پایان نامه تغییرات کاربری زمین در منطقه یک شهرداری تهران

نویسنده:  شبنم قلمی
استاد راهنما: دکتر محمد سلیمانی- دکتر سید موسوی پورموسوی
استاد مشاور: دکتر پرویز ضیائیان
تاریخ شروع: ۱۳۸۹/۵/۱۶
دانشگاه: تربیت معلم
مقطع: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

چکیده

توسعه فیزیکی شهر فرایندی پویا و مداوم است که اگر سریع و بی برنامه باشد ، علاوه بر این که ترکیب فیزیکی مناسبی از فضاهای شهری به وجود نخواهد آمد و تغییرات کاربری اراضی شهری در جهت صحیح هدایت نخواهد شد ، مشکلات عدیده ای را در زمینه دسترسی به خدمات مختلف شهری ، دامنگیر شهروندان خواهد نمود و همچنین استفاده غیر اصولی از اراضی شهری اثرات مخربی را در محیط زیست نیز پدید خواهد آورد .

در این میان ، شهر تهران به علت موقعیت جغرافیایی ویژه ، تفاوتهایی را با شهرهای دیگر نشان می دهد و تغییرات کاربری زمین آن اهمیت بیشتری دارد . نارسایی قوانین و مقررات به همراه عدم انطباق و هماهنگی زیرساخت های طبیعی منطقه با توسعه شهری تهران ، الگوهای رشد و توسعه آن را مخدوش و بی عدالتی فضایی در مناطق شمالی- جنوبی و غربی- شرقی را تشدید نموده است .

منطقه یک شهرداری تهران ، به دلایل شرایط اکولوژیکی و موقعیت مناسب، به ویژه از ‌نظر سکونت اقشار با درآمد بالای جامعه نسبت به سایر مناطق شهر، جمعیت قابل ملاحظه‌ای را در خود جای داده و تغییرات کاربری زمین این منطقه به نسبت بیشتر از سایر مناطق بوده است . از این رو ، سوال های تحقیق حاضر این بوده است که در روند تغییرات کاربری اراضی منطقه یک شهرداری تهران ، تغییرات کاربری های خدماتی و فضای سبز  چگونه بوده است و کدام عوامل در شکل گیری نظام کنونی کاربری اراضی منطقه یک شهرداری تهران تاثیر بیشتری داشته اند ؟

برای شناسایی روند تغییرات و الگوی کلان  کاربری اراضی منطقه یک ؛ مساحت ، سرانه و درصد سهم هر یک از کاربری ها  از مساحت منطقه ، در سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۸ بررسی و مقایسه گردید که در نتیجه گرایش به ساخت و ساز و کاهش سرانه های کاربری های خدماتی و کاربری فضای سبز در منطقه مورد مطالعه وجود دارد .

از آنجا که بررسی صحیح تغییرات کاربری اراضی ، مستلزم شناسایی عوامل موثر بر این تغییرات است ، تاثیر عامل اقتصادی مرتبط با افزایش قیمت زمین و ساختمان بر تغییرات کاربری اراضی منطقه مورد مطالعه بررسی شد که در نتیجه این عامل به عنوان مهمترین عامل موثر بر این تغییرات و شکل گیری نظام کنونی کاربری زمین منطقه نشان داده شد .

واژگان کلیدی

 1) منطقه یک شهرداری تهران  2)کاربری زمین شهری ۳) تغییرات کاربری زمین ۴) قیمت زمین و ساختمان

دریافت خلاصه پایان نامه

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0