الگوی اجرایی طرح جامع نوسازی بافت های فرسوده بر مبنای تئوری حمایتی و مشارکت مردم در ایران

الگوی اجرایی طرح جامع نوسازی بافت های فرسوده
بر مبنای تئوری حمایتی و مشارکت مردم در ایران
میترا حبیبی
-۱ ضرورت نوسازی بافت های فرسوده
ضرورت ایجاد فرصت برابر در برخورداری از مواهب زندگی شهری و محیط زیستی مناسب برای زندگی و فعالیت های شهروندی، به منظور تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد محیطی مطلوب و امن برای همه شهروندان از اهداف کلان سند چشم انداز کشور می باشد. هدفی که دسترسی به آن ایجاد می نماید تا بر بستری از جمع بندی اقدامات گذشته و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آنها و شناخت وسعت و عمق فرسودگی بافتها در سطح شهر، به صورتی جامع و بر اساس آگاهی مناسب از شرایط زندگی ساکنین این بافتها از نظر اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و کالبدی، برنامه ای جامع در فرایند اجتماعی و تعامل با شهروندان، دارای انعطاف و منطبق بر واقعیت ها (امکانات و محدودیت های همه طرفین)، تدوین گردد. بدیهی است که تحقق چنین هدفی مستلزم مشارکت تمامی نهادهای ملی و محلی ذی ربط است تا با هم راستاسازی هرچه بیشتر بردارهای اجرایی، بتوان بر آیندی توان مند در امر احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده و یا به عبارتی موضوع تأمین عدالت اجتماعی و تامین فرصت برابر زندگی برای همه شهروندان را با راندمانی قابل توجه، ایجاد کرد.
-۲ تعریف موضوع
وقتی حیات شهری در محدود ه ای از شهر، به هر علتی رو به رکود می رود، بافت آن محدوده در روند فرسودگی قرار می گیرد. پدیده فرسودگی با اثر گذاری بر کالبد بافت، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آن، نهایتاً موجب رکود زندگی شهری و تنزل شدید کیفیت زیست در آن محدوده می گردد. این محدوده ها به دلیل فقر ساکنین و مالکین آنها، امکان نوسازی خودبخودی و تدریجی را نداشته و کاهش کارآمدی بافت آن محدوده در نهایت به از بین رفتن منزلت آن در اذهان شهروندان منجر شده که میل به مهاجرت و جایگزینی اقشار فرو دست تر جامعه در آن را افزایش می دهد.

انتشار شهرسازی آنلاین

دانلود مقاله مورد نظر – لینک مستقیم

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0