سیاست ها و اهداف فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و زیست محیطی شورای شهر و شهرداری کرج

سیاست ها و اهداف فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و زیست محیطی شورای شهر و شهرداری کرج

 

طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی

از آنجا که تاکنون نظرات زیادی در رابطه با لزوم فعالیت های فرهنگی مطرح گردیده ، این مقدمه را راها می کنم و مستقیماً به درج دیدگاه ها و طرح های پیشنهادی می پردازم .

آنچه که مسلم است ، نمی توان به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و زیست شهری جداگانه نگاه کرد و  بی تردید بدون حمایت کمیسیون های دیگر شورا ( بودجه و عمران ) عملکرد این کمیسیون غیر ممکن خواهد بود .

اما نباید این نکته را فراموش کنیم که عقیم ماندن فعالیت های فرهنگی در شهر و شهرداری و مجموعه تحت پوشش آن ، ممکن است در کوتاه مدت تبعات منفی بارزی از خود نشان ندهد ، اما در درازمدت ، باعث بروز ناهنجاری های ریشه ای در زمینه های مختلف خواهد شد .

در این میان وجود مراکز فرهنگی و حمایت همه جانبه از ترویج روحیه مشارکت از یک سو و عینیت بخشیدن به دیدگاه های فوق با تولید محیط های آرامش بخش و مفرح هر چند کوچک و ساده از سوی دیگر می تواند ، مجموعه شهر را به توسعه و آبادانی امیدوار نماید . در اینجاست که باید بگونه ای عمل کرد که در مجموعه فرهنگی شورا و مدیریت شهر کرج یک همسونگری نسبی حاکم باشد .

همکاری و حمایت اعضای شورای شهر

در این راستا نقش اعضای محترم شورای شهر بویژه اعضای کمیسیون فرهنگی از حساسیت و اهمیت ویژه ای بر خوردار است . حضور اعضای این کمیسیون در کمیسیون های تخصصی دیگر شورا و ارتباطات هر یک از عزیزان با سیستم مدیریتی شهر ، پتانسیل مناسبی در اختیار می گذارد و باید به نحو لازم و مطلوب از آن بهره جست .

گسترش ارتباطات

همان طور که گفته شد از آنجا که مسئولیت خطیر و پر اهمیتی بر دوش برنامه ریزیان فرهنگی است ، لذا باید بگونه ای عمل کرد که سیاست ها و برنامه ها با سلیقه عمومی جامعه به ویژه پرسنل محترم و زحمتکش شهرداری همخوانی لازم را داشته باشد و این می طلبد که ورودی های اطلاعات و نظرات عمومی ، به اندازه لازم در اختیار مخاطبین قرار گیرد و از این طریق امکان برنامه ریزی بر اساس واقعیات و مطابق با روحیه مخاطبین مهیا گردد .

در صورت تحقق این مهم ، آنچه که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد ، دسته بندی و آنالیز و تحلیل اطلاعات رسیده است که نیاز به مشارکت متخصصین امر دارد .

 

تقویت و گسترش مرکز مطالعات فرهنگی

حضور مشاور این امکان را در اختیار تصمیم گیران می گذارد که برنامه های خود را به صورت علمی ـ کاربردی پیگیری نمایند و ضمن ارایه طرح ها و پیشنهادات سازنده ، در آنالیز و تحلیل اطلاعات نیز تأثیر به سزایی خواهد داشت .

لذا به نظر می رسد که در صورت تقویت مرکز مطالعات و گسترش آن می توان نسبت به این امر اهتمام بیشتری ورزید .

 

 

ایجاد فضای گفتگو با شهروندان

همان طور که گفته شد ورودی اطلاعات ، در واقع میزان اطلاع ما را از واقعیات و سلیقه جامعه ، مشخص می کند و گسترش زمینه ارتباط با جامعه شهری کرج ، می تواند ما را در پرداخت مطالبات واقعی و   اولویت دار شهروندان یاری رساند .

اما آنچه که تاکنون به فراموشی سپرده شده است ، اینکه ؛ هیچ اقدامی برای گفتگو با شهروندان به عنوان یک شهروند صورت نگرفته است و به نظر می رسد که این به معنی به رسمیت نشناختن ، شهروندان است .

تقویت روحیه شهروندی و احساس تعلق شهروند به شهر ، بخش اعظمی از کار است که می توان با جذب وی زمینه را برای مشارکت عمومی در موقع لزوم مهیا کرد .

برای اقدام در این رابطه ، هیچ ارگان و سازمانی به اندازه شورای شهر و سیستم مدیریت شهری حایز شرایط برای جلب مشارکت مستقیم شهروندان نیست .

برخورداری از این مشارکت که در واقع میزان اقتدار عمومی شورا را تعیین خواهد کرد ، میسر نیست ، مگر اینکه نمایندگان مردم برای گفتگو با موکلین خود پیش قدم شوند . شاید یک مکاتبه ساده با شهروندان به صورت مستقیم نیز این باور را در ذهن او تثبیت کند که شهر و تصمیم گیران آن او را به رسمیت می شناسند و این جرقه ای است برای ارتباط بیشتر با افکار عمومی .

 

ترویج و تقویت روحیه شهروندی

بدون شک یکی از دلایل ناکامی طرح های فرهنگی در شهر کرج ، عدم وجود تعلق خاطر شهروندان نسبت به شهری که در آن زندگی می کنند ، است و مادامی که چنین روحیه و حسی در شهروندان ایجاد نگرد . نمی توان از برنامه ریزی های فرهنگی به نحو مطلوب استفاده کرد ، البته این نکته ای است که امروزه اهتمام در ایجاد روحیه شهروندی مورد تأکید اکثر متولیان و تصمیم گیران شهر قرار دارد .

برای برخورداری و تقویت چنین روحیه ای ، ابتدا باید شهروند را متوجه وجود منافع مشترک در شهر و بین شهروندان ساخت ، بی تردید اطلاع رسانی و گفتگو با شهروندان زمان زیادی را می طلبد تا ذهن افکار عمومی با توجه به سیل مهاجرت ها به شهر نسبت به این موضوع حساسیت لازم را به دست آورد ، لذا باید تدابیری برای تکمیل تلاش های شورا در برقراری ارتباط با شهروندان ، اقدام نمایید .

در این راستا می توان با ایجاد منافع تشویقی شخصی و عمومی ، در قالب برنامه های مختلف ، به سادگی ذهن شهروندان را نسبت به یک موضوع خاص متوجه سازیم .

