طرح توسعه شهری “کامی دلز کورالز”

طرح توسعه شهری "کامی دلز کورالز"- بازآفرینی مسیر تاریخی منرسای بارسلونا با نگاهی زیست محیطی

مشخصات طرح:

کاری از گروه معماری سانتاماریا

مکان: منرسا، بارسلونا، اسپانیا

معمار پروژه: پیر سانتا ماریا گارسیا

همکاران طرح: میریا پالوماس، پیلار تول، ژما توراس

به سفارش شهرداری منرسا

پروژه‌ی "کامی دلز کورالز"، در منرسای بارسلونا، برنامه‌ریزی و توسعه‌ی مسیر واقع در قسمت جنوبی پوییگ‌کاردنر- تپه‌ی کوچک واقع در قسمت جنوبی شهر که داستان تاریخ شهر از آن آغاز گشته و بقایای شهر باستانی نیز در آن واقع شده‌است- را هدف قرار داده‌است. مکان تحت توسعه، سطحی‌ست که در میانه‌ی دو سطح رودخانه و تپه‌ای که کلیسای سنت ماریا دلا سئو، یکی از مهم ترین آثار تاریخی منرسا، در آن استقرار یافته، واقع شده‌است.این پروژه با هدف بهبود مسیر جاده‌ی قدیمی "ال کامی دلز کورالز"، انجام گرفته‌است.

این اولین پروژه ی توسعه شهری برای این منطقه‌ی مطرود‌شده از شهر است که با شیب تدریجی تپه از سمت جنوب به فضای سبز وسیعی دسترسی می‌یابد.

این طرح، یک مسیر پیاده‌ی کاملاً افقی را مهیا ساخته که دامنه‌ی غربی تپه، یعنی محل میدان جدید"رفورما" و پارکینگ زیرزمینی تازه ساخته شده را به نقطه‌ی شروع این مسیر در شرق، یعنی "کووا دو سنت ایگامسی لیولا"، که پناهگاه انجمن عیسی در قرن شانزدهم میلادی بوده‌است، متصل می‌گرداند.

این طرح که به منظور توسعه‌ی مسیر تاریخی و استحکام‌بخشی غارهای سنگی تپه تهیه شده؛ مساحتی بالغ بر ۲۵۰۸ مترمربع دارد. طرح کلی این توسعه، شمایی بسیار طبیعی را می‌نگارد که بر پایه‌ی سازگاری با محیط زیست منطقه و حفاظت از برخی گونه‌های گیاهان بومی واقع بر مسیر، تهیه‌شده‌است.

به‌منظور محافظت از مسیر جدید در قسمت منتهی به شیب رودخانه، دیوار سنگی قدیمی، با رویه‌ای بتنی بازسازی شده و همچون نیمکتی طویل در تمامی مسیر امتداد یافته‌است.

ساخت تمامی مناطق سخت هدف این برنامه‌ی بازآفرینی، با مناطق نرم ترکیب شده‌است. کل مسیر مرمت‌شده از شرق تا غرب، از یک سنگفرش بتنی طبیعی تشکیل شده‌است. در جوار این سنگفرش بتنی، مسیری از بتن پوکه امتداد یافته که در غرب مسیر، به میدان "رفورما"ختم می‌شود. بخشی از مسیر را نیز نرم فضایی تشکیل می‌دهدکه با درختان و چمن طبیعی آرایش یافته و مشرف به رودخانه است. همچنین طول مسیر به‌وسیله‌ی چراغ‌های روشنایی با نور اندک، نورپردازی شده و در کناره‌های این مسیر نیمکت هایی نیز جهت گذران اوقات فراغت تعبیه شده‌است.

3340 3341 3339 3338 3337 3336 3342

 

منابع:

http://www.landezine.com/index.php/2014/02/urbanization-cami-dels-corrals-santamaria-arquitectes

http://www.archdaily.com/470343/cami-dels-corrals-urban-development-santamaria arquitectes

www.pinterest.com/pin/304133781058058744

https://www.feedstripes.com/a/cami-dels-corrals-urban-development-santamaria-arquitectes-148514715

ترجمه: خانم مهندس شقایق صدیق‌وزیری

 

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0