدوین گردد. از سوی دیگر خط مشیها و سیاستهای توسعه در مناطق شهرداری ومحلات شهر نیز تنظیم شده و مبنای فعالیتهای عمرانی و طرحهای اجرایی و عملیاتی قرار گیرد.
-۲ ضرورت تجدید نظر روشهای برنامهریزی و پرداختن به خط مشیهای اساسی در مقیاسهای بالاتر و توجه به مسائل کالبدی- فنی در مقیاسهای پایینتر با تکیه بر حدود وظایف و اختیارات
شهرداریها در تهیه طرحهای توسعه شهری.
-۳ ضرورت پویایی برنامهریزی و طرحریزی و حضور مداوم کارشناسان شهرسازی در جریانات توسعه شهری، برقراری رابطه مناسب بین نظام تصمیمسازی (مهندسان مشاور) و نظام تصمیم گیری (مسئولان و مدیران شهرداری). برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و پیشنهادات بین برنامهریزی حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران و شهرداری مناطق نیز از ضرورتهای اساسی تحقق طرحهای پیشنهادی میباشد.
-۴ شرایط بحرانی و تنگناهای موجود شهرداری تهران ایجاب میکند که تهیه طرحهای سطوح مختلف در مقیاس کلان و خرد به طور همزمان صورت گیرد. مشروط بر اینکه روابط متقابل و هماهنگی میان اقدامات برنامهای و اجرایی در سطوح مختلف صورت گیرد.

طرح ”بررسی مسائل توسعه شهری مناطق تهران“ در منطقه یک شهرداری تهران
شامل بخشهای زیر میباشد:
۱٫ مطالعات کاربری زمین
۲٫ مطالعات سازمان فضایی و سیمای شهری
۳٫ مطالعات حمل و نقل و ترافیک
۴٫ مطالعات محیط زیست
۵٫ مطالعات جمعیتی و اقتصادی – اجتماعی
۶٫ مطالعات مسکن
۷٫ مطالعات مالیه شهری
۸٫ مطالعات مدیریت شهری
۹٫ مطالعات طرحهای بالادست
۱۰ . جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
۱۱ . خلاصه مطالعات طرح

انتشار شهرسازی آنلاین

رمز فایل : www.shahrsazionline.com

دانلود کامل طرح – لینک مستقیم

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0