بهسازی بافتهای فرسوده کرمانشاه

کرمانشاه – در نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون ماده ۵ وضعیت بافت‌های فرسوده در استان کرمانشاه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز طی نشستی با حضور پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون ماده پنج استان کرمانشاه وضعیت بافت فرسوده در این استان بررسی شد.

فعله‌گری: به کالبد اصلی شهر کرمانشاه دست‌اندازی‌های زیادی شده است

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بر اساس قانون سوم توسعه، میراث فرهنگی اقدام به ثبت بافت‌های تاریخی کرده و ضوابط آن هم اعلام شده است.

علی فعله‌گری افزود:  اما از گذشته به کالبد اصلی شهر کرمانشاه دست‌اندازی زیادی شده است که به عنوان نمونه بانک‌هایی که در محوطه تاریخی مدرس ایجاد شده‌اند، حداقل در نمای خود اصول و ضوابط معمارانه را رعایت نکرده‌اند.

 وی افزود: ما در حد امکانات و اعتبارات خود برای حفظ و احیای بافت‌های تاریخی کارهایی کرده‌ایم اما این نیازمند مشارکت سایر مسئولین است.

فعله‌گری تاکید کرد: دوستان و مسئولین ذیربط باید همکاری کنند تا قوانین سوم و چهارم توسعه را پیش بریم و شاهد اجرای آن در شهر تاریخی کرمانشاه باشیم.

شهبازی: تعلق خاطری به بافت قدیمی نیست

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز بر احساس تعلق به بافت برای احیای آن تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کنار اینکه هم‌اکنون تداوم معمارانه بافت‌ها قطع شده است، این تعلق خاطر نیز در افراد ساکن بافت کمتر وجود دارد و بسیاری از کسانی که در حاشیه شهرها بودند در این بافت ساکن شده و تعلق خاطری برای احیای آن ندارند.

محمدنادر شهبازی، افزود: باید ابتدا این مشکل مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم نسخه مناسبی برای شهر کرمانشاه بپیچیم.

وی تصریح کرد: هم‌چنین باید نسخه مناسب هر بافت و متناسب با شرایط آن و برای هر بافت به صورت متفاوت پیچیده شود تا بتوانیم شاهد احیای مناسب آن باشیم.

پرویزی: تغییر سیاست‌گذاری‌ها در امور شهری آسیب رسان است

عضو سازمان نظام مهندسی کرمانشاه و عضو سابق شورای شهر کرمانشاه هم در این نشست گفت: تغییر سیاست‌گذاری‌ها در پیشبرد امور شهری آسیب‌زیادی را به ما وارد می‌کند و کشور ما هم با این مشکل دست به گریبان است.

قامت پرویزی، افزود: خط سیر موجود در کرمانشاه باعث شده که در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر نگاه‌های متفاوت وجود داشته باشد و هر مدیر با نگاه خود عمل کند. بنابراین نیاز به اسناد پایداری برای الگوگیری مدیران در این زمینه وجود دارد.

کلهرنیا: باید در احیا بافت فرسوده شتاب کنیم

استاد دانشگاه رازی و صاحب‌نظر در معماری هم گفت: جریان تخریب و بازسازی در کشور بیشتر از احیا و بهسازی است.

بیژن کلهرنیا،  افزود:  ما نیازمند به شتاب در این حوزه هستیم و برای آن به سیاست‌های نیرومندتری نیاز داریم و باید ترکیبی از سیاست‌های بهسازی، بازسازی و ساخت جدید داشته باشیم .

وی گفت: توانمندسازی ساکنین بافت هم بسیار مهم است چون علاوه بر تخریب بافت‌ها، هم‌اکنون چهارچوب آن هم به لحاظ اجتماعی  دارد به‌ هم می‌ریزید.

کلهرنیا  تاکید کرد: در بهسازی و بازسازی این بافت‌ها چندگانگی وجود دارد و ما نیاز به پاسخ‌ها و راهکارهای مختلف برای هر بافت تاریخی و قدیمی هستیم که با حفظ اسلوب و چهارچوب بافت، آن را احیا و احصا کنیم.

شایان ذکر است، از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست می‌توان به این نکته که یک ادبیات مشترک در معماری و شهرسازی باید اتفاق بیفتد و حلقه مفقوده برای این ادبیات مشترک، ضوابط شهرسازی است و قانون موردنیازی در مجلس باید تدوین شود اشاره کرد.

منبع:مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0