تراکم فروشی سلیقه ای!

کارشناسان و مسئولان شهری در برنامه این هفته مناظره که به موضوع "شهرها با تراکم‌فروشی اداره شوند یا اخذ شارژ؟" اختصاص داشت بر افزایش سهم درآمدهای پایدار تاکید کردند .

به گزارش خبرنگار مهر ، در برنامه تلویزیونی مناظره این هفته که به موضوع "شهرها با تراکم‌فروشی اداره شوند یا اخذ شارژ؟ اختصاص داشت ،رضا تقی‌پور عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا جاوید مشاور شهردار تهران در امور شهرسازی و طرح تفصیلی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی، امیر خجسته نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و محمود کاشانی استاد دانشگاه شهید بهشتی عضو سابق هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری شرکت داشتند .

در این برنامه ،پیروز حناچی با بیان اینکه یکی از تبعات افزایش تراکم در شهرها، افزایش سهامداران است، گفت: در سال ۸۶ طرح جامعی تصویب شد که بر اساس آن طرح تفصیلی با نگاه راهبردی تهیه شد که این طرح شکل قانونی دارد ولی ماهیتش قانونی نیست.

وی به درامدهای پایدار و ناپایدار کلان شهرهای ایران اشاره کرد و افزود: ۶۴ درصد سهم مشهد، ۷۱ درصد سهم کرج، ۵۱ درصد سهم شیراز، ۷۵ درصد سهم تهران و۶۸ درصد سهم تبریز از درآمدهای ناپایدار است.

وی ادامه داد: همچنین ۲٫۳ درصد سهم کرج، ۱٫۴ درصد سهم مشهد، ۱٫۶ درصد سهم شیراز و ۱٫۷ درصد سهم تبریز از درآمدهای پایدار است.

حناچی با تاکید بر اینکه باید روش علمی را در این ر استا در دستور کار قرار دهیم، گفت: وابستگی شهرداری ها به درآمدهای ناپایدار و بالاخص ساخت و ساز یک خطر محسوب می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید اداره شهر را بهینه کرده و در واقع از برنامه به بودجه برسیم و نه از بودجه به برنامه.

وی ادامه داد: شهرها باید به صورت تخصصی اداره شوند تا در جهت افزایش کیفیت زندگی شهروندان و نه در میزان بودجه رقابت داشته باشند.

به گفته حناچی سیاست های عدم تمرکز در کلان شهرها بسیار مهم بوده از این رو وزارت راه و شهرسازی درحال پی گیری آن است.

امیر خجسته  نیز با بیان اینکه یکی از اولویت های کاری کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اجرایی کردن درآمدهای پایدار است، گفت: عوارض نوسازی، عوارض مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از حمل و نقل عمومی، درآمد حاصل از تخلفات شهری، امکان انتشار اوراق مشارکت و مدیریت هماهنگ شهری از جمله راه های درآمدسازی برای شهرداری هاست.

وی تصریح کرد: البته این مسئله را به دولت اعلام و خواستار ارائه لایحه ای در این خصوص شدیم که درصورت عدم ارائه لایحه، قطعا خود نمایندگان طرحی در این راستا ارائه خواهد کرد.

خجسته اظهار داشت: در کمیسیون شوراهای مجلس مواردی همچون مدیریت هماهنگ شهری، اصلاح قانون شوراها، طرح جامع دهداری ها و اصلاح قانون شهرداری ها با اولویت در دستور کار قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه درآمد پایدار در شهرداری ها عملیاتی خواهد شد، گفت: علت عدم تحقق کامل این درآمدها به دلیل مشکلات قاون و نظارت ضعیف مجلس بوده است.

علیرضا جاوید مشاور شهردار  نیز  با تاکید بر اینکه جایگزین درآمد ناپایدار باید برای شهرداری ها مشخص می شد اظهار داشت: اخیرا دولت و مجلس به این موضوع توجه کرده و لایحه ای قرار است در این راستا توسط دولت به مجلس ارائه شود.