به طور مثال می توان به برگزاری برنامه های تفریحی برای هزینه در جهت موضوع مورد نظر ، برگزاری مسابقات بزرگ شهر به نفع حل بحران های شهری ، جشن های بزرگ از قبیل کارناوال قومیت ها و ۰۰۰ اشاره کرد .

در هر حال هر گونه کاری که با توجه به قوانین جاری کشور ، بتواند ضمن تزریق روحیه شادابی و اعتقادی به جامعه ، مدیریت شهری را نیز حداقل برای استمرار اینگونه برنامه ها ، منتفع نماید .

البته باید متذکر شوم که این محیط ، قابلیت توسعه بسیاری برای کار دارد . حتی می تواند در درآمدزایی برای مدیریت شهری کرج تأثیرات مثبت مناسبی داشته باشد .

 

نمادها و سمبل ها

در بحث نمادهای شهری و تأثیر آن بر تقویت روحیه شهروندی بسیاری از کارشناسان اظهارنظر کرده اند و در تمام آنها بر لزوم بهره وری از آن تأکید شده است .

در واقع ، نمادها معرف حقیقی هر شهر به شمار می آیند ، و به همین دلیل نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت . متأسفانه باید اذعان داشت که این موضوع آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و در مواقع       نادری ،  از جمله مجسمه میدان شهید فهمیده که انجام شده است نیز ، به صورت کارشناسی اقدام نگردیده است .

خوشبختانه شهر کرج از جذابیت های طبیعی فراوانی برخوردار است که می تواند با تعامل بیشتر با شوراهای روستا ، در اختیار شهر و شهروندان قرار گیرد ، وجود این ویژگی طبیعی از یک سو و حضور قومیت های مختلف از سوی دیگر ، این امکان را در اختیار می گذارد که بتوانیم در کنار طبیعتی بکر ، با ایجاد بناهای شناخته شده قومیت های مختلف ، شهری منحصر به فرد را به شهروندان معرفی کنیم .

بدون شک بدون حمایت و مشارکت اقوام حاضر در کرج ، این مهم به سختی انجام پذیر خواهد بود ، لذا باید باب گفتگو با بزرگان قومیت های مختلف را باز کنیم .

 

حمایت از حفظ جایگاه شهدا

متأسفانه برخی سیاست های نادرست به دنبال ایجاد شکاف بین خانواده عزیز شهدا و حتی شهیدان و افکار عمومی به ویژه نسل جوان ، هستند .

این سیاست ها تاکنون با استفاده ابزاری از خود شهیدان کشور ، توانسته به اجرا در بیاید و متأسفانه به دلیل عدم موفقیت سیاستمداران در برنامه ریزیها ، ذهن افکار عمومی را دچار اخلال در درک واقعی از عزیزان و جایگاه خانواده های محترم و صبورشان ، کرده است .

با وجود اینکه بودجه های کلانی برای رسیدگی به موضوعات مختلف برای انس بیشتر عزیزان  از دست رفته مان با جامعه ، در نظر گرفته شده است ، اما هنوز شاهد هستیم که خانواده شهید و جانباز و آزاده ، هر روز به انزوای بیشتری کشانده می شوند . خیلی ها بر این باورند آنچه که تاکنون به نام هزینه برای شهید و خانواده او و جانباز و آزاده و ۰۰۰ اعلام شده است واقعاً برای آنان هزینه گردیده ، غافل از اینکه هر یک از ما سراغ داریم بسیاری از این عزیزان را که با مشکلات فراوان معیشتی و درمانی و ۰۰۰ مواجه هستند . نباید فراموش کنیم که در قبال آنان وظیفه ای داریم و باید نشان دهیم که شهر خود را مدیون این عزیزان می داند . برای آنکه بتوان به سرعت وارد کار عملیاتی شد می توان از مشارکت بسیاری به ویژه خانواده شهدا بهره جست و با تشکیل هیأت امنایی نسبت به اجرای اهداف تعیین شده اقدام نمود .

آنچه که در این میان حایز اهمیت است اینکه باید برای برقراری ارتباطی عمیق تر با افکار عمومی از هنر و خلاقیت مطلوب نیز برای معرفی بهره بدر و این امر می تواند در نحوه اجرای مجسمه های و تندیس های میادین شهر به منصه ظهور رسد .

 

حمایت از جانبازان ، ایثارگران و آزادگان

تمام موارد فوق می تواند در حمایت از این بزرگواران نیز به کار برده شود ، ضمن آنکه باید در ارتباط با تأمین امنیت معیشتی و شغلی برای آنان نیز تلاش کرد .

همچنین در صورت جذب این طیف ، می توان به ثبت تاریخ و حماسه ی غیور مردان و شیرزنان هشت سال دفاع مقدس نیز ، مبادرت ورزید که در صورت جمع آوری اطلاعات بکر ، در یک مجموعه شهری ، می تواند جذابیت های مناسبی برای شهروندان ایجاد نماید . با این اقدام و با برخورداری از حمایت از این عزیزان امکان تعیین و تکلیف اراضی شهر نیز به نفع شهروندان سهل تر خواهد شد .

 

حضور فعال در مراسم تجلیل از شهروندان در اقشار مختلف

اگر سیستم مدیریت شهری ، بتواند علاقه مندی و احترام خود را به شهروندانش از طریقی ابراز کند ، در مقابل این امکان را می یابد که از او برای توسعه شهر مدد جوید .

یکی از راه های بسیار رایج قدردانی از زحمات شهروندان در مناسبت های مختلف است ، که تاکنون تا حدودی مورد بی مهری مدیریت شهری قرار گرفته است . البته مصوبات بسیاری در جهت حمایت از اقشار مختلف به تصویب رسیده است ، اما کمتر این ارتباط به طور مستقیم بین شهروند و شورا برقرار شد . به جز در تجلیل از ورزشکاران و تا حدودی فرهنگیان ، در حالی که در طول سال مناسبت های فراوانی برای تقدیر از شهروندان نمونه وجود دارد و می توان از این فضا ، برای ایجاد صمیمیت بیشتر بهره برد .

 

ساماندهی مراکز آموزشی و امکانات تفریحی برای کودکان

کودکان آینده سازان کشور هستند . تمام مسایل فرهنگی ذکر شده باید در کودک تثبیت شود تا بتوان به شهر سالم و زیبا امید بست چگونه می توان به شهری دل بست که کودکان از اوان کودکی آموزش لازم را   ندیده اند . کودکان چراغ فراسوی آینده هستند و نهادهای معتبر در شهر باید در این زمینه تلاش کنند ما به کلی کودکان را فراموش کرده ایم نهادهای معتبر شهری باید در ساماندهی مراکز آموزشی فعالیت کنند . اگر به مسئولین شهری افراد بزهکار و افراد کارآمد نگاه کنیم به خوبی در عمق آنان دوران کودکی را می توان مشاهده کرد که چگونه آموزش دیده اند . مسلماً برای مسئول فردای شهرمان از الآن باید فکر و چاره کنیم .

