معماری گذشته سرشار از خلاقیت

یک استاد دانشگاه گفت: معماری گذشته ما سرشار از ظرافت‌ها و ریزه کاری هایی است که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد.

علیرضا خواجه احمد عطاری در پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی با عنوان “کاربرد نقش مایه های تزئینی معماری اسلامی شهر اصفهان، در تزیینات داخلی معماری معاصر” افزود: تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کند که تاکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است.

وی اظهار داشت: آنچه که همواره باید مد نظر قرار داد این مسئله است که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد و تنها باید از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید.

خواجه احمد عطاری در ادامه سخنان خود بیان داشت: طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است، در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که متناظر با وجود اوست.

این استاد دانشگاه هنر اصفهان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در این میان اسلام از جمله نخستین ادیان آسمانی است که نظر انسان را به گستره زیبایی و زینت در آفریده ها جلب می کند و به او می نمایاند که بعد انسانی و روحانی فطرت خویش را ارج نهاده تا به فراسوی زندگی حیوانی رهنمون شود.

وی بیان داشت: در واقع زیبایی و زینت ، تعبیر همین مفهوم و عصاره هنر های زیبا به شمار می رود . در هنرهای تزئینی اسلام ،‌ رعایت اصل پرهیز از بیهودگی وجود دارد، یعنی اینکه در هنر اسلامی ، اشکال به صورت زیبا و دلپسند ارائه گردیده و به جنبه تزئینی آن توجه شده و در نهایت به حس جمال طلبی و زیبایی خواهی انسان ،‌ پاسخ مثبت داده می شود.

خواجه احمد عطاری گفت: هنر سنتی اسلامی- ایرانی نه فقط به معماری و تزئینات وابسته به آن توجه داشته است، بلکه به تزئین تمام متعلقاتی که در یک بنا وجود دارد و در واقع بخشی از تزئینات آن محسوب می شود نیز تاکیدکرده است.

وی تصریح کرد: هنرمند سنتی ایرانی در طراحی فضای داخلی خود ارتباطی بین همه عناصر، چه از نظر طرح وچه از نظر رنگ ایجاد کرده و به همین خاطر است که در فضاهای سنتی ما، بین یک فرش یا قالیچه موجود بر کف زمین، یک پرده یا نقاشی بر روی دیوار، یک چراغ یا فانوس آویخته بر سقف، یک ابریق، قدح یا کاسه سفالی بر روی طاقچه، یک قرآن و رحلش و … این هماهنگی به نحوی شگفت انگیز برقرار است و همه و همه با هم فضایی آرام و دلنشین را برای ساکنان خود فراهم آورده است.

این استاد دانشگاه هنر اصفهان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در واقع انسان با قرار گرفتن در آن فضاها براحتی در می یابد که آنان از چه آرامشی بر خوردار بوده اند، چیزی که امروزه در میان آپارتمان ها و خانه های کوچک با فضایی بسته و خفه و آلودگی های بصری، کمتر یافت می شود.

وی اظهار داشت: در واقع وجود معنویت در تمام جنبه های زندگی انسان سنتی، او را آنقدر توانمند ساخته که بتواند چنین وحدتی را در عین کثرت ایجاد نماید، و بدیهی است که انسان مدرن در دنیای صنعتی و دور از معنویات امروز کمتر می تواند به آن نائل شود.

خواجه احمد عطاری در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: تزیینات داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد و در واقع میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راهکارهای مناسب در این عرصه تشدید یا تضعیف کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0