ساوه نیازمند طرحهای شهرسازی نوین

اراک – شهردار ساوه گفت: علم و مدیریت نوین و به روز و بر اساس نیازهای مردمی را باید چاشنی شهرسازی کرد تا بتوان شهری ایده آل ساخت تا مردم از خدمات آن به نحو مطلوبی بهره مند شوند.

کامران جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، جمعیت شهرنشین جهان در حال رشد سریع است و البته در ایران هم روند شهرنشینی چیزی جدا از اتفاقی که در کل دنیا می افتد نیست و هرروز افراد بیشتری برای زندگی با سودای کار و امکانات رفاهی بیشتر از روستاها به شهر ها می آیند بطوری که هم اکنون باعث شده میزان شهرنشینی کل کشور ۷۰ درصد و روستانشینی ۳۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه، همه اینها یک زنگ بیدارباش برای مدیران شهری است که مراقب توسعه شهری باشند، افزود: دیگر با ابزارهای سنتی امکان، مدیریت در شهرهای بزرگ وجود ندارد و شهر خلاق، شهر ایده‌آل و شهر پایدار از موضوعاتی است که باید بیشتر در مورد آن  بحث و برنامه ریزی شود و این نیاز در شهری مهاجرپذیری مانند ساوه احساس می‌شود.

جوادی خاطر نشان ساخت: مدیریت شهری امروز نیازمند مدیریت دانا، آگاه و هوشمند است که باید با آشنائی به علوم روز جرات و جسارت اجرای طرح های بزرگ را داشته باشند.

وی همچنین موفقیت مدیریت شهری در گرو آموزش و مشارکت شهروندان دانست و گفت:  آنچه که از آن به عنوان فرهنگ شهروندی یاد می شود؛ مجموعه ای از بایدها و نباید های حاکم بر جامعه شهری است که با وجود حاکمیت این قانونمندی ها، زندگی شهرنشینی از پدیده ای خسته کننده و ماشینی به واقعه ای رضایت بخش و عاطفی تر تبدیل می شود.

شهردار ساوه اظهارداشت: امروزه اثبات شده است که ارتقای فرهنگ شهرنشینی ساکنین شهر یکی از کارآمدترین ساز وکارهای مدیریت شهری برای رسیدن به مناسبات اجتماعی مطلوب و کاهش هزینه های وارده بر شهر است از این روست که مدیران شهری موفق اعتبار ویژه ای برای تقویت فرهنگ شهروندی قائل می شوند.

وی اضافه کرد: آموزش و توانمند سازی شهروندان برای ارتقای دانش، تقویت مهارت ها و کسب عادت های صحیح در زندگی اجتماعی به ویژه در راه بهره گیری مناسب از امکانات شهری از جمله ضرورت های مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهرنشینی تلقی می شود.

به گفته وی،  شهرداری ها می توانند به عنوان کارگزاران محلی به بهبود مناسبت اجتماعی شهروندان کمک کنند چون داشتن شهر خوب و مطلوب در گرو رابطه ای دوسویه میان وظیفه شهروندی و حق شهروندی است و به عبارت دیگر این شهر ایده آل علاوه بر مدیریت شهری کارآمد نیازمند شهروندانی آشنا به حقوق و وظایف شهروندی است.

وی افزود: بنابراین مدیریت شهری باید برای آگاه سازی عمومی و ایجاد و ارتقای فرهنگ شهرنشینی، گسترش شهروندمداری و آموزش شهروندان در زمینه های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی داشته باشد.  

شهردار ساوه گفت: شهرداری ها به عنوان حلقه اصلی زنجیره مدیریت شهری در فرایند تحول و توسعه شهری نه فقط در ابعاد عمرانی آن جایگاه ویژه ای دارند بلکه با تغییر و تحولات پر شتاب اجتماعی و فرهنگی و گسترش جمعیت شهرنشینی، باید برای پاسخ گویی به مطالبات فزاینده فرهنگی و اجتماعی تمهیدات لازم را فراهم کنند.

شهروندان از مدیریت شهری و شهرداری ها فقط رسیدگی به وضعیت عمرانی و کالبدی و خدماتی شهر را انتظار ندارند؛ بلکه فراهم کردن زمینه حمایت اجتماعی، روابط شهروندی، تحرک اجتماعی، ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی، فراهم کردن امنیت اجتماعی و روانی و نظایر این ها را می طلبند.

منبع: مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0