 

همکاری با آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به عنوان نهادی که جمعیت فراوانی از شهروندان را تحت آموزش قرار می دهد ، از اهمیت بسزایی برخوردار است ، لذا باید تدابیری برای جلب مشارکت و همکاری آموزش و پرورش با برنامه های فرهنگی شهر اندیشیده شود .

 

حمایت از کانون های بازنشستگان

بازنشستگان کشور نیز به جهت رشد ناهمگون اقتصادی با حقوق و مزایا ، متأسفانه در تیر رس آسیب های فراوانی قرار دارند که باید چاره ای برای آن اندیشید .

در این میان می توان با حمایت از کانون های بازنشستگان از امکانات انسانی با تجربه آنان نیز استفاده نمود .

 

حمایت از تشکل های بیماری خاص

این موضوع نیز از جمله مواردی است که باید در مورد آن با دقت نظر عمل نمود .

در این میان برخی از بیماری های خاص اقدام به تشکیل انجمن های گروهی نموده اند که می توان با حمایت آنان ، امکان گسترش بعد حمایتی از بیماران بیماریهای خاص را فراهم نمود .

 

حمایت از گسترش فرهنگ کتابخانی و مطالعه

متأسفانه میانگین مطالعه در کشور ، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و بعضاً جهان سوم ، بسیار ناچیز است . بدون شک توسعه شهری نمی تواند فاصله زیادی با سطح آگاهی افکار عمومی داشته باشد و در واقع بین این دو ، یک رابطه مستقیم حاکم است ، لذا هر قدر سطح آگاهی مردم افزایش یابد ، سطح مطالبات به روزتر و توسعه نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت . برای تحقق این مهم باید کتاب و اطلاعات را   سهل الوصول تر در اختیار شهروندان بگذاریم ، که این امر می تواند با راه اندازی خانه های مطبوعات و کتابخانه های سیار و همچنین تقویت منابع کتابخانه های عمومی و گسترش فضاهای مطالعه ،  اجرا گردد .

شایان ذکر است که این اقدامات حتی می تواند درآمدهای مناسبی را در بر داشته باشد و به صورت خودگردان ادامه حیات دهد .

 

ایجاد زمینه همکاری با تشکل های غیردولتی ، انجمن های خیریه و هیأت های ورزشی

برای به ثمر رسیدن اینگونه برنامه ها ایجاد محرک هایی جهت تبلیغ و بازاریابی لازم و ضروری است و در این راستا تشکل های غیر دولتی بهترین بازوان برای این کار به شمار می آیند . با در اختیار داشتن               زمینه های فعالیت این تشکل ها ، می توان در زمینه های لازم از نیروی آنها بهره جست .

خوشبختانه وجود تشکل های بسیاری در شهر کرج ، ضمن انباشت نیروی کاری در زمینه های مختلف ، بستر مناسبی است برای گسترش کارهای گروهی و تثبیت تفکر پول در برابر کار .

البته در این میان نباید نقش هدایت گر شورای شهر را در نظارت بر این امر فراموش کرد و بدون شک در صورت ایجاد تعامل بین این نهاد و تشکل های کوچک و بزرگ شهر کرج ، در چنین عرصه هایی می تواند ضمن ایجاد اشتغال مناسب برای این تشکل ها ، بسترهای لازم برای همراهی افکار عمومی با روند توسعه شهر را به ارمغان بیاورد .

 

انجمن های خیریه

در این راستا انجمن های خیریه و عام المنفعه یک گام جلو هستند و وجود تمایل فراوان به خدمت در چنین انجمن هایی ، پتانسیل موجودی است که نباید به فراموشی سپرده شود .

همکاری با این انجمن ها که به ویژه در میان بانوان شهر بسیار فعال و موفق رواج پیدا کرده است ، از این جهت مورد توجه قرار گرفته است که نیروی کاری مناسبی برای سرکشی و تحقیقات و نظارت بر نحوه زندگی شهروندان تحت پوشش را در اختیار دارند . همچنین مشارکت با آنان می تواند شورای شهر را در تقسیم منصفانه کم های ماده ۱۷ یاری رساند . لذا می توان با تقویت این انجمن ها به مراجعین به شورای شهر جهت دریافت کمک های مالی نیز ساماندهی کرد .

این در حالی است که حمایت های معنوی این انجمن ها می تواند به فعالیت های مدیریت شهری کرج در اجرای برنامه های عام المنفعه در زمینه های مختلف مشروعیت ببخشد .

هیأت های ورزشی

با این وجود نباید از نقش هیأت های ورزشی نیز چشم پوشی کرد ، متأسفانه تاکنون بیش از آنکه به دنبال تقویت و اجرای سیاست های شهری باشیم ، در تلاش تقویت سیاست های کلی سازمان تربیت بدنی بوده ایم و با حمایت هایی در قالب بودجه به این سازمان ، زمینه اجرای سیاست های آنان را مهیا نموده ایم .

البته این به معنای قطع چنین ارتباطی نیست ، بلکه منظور شکل دهی مناسب به وضعیت ورزش شهر است و در این میان هیأت های ورزشی در واقع نقش تشکل های ورزشی با تخصص های مختلف را به عهده دارند و می طلبد که جهت دهی سیاست های حمایتی در امر ورزش به سمت تقویت این هیأت ها سوق یابد .

همچنین این نکته نیز در امر ورزش حایز اهمیت است که شهرداری کرج در راستای تملک زمینهای دارای کاربری ورزشی به نفع شهرداری بطور جدی وارد عمل شود .

 

ایجاد آرامش و فضای امن برای پرسنل شهرداری

همان طور که گفته شد ، سیاست های فرهنگی باید به دنبال ایجاد بسترهای مناسب روانی ، جهت بالا بردن کیفیت و سلامت کار مدیریت شهری کرج باشد . پرسنل تلاش گر شهرداری به عنوان مجری این سیستم باید مورد توجه قرار گیرد .

بدون شک بخشی از شهروندان نحوه عملکرد مجریان برنامه های مدیریت شهر ( پرسنل شهرداری ) را مبنایی برای قضاوت شان قرار می دهند و هر چه قدر این بدنه بتواند با اقتدار و آرامش و احترام ، به فعالیت خود بپردازد به همین میزان بر روحیه شهروندان تأثیرگذار خواهد بود .