وی افزود: سهم درآمدهای پایدار شهرداری نسبت به کل درآمدها افزایش یافته است و از آن طرف از میزان درآمدهای ناپایدار کاسته شده است.

وی تصریح کرد: درآمد پایدار شهرداری تهران امروزه به ۳۷ درصد افزایش یافته است که طبق قانون قرار است طی ۵ سال اینده به حدود ۵۰ درصد برسد.

جاوید با بیان اینکه مسلما همه مخالف تراکم بی ضابطه هستند، گفت: در واقع ساخت و ساز اصولی و بر مبنای برنامه های از پیش تعیین شده ضرورت توسعه اقتصاد کشور است که در سالهای اخیر شهرداری تهران به تهیه طرح تفصیلی مبتنی بر طرح جامع اهتمام ورزید.

وی افزود: در نتیجه تراکم فروشی بی ضابطه و سلیقه ای در شهر تهران به حداقل رسید.

به گفته جاوید شهروندان می توانند برای اولین بار بدون حضور در شهرداری و با مراجعه به سایت شهرداری سامانه طرح تفصیلی را مشاهده و از جزئیات تراکم مطلع شوند که در این راستا طی ۳ سال گذشته ۳ میلیون استعلام دز این خصوص از سایت به عمل آمده است.

جاوید با اشاره به اینکه تهران یک کارگاه عمرانی بسیار فعال است، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت شهر تهران ۲٫۷ برابر شده در حالیکه جمعیت استان تهران ۷٫۵ برابر شده است که نشان می دهد در صورت عدم توجه به این مورد، آسیب های سرزیر شهر تهران خواهد شد.

محمود کاشانی هم با بیان اینکه قوانین شهرسازی مبانی دارند و خیالی نیستند، اظهار داشت: مصوبین طرح جامع، سلسله اهدافی را دنبال می کنند که محدودیت سقف جمعیت شهر و محدودیت تراکم ساختمانی از جمله این اهداف است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: از سال ۱۳۶۹ که پدیده غیرقانونی تراکم فروشی در تهران آغاز شد درآمد بالای ۸۰ درصد شهرداری از این طریق تامین می شده است.

کاشانی با تاکید بر اینکه بی فرهنگی از شهرداران در کشور آغاز شد و نه شهروندان، گفت: هزینه های شهر تهران هر سال نسبت به سال قبل در بودجه افزایش می یابد در حالیکه تامین این هزینه ها بدون تراکم فروشی به امری غیرممکن تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران امروزه بالای ۱۶ هزار میلیارد تومان تراکم می فروشد، افزود: امروزه تمام سازمان های دولتی گرفتار تراکم فروشی مجرمانه هستند.

وی ادامه داد: در واقع شهرداری ها به هیچ عنوان احتیاج به درآمد غیرقانونی تراکم فروشی ندارند و قانون اختیارات شهری، امکانات کامل را برای درآمدهای قانونی شهردار در نظر گرفته است.

کاشانی اضافه کرد: شهر تهران همچون تمام شهرهای متمدن می تواند از راه عوارض قانونی اداره شود که قطعا این موضوع امکان پذیر است.

رضا تقی پور عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عوارض زیادی تصویب شده است اما به دست شهرداری نمی رسد، گفت: ما نمی توانیم جلوی کار کسی که برابر طرح جامع و طرح تفصیلی در ملک خود اقدام به ساخت و ساز می کند را بگیریم.

وی با بیان اینکه همین مقدار قوانین که وجود دارد نتوانسته هزینه های شهرداری را تامین کند، افزود: به عنوان مثال ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع درامدی است که دولت موظف بوده به شهرداری پرداخت کند که تاکنون عملیاتی نشده است.

تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر نظارت کامل شورای شهر تهران بر صدور پروانه ساخت و ساز و متناسب با طرح جامع و تفصیلی گفت: ما همواره بر صدور پروانه‌های ساخت و ساز و برمبنای طرح تفصیلی و طرح جامع نظارت داریم و ۱۶ هزار میلیارد تومانی که آقای کاشانی به آن اشاره کردند شامل عوارض ساخت و ساز قانونی و برمبنای طرح جامع و تفصیلی پایتخت است که جزئیات آن نیز مشخص بوده و ما در شهر تهران مجبور به صدور پروانه ساخت و ساز هستیم چرا که در غیر این صورت هزینه مسکن سربه فلک خواهد کشید.

وی با انتقاد از دولت در خصوص عدم پرداخت مطالبات شهرداری تهران اظهار داشت: متأسفانه قوانین موجود برای ارائه بودجه به شهرداری تهران اجرا نمی‌شود و به عنوان مثال ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات شهر تهران و ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدی که دولت موظف به پرداخت آن است، در اختیار شهرداری قرار نمی‌گیرد.

در ادامه این برنامه مجری مناظره از سخنگوی شورای شهر در خصوص امکان تغییر طرح‌های تفصیلی و پهنه‌های شهری جویا شد و عنوان کرد: برخی از مخاطبان برنامه مدعی شده‌اند که با پرداخت هزینه‌هایی توانسته‌اند پهنه‌های مرتبط با طرح‌های تفصیلی املاک خود را تغییر دهند. این در حالی است که طبق قانون تغییر طرح‌ها تفصیلی امکان پذیر نیست؛ در عین حال تقی‌پور با تأیید موضوع تأکید کرد که تأیید طرح های تفصیلی گرچه امکان پذیر است ولی پروسه‌ای طولانی درپی دارد.

در ادامه این مناظره  حناچی با اشاره به طرح جامع و تصویب آن درسال ۸۶ گفت: در تهران تعداد زیادی از طرح‌ها باید عملیاتی شود که یکی از آنها طرح تفصیلی است؛ در خصوص طرح جامع باید بگویم عدم انطباق آن و تصویب و ابلاغ آن امری بود که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت چرا که تغییرات پهنا در این طرح مطرح نشده است.

در این برنامه حناچی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان که آیا تهران فقط باید با درآمد پایدار اداره شود و نمی‌تواند هزینه دیگری به آن اضافه شود، گفت: بودجه فعلی شهرداری واقعی نیست و واقعی کردن بودجه، بهینه کردن اداره امور شهری، تخصصی کردن شهر و سبک کردن بدنه نظام مدیریت شهری فقط برعهده شهرداری نیست و باید تجدیدنظر کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که گفته می‌شود کمیسیون ماده ۵ به صورت شمشیر دولبه عمل می‌کند و به نوعی مجوز تخلفات را می‌دهد خاطرنشان کرد: فقط این قانون نیست که از مسیر خود خارج شده است، ما در حال اصلاح این قوانین هستیم و این کمیسیون‌ها وظیفه انعطاف‌پذیری دارند نه اینکه اجازه موارد غیرقانونی را بدهند. در حال حاضر در شهرهای کوچک ردیفی از کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان درآمد وجود دارد در عین حال برای جلوگیری‌ از تخلفات جریمه‌هایی هم وجود دارد که البته بازدارنده نیست.

بینندگان این برنامه  به سوال نظرسنجی برنامه پنجاه و هشتم مبنی بر اینکه به نظر شما شهرداری ها هزینه اداره شهرها را بیشتر از کدام راه تامین کنند؟ اینگونه پاسخ دادند.

۵۲٫۷۰ درصد از بینندگان برنامه مناظره با موضوع تراکم فروشی در شهرها به گزینه شماره یک تراکم فروشی برای تامین هزینه ها را انتخاب کردند و ۴۷٫۳۰درصد از بینندگان گزینه شماره دو دریافت شارژ از شهروندان را برگزیده اند.

منبع:مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0