اگر پرسنل شهرداری را چهار نفر در نظر بگیریم و آن را به طور میانگین در خانواده هایشان ( سه نفر ) ضرب کنیم خواهیم دید که با یک جامعه دوازده هزار نفری مواجه هستیم ، که سیستم مدیریت شهری در قبال آینده آنان به صورت مستقیم متعهد است . به همین دلیل و در صورت تقبل ارتباط مستقیم آرامش کارگر بر کیفیت کار ، می بایست چاره ای اندیشید تا پرسنل شهرداری در آرامش به امور جاری محوله بپردازند .

جدای از اتخاذ تدابیری برای ایجاد اوقات مفرح برای پرسنل ، آنچه که اهمیت بسزایی دارد ، ترسیم آینده ای روشن برای او و خانواده اش می باشد . بدون شک دغدغه های حاصل از بحران های اجتماعی و اقتصادی بر شهروندان شامل حال پرسنل شهرداری نیز هست . سو ایجاد امنیت و ثبات شغلی و برخورداری ازآینده ای روشن ، بدون شک تأثیر فراوانی بر روحیه عمومی شهر خواهد گذاشت ، چرا که در سایه آرامش پرسنل شهرداری است که امکان برنامه ریزی و هدایت مفید سیاست های مدیریت شهر به دست می آید و               خلاقیت ذاتی نسل ایرانی هر روز بر سرعت روند توسعه مناسب شهری می افزاید .

برای ترسیم چنین آینده ای می توان با حمایت و تقویت تعاونی های فعال نظیر مسکن ، مصرف و همچنین اختصاص برنامه های تفریحی ، امکانات مسافرتی ( پلاژ ، هتل ) تقدیر از فرزندان نمونه پرنل ، تنظیم حقوق و مزایا با نرخ های روز و بسیاری فعالیت های حمایتی دیگر ، در این راستا گام برداشت .

به یاد داشته باشیم که استفاه مطلوب از مکان های فرهنگی با توجه به اوقاتی که هر یک از پرسنل و  خانواده اش برای این امر مصرف می کند ، فرصتی است که می توان از آن برای فرهنگ سازی به بیش از ۲۵۰۰۰ هزار خانواده شهرداری استفاده کرد و چه بسا قسمت اعظمی از بدنه شهرداری در آینده نیز از میان فرزندان همین پرسنل باشد .

 

ساماندهی امکانات فرهنگی

جدای از قشر عظیم خانواده شهرداری ، امکانات فرهنگی شهرداری می تواند در اختیار شهر و امور فرهنگی قرار گیرد .

خوشبختانه شهر کرج به لحاظ نیروی انسانی در زمینه های فرهنگی غنی است و در صورت ایجاد تعامل منطقی بین امکانات فرهنگی و تشکل های هنری و فرهنگی توانسته ایم ضمن حمایت از رشد این گروه ها در امر فرهنگ سازی و حفظ روحیه عمومی شهر نیز تلاش کنیم .

در این میان و برای فراگیر شدن این عامل نباید به صورت سلیقه ای عمل کرد . متأسفانه شهرداری در ارائه این امکانات ، عدالت را رعایت نکرده است و تصمیم گیران برای این امکانات ، مصرف کنندگان خودی و غیر خودی قایل شده اند . به نظر می رسد به حل این مشکل پیشنهاد دکتر غفور خویینی عضو محترم کمیسیون فرهنگی مبنی بر اداره امنایی امکانات فرهنگی شهرداری ، ( تا زمان تأسیس و تصویب سازمان فرهنگی ، ورزشی شهرداری ) این فضا را دموکراتیک تر می سازد .

 

تقویت روابط عمومی شورای شهر

روابط عمومی شورای شهر در واقع باید نقش شاه راه ارتباطی مدیریت شهر با شهروندان را بازی کند . اما متأسفانه در حال حاضر اینگونه عمل نمی نماید .

و با وجود بکارگیری مدیریت توانمندی در سال های آخر کار شورا ، هنوز هیچ نمودی از چنین نقشی به چشم نمی خورد و این نشان دهنده این مطلب است که هیچ سیستم مشخصی برای اداره امور روابط عمومی از سوی شورا ، طراحی نشده است . شخصاً معتقدم شورای شهر آن طور که باید به این امر توجه نداشته و همین موضوع باعث گردیده که یکی از مهم ترین ارکان ارتباطی شورای شهر نتواد نقش تأثرگذار خود را ایفا نماید . تصور می کنم شورای شهر به عنوان مرکز تصمیم گیری شهری می بایست از مدرن ترین ، کارآمدترین ، پیشرفته ترین و مردمی ترین سیستم ها برای برقراری ارتباط بیشتر با شهروندان بهره برد و در غیر این صورت هیچگاه فرآیند یک کار گروهی ، که در حقیقت عملکرد شورای شهر است . به منصه ظهور نخواهد رسید .

 

اطلاع رسانی شورای شهر

البته قبل از هر چیز از برادر ارجمند جناب صادقیان عضو محترم کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای شهر به جهت ورود به حوزه مسئولیت ایشان پوزش می طلبم ، اما از آنجا که عدم پردازش به اهمیت اطلاع رسانی مناسب در اجرای برنامه ها ، در توجیه طرح تأثیرگذار است ، ناگزیر این جسارت را مرتکب شدم . تقویت اطلاع رسانی از مجاری قانونی شورا ، می تواند تأثیر به سزایی در عمیق کردن ارتباط شهروند و شورا داشته باشد و به نظر می رسد در انجام این مهم باید در سه سرفصل  1 . اطلاع رسانی مطبوعاتی   2 . اطلاع رسانی سمعی و بصری   3 . اطلاع رسانی شبکه ( اینترنت ) عمل نمود .

 

اطلاع رسانی مطبوعاتی

البته شورای شهر در دور قبل تلاش مناسبی برای حمایت از نشریات کرد و این امر جای تقدیر دارد ، اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این مطلب است که تا چه حد به حفظ استقلال بدنه اصلی مطبوعات یعنی خبرنگاران کمک شده است . البته حمایت از نشریات تا حدودی در این امر تأثیرگذار است ، اما نباید از بکارگیری روش های تشویقی غافل شد . همچنین باید به نحوی عمل کرد که عدالت در تقسیم امکانات به نسبت عملکرد هر نشریه ، رعایت گردد .

برای تحقق این امر می توان با مشخص کردن حداقل و حداکثرهایی در قبال یارانه پرداختی در راستای ارائه عملکرد مجموعه شورای شهر در اجرای این عدالت تلاش کرد .

 

اطلاع رسانی اینترنتی

امروز ارتباط با دنیا و بهره وری از تجربیات دیگران و همچنین گفت و گو و تبادل نظر از طریق اینترنت در هر خانه ای رایج است ، اما متأسفانه شورای شهر و مدیریت شهری هنوز نتوانسته از این امکان به صورت فراگیر بهره مند گردد . در حالی که مدیریت شهری کرج توانایی ایجاد امکانات اینترنتی را به لحاظ سرمایه گذاری و صلاحیت راه اندازی آن دارد . این اقدام می تواند ضمن آسان کردن دستیابی به اطلاعات به روز مدیریت شهری در زمینه ها مختلف ، نقش مؤثری در درآمدزایی مدیریت شهری داشته باشد .

 

اطلاع رسانی سمعی و بصری

این کار . با تعامل بیشتر با رادیوی محلی و همچنین نماینده صدا و سیما در شهر تا حدودی امکان پذیراست . اما به جهت هزینه های بالای پخش برنامه از سیمای جمهوری اسلامی ، باید برای ایجاد ارتباط سمعی و بصری با شهروندان چاره ای اندیشید .

فراموش نکنیم که این هزینه برای رسانه هایی که منافع آنان صرف شهر می شود در اولویت است و در این میان تقویت رادیو محلی کرج باید در اولویت قرار گیرد . به نظر می رسد برای برقراری هر چه بیشتر اینارتباط می توان با بکارگیری سیستم های مانیتوری در محل های عمومی از جمله میادین ، ایستگاه های اتوبوس ، ترمینال ها ، مکان های فرهنگی و ورزشی و ۰۰۰ در برقراری این ارتباط پیش قدم شد . در این راستا و برای جلوگیری از تعدد تابلوهای اینچنینی می توان با مکانیزه کردن بردهای تبلیغاتی سطح شهر از فضاهای موجود بهره جست . با ساماندهی و الکترونیک کردن این بردها همچنین نصب تابلوهای مورد نظر در مکان های فوق می تان به ارایه برنامه های مورد نظر به صورت سمعی و بصری پرداخت . در این سیستم مدیریت شهری حتی قادر خواهد بود که با برنامه سازی مناسب به اهداف فرهنگی خود نیز نایل شود . نکته شایان ذکر اینکه این بنرامه ها باید از کیفیت مطلوب و جاذبه های لازم برای مخاطب در زمینه های مختلف برخوردار باشد و این کیفیت بدون بهره گیری از تجهیزات مناسب امکان پذیر نخواهد بود .

به طور مثال اگر پخش جلسات علنی شورای شهر را در نظر بگیریم ، خواهیم دید که تجهیزات موجود برای برداشت از صحنه بسیار ناچیز است و این امر باعث یکنواختی برنامه های ارایه شده در سالن شورا گردیده است . در حالی که با هزینه های بسیار پایین ، می توان تجهیزات تصویر برداری و صدا برداری صحن شورا را به اندازه ای ارتقا داد که بتواند با تقویت تصویر و صدا در واقع فضای واقعی حاکم در شورا را که بعضاً دارای جذابیت های فراوانی است به مخاطب منتقل نماید .

 

ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی

در این میان فضاهای اشغال شده توسط کیوسک های مطبوعاتی به عنوان مراکز ارتباط مخاطب مطبوعاتی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد . این امر نیاز به بازنگری و ساماندهی فیزیکی کیوسک های مطبوعاتی دارد و در صورت طراحی مناسب نه تنها امکان ارتباط بیشتر با مخاطب فراهم می گردد ، بلکه تأثیر بسزایی در مبلمان شهری خواهد داشت .

 

احداث فضاهای تفریحی و ساماندهی فضاهای موجود

بدون شک شهر نزدیک به ۵/۱ میلیون نفری کرج با توجه به فضاهای بسیار محدود تفریحی به ویژه  پارک های بازی ، در اقناع احساسات و غرایز مفرح خود ، با مشکل مواجه است . لذا به نظر می رسد که باید در این باره به طور جدی تصمیم گری کرد . تأسیس و توسعه فضاهای تفریحی نه تنها بر شادابی روحیه عمومی یاری می رساند ، بلکه خود فضایی است برای جلب مخاطب بیشتر .

این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که هر چه این فضاها ، فراگیرتر و در برگیرنده سلایق بیشتری باشد ، ارتباط با جمعیت بیشتری از شهروندان سهل تر خواهد شد . و این امکان پذیر نیست مگر با یک سیاست گذاری واحد در اجرای این پروژه ها البته باید متذکر شوم که فضاهای تفریحی موجود که بیشتر شامل پارک های فضای سبز هستند نیز باید مورد بازنگری و ساماندهی منطقی قرار گیرند و با ایجاد  امکان های مناسب برای گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان ، اوقات مفید و مفرحی برای آنان آفرید . شاید باور این موضوع کمی سخت باشد که یک استخر پر از توپ برای یک کودک ، در حال حاضر آرزویی دست نیافتنی باشد .

 

گردشگری

موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهر کرج ، بی شک این شهر را در میان شهرهای بزرگی که قابلیت اعمال مدیریت گردشگری در آنها بسیار بالاست ، دارای امتیاز ویژه ای کرده است . چرخه اجتماعی ، اقتصادی ، جغرافیایی گردشگری در ایران و مرکز مواصلاتی درون شهر کرج ، باعث شده تا این شهر خواه و ناخواه گردشگران بسیاری را در خود پذیرفته و سرویس دهی مناسب نماید . بنابراین ضروری است که شورای شهر کرج در جهت تقویت بنیه صنعت گردشگری کرج در همه ابعاد ، دخالت و فعالیت نماید . بی تردید همکاری نهادهای ذی ربط نظیر سازمان میراث فرهنگی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی با شهرداری ، این طرح عظیم و سودآور فرهنگی را با موفقیت همراه می کند .

شورای شهر کلیه موارد مربوط به مدیریت واحد شهری ، ایجاد شورای گردشگری شهر ، احداث هتل ها و بناهای مربوط به جلب گردشگران ، نحوه سرویس دهی و ایجاد رفاه برای گردشگران و دیگر موارد را طی آیین نامه ای اجرایی اعمال مدیریت و اجرا را ، به کمیسیون فرهنگی و به تبع آن شهرداری ، محول نماید .

 

تلاش برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی

اعتیاد ، فرار ، کودکان خیابانی و ۰۰۰ واقعیتی است که هر روز در اخبار و مطبوعات با آن مواجهیم و متأسفانه در شهر کرج بیش از هر جای دیگر باعث تضعیف شان و شخصیت شهروندان گردیده است . به نظر می رسد شورای شهر به عنوان مرکز تصمیمات شهری ، می بایست در فعالیت های خود در راستای از بین بردن هر ‎آنچه باعث نازیبایی و زشتی چهره شهر در ابعاد مختلف می شود ، تلاش نماید و اجرای طرحهای فرهنگی و عمرانی در این راستا امری ضروری است .

در این میان ساماندهی ناهنجاری های اجتماعی که توسعه آن منجر به تضعیف شخصیت شهروندان یک شهر می شوند ، در اولویت قرار دارد ، بدون شک هیچ یک از ما لطماتی که به شهر کرج بر اثر وقایع خانه هدایت اسلامی وارد شد را فراموش نکرده ایم و با وجود اینکه این اقدام به لحاظ ماهیتی ، دارای ارزش های والای انسانی و فرهنگی بود ، به دلیل برخی ضعفها که عدم اطلاع رسانی از مهم ترین آنها بود ، با بن بست مواجه شد . لذا به نظر می رسد که با بهره گیری از مراکز درمانی بویژه مراکزی که آمار قابل قبولی در درمان بیماری اعتیاد دارند ، تأسیس مراکز نگهداری دختران و پسران فراری ، اقدمات حمایتی تحصیلی برای کودکان خیابانی ، تأسیس کارگاه های تولیدی بویژه در زمینه گل و گیاه و همچنین جلب مشارکت انجمن های خیریه در حل این بحران ، می توان مؤثر بود .

 

در پایان

آنچه که مطرح شد ، دارای نقایص فراوان است و بدون شک برای اولین بار نیز مطرح نگردیده است ، تنها مجموعه ای کلی است از قابلیت های موجود در راستای فعالیت های فرهنگی و زیست محیطی و در واقع به توضیح گسترده فعالیت خود می پردازد و بدون شک انجام هر یک از موارد مطرح شده در این طرح ، نیاز به تدوین طرحهای اجرایی و تکمیلی توسط کارشناسان دارد . لذا امیدوارم پس از رفع نقایص این طرح بعنوان اهداف و سیاست های کمیسیون فرهنگی و زیست شهری شورای شهر کرج ، بتوانیم در اولین گام از مشاورین مورد نیاز ، دعوت به مشارکت نماییم .

آیین نامه اجرایی ، سیاستها و اهداف کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر کرج

 

مقدمه

اساساً این سؤال مطرح می شود که آیا شهرداری از ضمانت اجرایی معتبری برخوردار است ؟ بنابراین ، باید نهاد شهرداری بعد از ریاست جمهوری بعنوان یک نهاد معتبر در شهر قابلیت اجرایی داشته باشد .

شهرداری بعنوان یک نهاد اصلی باید به ایجاد و گسترش مراکز فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی در شهر همت گمارده و در بالا بردن کیفیت فرهنگ و منش شهروندان تلاش نماید .

در شهرداری باید گروه مطالعات اجتماعی و جامعه شناختی به وجود آید تا با درک علمی و منطقی درست از نیازهای جامعه ، در رفع معضلات ، شهرداری را یاری دهند .

شهرداری باید از طریق آموزش غیر مستقیم و گفتمان در ارتقای فرهنگ شهروندان تلاش کند . امروزه تبلیغات نقش مهمی در این زمینه دارد . مسلماً با نصب یک یا دو تابلوی تبلیغاتی نمی توان کاری از                 پیش برد .

ضرورتاً شهرداری باید با آموزش و پرورش در ارتباط تنگاتنگ قرار بگیرد . فعالیت های بی نظیر در داخل شهر برای دانش آموزان و ۰۰۰ می تواند ارتباط متقابل این ارگان را با آموزش و پرورش تقویت کند . شهرداری می تواند در حفظ و پاکیزه نگهداشتن شهر از دانش آموزان استفاده کند . به راه افتادن تیم های دانش آموزی در شهر برای حفظ پاکی شهر خود تبلیغ مهمی در جذب همه نیروی شهری است مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

 

ماده یک :

کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر موظف است ظرف یک ماه نسبت به تنظیم و ارائه آئین نامه اجرایی نحوه همکاری و تعامل با آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی شهر اقدام نماید مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید

 

ماده دو :

شهرداری موظف است ارتباط علمی و عملی با نهادها و ارگان هایی که از نظر فرهنگی فعالیت های مذهبی ، اجتماعی و اردویی و هنری دارند ( وزارت ارشاد ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سپاه پاسداران ، بنیاد مستضعفان ، واحدهای فرهنگی دانشجویی ، دانشگاه های شهر کرج ، آموزش و پرورش ) ایجاد نموده و شهرداری آئین نامه اجرایی مربوطه را با هماهنگی و تعامل ارگانهای ذیربط فرهنگی تنظیم و ظرف مدت یکماه به شورای اسلامی ارسال نماید مطرح و به اتفاق آراء تصویب شد .

 

ماده سه :

شهرداری کرج موظف است از طریق هماهنگی با نهادهای ذیربط پزشکان ، جامعه شناسان و روان شناسان و جغرافی دانان را جهت خدمات دهی به دانش آموزان مقاطع دبیرستان ، راهنمائی و دبستان ( آموزش بهداشت محیط ، بهداشت روحی ، روانی و آسیب شناسی های خانوادگی و اجتماعی ) فرهنگ شهری هماهنگ نماید مطرح و تصویب شد . همچنین مقرر گردید در خصوص جمع آوری زباله ، تفکیک زباله از مبدأ ، تهیه بروشور و ارایه به شهروندان در درب منازل و نظرسنجی و ارایه راهکارها و پیشنهادات شهروندان در جهت حفظ محیط زیست همانند کاشت درخت بعد از بررسی کمیسیون فرهنگی به ماده ۳ گنجانده شود .

 

ماده چهار :

شهرداری موظف است با تشویق و اعطای جوایز به نخبگان علمی و ایجاد تسهیلات ویژه جهت ارتقای علمی و عملی و کاربردی برای آنان زمینه ارتقای فرهنگ جامعه را فراهم آورد . ضمناً کمیسیون فرهنگی آئین نامه اجرایی را تنظیم و به شورای اسلامی گزارش نماید مطرح و به اتفاق آراء بتصویب رسید .

 

ماده پنج :

شهرداری موظف است هر ساله پروژه های متناسب با فضای فرهنگی ، هنری و قرآنی جهت استفاده از همه هنرها از قبیل ( خوشنویسی ، نقاشی ، گرافیک ، هنرهای صنایع دستی ، گلیم بافی ، منجوق دوزی ، ملیله دوزی ، معرق و ۰۰۰ ) احداث نماید مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

تبصره : در این راستا تأسیس مرکز مطالعات اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و زیست شهری شهرداری در اولویت قرار دارد مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

 

ماده شش :

شهرداری موظف است نسبت به اخذ نقطه نظرات علمی و کاربردی و طراحی سیستم اجرایی در ارتباط با جشنواره های فرهنگی ، ورزشی به ویژه کودکان اقدام نماید و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون فرهنگی شورا ارایه نماید مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

 

ماده هفت :

شهرداری موظف است ، سیاستهای تشویقی جهت افرادی که پاکیزگی محیط زیست ، ( محیط خانواده ، محله ، منطقه و محل کار ) را رعایت می کنند تحت آئین نامه ای تهیه و تدوین و ارائه نماید مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

ماده هشت :

شهرداری موظف است با ایجاد سایت اینترنتی ارتباط مردم با شورای اسلامی شهر و شهرداری ، جهت اطلاع شهروندان از مصوبات و آئین نامه های اجرایی شورای شهر در زمینه طرح های عمرانی ، فرهنگی ، ورزشی ، خدماتی ، رفاهی ، فضای سبز تفریحی و تفرجگاهی اطلاعات جامع پروژه های عمرانی در سراسر محدوده خدماتی شهر کرج با استفاده از رسانه های گروهی بخصوص محلی و گرفتن پیشنهادات شهروندان جهت ساماندهی هر چه بهتر مسائل شهر اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره یک : شورای اسلامی شهر کرج موظف است از مشاوره نمایندگان محلی که شامل عضو فرهنگی ، مهندس عمران ، معتمد محل ، قهرمانان رشته های ورزشی ، خانواده ایثارگران در اجرای برنامه های فرهنگی شهرداری استفاده نماید .

 

ماده نه :

شهرداری موظف است هر ماه یک بار در یکی از فرهنگسراها بمنظور آشنایی با قوانین توسط کارشناسان شهرداری و مهندسین شهر و متخصصان و اعضای شورای شهر اقدام به برگزاری جلساتی به صورت پرسش و پاسخ برای شهروندان نماید . بدین طریق شهروندان با حقوق قانونی خود آشنا می گردند و همچنین با وظایف متقابل که نسبت به شهر دارند آشنا می شوند . مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده ده :

شهرداری موظف است نسبت به برگزاری جشنها ( جزء اعیاد ) و مناسبت های مذهبی و ملی به صورت متمرکز و با هماهنگی کلیه ادارات و مکانهای خاص ، همانند استادیون و یا سالن های آمفی تئاتر ، اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره : هزینه این جشنها ترجیحاً با مشارکت کلیه ادارات و نهادها و ارگانها و شهرداری تأمین گردد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده یازده :

شهرداری موظف است نسبت به احداث موزه ها و معرفی نمادها و سمبلها و دیدنیهای شهر کرج در ابعاد مختلف با توجه به موارد زیر اقدام نماید و در بودجه سال ۱۳۸۳ ردیفی برای آن در نظر بگیرد .

شهدا و سرداران بزرگ شهر کرج ، آتشکده میدانک ، قلعه های صلصل بین جاده کرج ـ چالوس ، بنای تاریخی الهه آب شهرستانک ، اولین سنگ چخماخ در روستا آتشگاه ، کاروانسرای شاه عباسی در میدان قدس ، پل قدیمی کرج ـ تهران ، بزرگترین موزه حیات وحش بعد از دارآباد در دانشکده کشاورزی اولین دانشکده علمی کشاورزی در استان تهران ، وجود منابع مانند اصلاح بذر و دامپروری ، سرم سازی ، بعنوان پایه علمی ، کاربردی در ایران ، حفظ اماکن تاریخی ، حمام ده کرج ، بیلقان ، قدیمی ترین خشک تاریخی در نظر آباد ، کشفیات هزاره قبل از اسلام و میلاد مسیح در اطراف شهر کرج خصوصاً جاده چالوس شناسایی دهها هزار گونه گیاهی به صورت یک موزه در دانشکده کشاورزی ( اختلاف دمای مناطق کرج با مناطق دیگر که تا ۲۰ درجه متفاوت است ) معرفی

نخبگان علمی ، تاریخی و افرادی مشهور همانند ملاصالح برغانی ، محمد بن ابی بکر حسین کرجی ، ملا علی کرجی اماکن و معابر مذهبی در شهر کرج و توابع آن ، نمادها اساساً نباید با مصالح و اشیاء ساخته شوند گر چه خود این بخش دریافت شهری حایز اهمیت است نمادها از طریق معماری فضاهای سبز نیز می تواند صورت بگیرد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده دوازده :

باید نمادی بعنوان سمبل در شهر معرفی شود شهرداری باید با علم معماری صحیح که پیوند عمیق با گذشته ما داشته باشد ساختمانهای مهم شهر همانند شهرداری ، فرهنگسراها و یا موزه ها و یا در مجموع ساختمان هایی را که در فرهنگ شهر تأثیر دارند احداث نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده سیزده :

شهرداری جهت رفاه فرزندان شهدا ، جانبازان ، آزادگان ، ایثارگران با تخفیف ویژه امکانات مراکز تفریحی متعلق به شهرداری لایحه ای تنظیم و برای بررسی و تصمیم گیری لازم به شورای اسلامی ارسال نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده چهارده :

شهرداری موظف است با نظرسنجی و تدوین برنامه های مناسب از تمامی شهروندان و دیدگاه آنان نسبت به شهید ، جانباز ، آزاده جهت فرهنگ سازی جامعه و انتقال ارزشها از طریق مطبوعات محلی و ارتباط درون شهری اقدام کند . مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

 

ماده پانزده :

شهرداری موظف است بودجه های لازم جهت تجلیل از شهروندان اقشار مختلف اختصاص دهد و اقدام به برگزاری جشنها و مراسم و در مناسبتهای نظیر روز معلم ، روز مادر ، روز پدر ، روز پرستار و ۰۰۰ نماید .

 

ماده شانزده :

شهرداری با تجهیز و توسعه فرهنگسراها محیط و مکان مناسب جهت تشکیل کلاسهای آموزشی و پرورشی ایجاد نماید .

 

ماده هفده :

شورای شهر می تواند با همکاری شهرداری در جهت آموزش شهروندان و ایجاد بستر مناسب در زمینه فرهنگسازی از مراجع علمی و آموزشی استفاده نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده هجده :

شورای شهر کرج می تواند نسبت به جمع آوری تجربیات افراد بازنشسته که حاصل سالیان دراز ممارست و کار و تلاش ارزنده در زمینه های فرهنگی ، عمرانی ، اقتصادی ، اجتماعی ، خدماتی و رفاهی است به بهترین وجه در کاربردی کردن زمینه های فوق و بهره گیری از آن استفاده نماید مطرح و با اکثریت آرا به                 تصویب رسید .

 

ماده نوزده :

شهرداری کرج موظف است با هیأت امنایی مرکب از نماینده کمیسیون فرهنگی شورا ، بهداشت محیط ، شهرداری ، آئین نامه اجرایی تدوین به شورای اسلامی شهر ارسال نماید .

تبصره : شهرداری آیین نامه اجرایی نحوه حمایت از بیماریهای خاص را تدوین و به شورای اسلامی شهر ارسال نماید مطرح و با اکثریت آراء بتصویب رسید .

 

ماده بیست :

شهرداری موظف است در هر سال متناسب با رشد توسعه شهری پروژه های عمرانی ، فرهنگی از جمله احداث کتابخانه ، فرهنگسرا ، باشگاه ، ورزشی و ۰۰۰ تعریف و بررسی کرده و بصورت پیشنهاد در ردیف بودجه عمرانی شهرداری قرار دهد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره یک : شهرداری موظف است کانون کودکان و نوجوانان را در پارکها و فضاهای سبز موجود احداث نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره دو : شهرداری موظف است در راستای ایجاد سیستم های اجرایی در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی از جمله : کتابخانه های سیار و بروشورهای تبلیغاتی ، اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا بتصویب رسید .

 

ماده بیست و یک :

ایجاد کتابخانه جامع شهری وظیفه شهرداری است و شهرداری باید با تأمین یک کتابخانه بزرگ و مجهز در شهر گام اول را بردارد مطرح و با اکثریت آرا به تصوب رسید .

تبصره یک : با وجود اینکه کرج نقش دانشگاهی و تحقیقاتی دارد . شهرداری در ارتباط با تجهیز کتابخانه و فرهنگ کتابخوانی همیاری داشته باشد و در تأمین این مکان از مشارکت آنها استفاده نماید .

تبصره دو : شهرداری موظف یک خیابان را با کاربری تجاری برای فروش کتاب در نظر بگیرد . مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره سه : شهرداری می تواند در مناسبتهای خاص فرهنگی مسابقات کتابخوانی ترتیب دهد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و دو :

شهرداری موظف است از انجمنها و کانونها و تشکلهای مردمی برابر شرح وظایف شوراها حمایت نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و سه :

شهرداری موظف است نسبت به تخصیص بلیط پارکها و فضای متعلق به شهرداری که در ید بخش خصوصی نیست با ارائه کارت شناسائی ، بازنشستگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و کانون بازنشستگان به ازای هر کارت شناسایی ۵ نفر معاف شوند مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

تبصره : شهرداری موظف است طی آئین نامه ای نحوه ارائه خدمات رفاهی به پرسنل و خانواده آنان ارائه نماد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و چهار :

شهرداری موظف است پس از تصویب این آئین نامه به مدت سه ماه اساسنامه سازمان فرهنگی ، هنری و ورزشی را پیگیری و به تصویب وزارت کشور برساند و در این مدت شهردار یا نماینده تعیین شده ایشان با نظارت کمیسیون فرهنگی کارهای فرهنگی را انجام دهد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و پنج :

روابط عمومی شورای شهر موظف است با عنایت به مصوبات قبلی شورا با ایجاد سایت اینترنتی کلیه مصوبات عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی ، هنری و خدماتی ، رفاهی ، ورزشی و تأمین سرانه های خدمات شهری را توسط این سایت به اطلاع شهروندان برساند و جداگانه از طریق رسانه های ارتباط جمعی و عمومی به اطلاع شهروندان برسد مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و شش :

شهرداری موظف است جهت برقراری هر چه بیشتر ارتباط با مردم با بکارگیری سیستم های مانیتوری و دیجیتالی در محلهای عمومی از جمله میادین ، ایستگاه های اتوبوس ، ترمینالها ، مکانهای فرهنگی ، ورزشی و ارسال پیام صوتی و تصویری مصوبات و عملکرد شورای اسلامی شهر کرج و عملکرد شهرداری اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و هفت :

شهرداری موظف است نسبت به احداث فضاهای تفریحی به ویژه پارکهای بازی با مشارکت بخش خصوصی اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده بیست و هشت :

شهرداری موظف است با جلب مشارکت گروه های هنری دارای مجوز نسبت به راه اندازی برنامه های هنری در پارکها و فضای عمومی به ویژه تئاتر خیابانی ، عروسکی و کودکان اقدام نمایند . مطرح و با اکثریت آرا به تصویر رسید .

 

ماده بیست و نه :

شهرداری موظف است حداکثر به مدت دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به شهرداری نسبت به تعیین تکلیف کمربندی شمالی شهر کرج از بیلقان تا شمال غربی ، باغستان موسوم به شورا آب ار جهت اجرای کمربند سبز اقدام نماید و برای تپه های حدفاصل باغستان تا جنوب جاده روستای برغان تهیه و طرح و به شورای شهر کرج لایحه ای ارسال نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده سی :

شهرداری موظف است به منظور تقویت گردشگری و صنعت توریست با مشارکت بخش خصوصی و شهرداریها و بخشداریهای همجوار نسبت به سرمایه گذاری در امر فوق اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده سی و یک :

شهرداری موظف است بر اساس ماده مصوب مجلس شورای اسلامی نسبت به انتقال کارخانجات و صنایع مزاحم و آلاینده کارخانه قند ، کارخانه روغن نباتی جهان ، کارخانه جهان چیت ، کارخانه پترو سعید با توجه به اتمام مهلت های مکرر اقدام نماید مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

 

ماده سی و دو :

شهرداری موظف است بر اساس مصوبه شورای عالی اداری نسبت به تأمین اماکن مناسب برای کودکان خیابانی اقدام نماید .

 

ماده سی و سه :

این آیین نامه با ۳۳ ماده و ۱۰ تبصره در بیست و هفتمین ( مورخ ۱۵/۵/۸۲ ) و بیست و نهمین   ( مورخ ۲۹/۵/۸۲ ) و سی و دومین ( مورخ ۱۰/۶/۸۲ ) جلسات رسمی شورای اسلامی بتصویب رسید õ ۴/۳

منبع: شهرسازی آنلاین

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0