دریاچه چیتگر تاثیری در فعال شدن گسل های تهران ندارد

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه سدها درصورتی که مخزن بیشتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب داشته باشند، ممکن است در فعال شدن گسل ها تاثیرگذار باشند، گفت: ساخت دریاچه چپیتگر تاثیری در فعال شدن گسل‌های تهران ندارد.

به نقل از تسنیم، مهدی زارع در نشست بررسی زلزله در تهران از شایعه تا واقعیت که در خبرگزاری نسیم با حضور جمعی از مسئولان واصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: برخی از سدها سبب ایجاد لرزه القایی در محیط پیرامون خود می‌شوند که به طور نمونه می توان از زلزله ۶.۵ ریشتری در هند در سال‌های پیش یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه سدی با مخزن ۲.۸ میلیارد متر مکعب درهند زلزله القایی در این کشور به همراه داشت، گفت: از سد لتیان و امیر کبیر میتوان انتظار زلزله القایی در تهران را داشت. معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله‌شناسی با اشاره به آتشفشان دماوند وارتباط آن با زلزله تهران بیان داشت: در حال حاضر نگران انفجار این آتشفشان نیستیم بلکه نگرانی ما تغیرات دورن آن وحرکت گسل ها است

زارع در این نشست همچنین در رابطه عمق زلزله احتمالی تهران گفت: اکثر زلزله ها در ایران حداکثر عمق ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر دارند و در صورت زلزله در تهران نیز عمق ان زیاد نخواد بود. وی با بیان اینکه گسل های تهران به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران سابقه مطالعاتی نزدیک به ۴۰ سال را دارند، ادامه داد: مطالعات باستان شناسی و زمین شناسی حاکی از آن است که لرزه خیزی در تهران در گذشته وجود داشته و چهارسده قبل از میلاد مسیح، قرن دوم هجری و همچنین دردوره ایلخانی نمونه ای از لرزه هایی بوده که بلای جان تهران شده است.

به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله‌شناسی نیازمند مطالعات دقیق بر روی گسل ها از لحاظ سنجش لغزش و رصد دقیق آنها هستیم تا بتوانیم تا حدودی حرکت گسل ها را بررسی کنیم.

زارع افزود: در حال حاضر امکانات، بودجه وحمایت های لازم برای رصد و بررسی لغزش گسل های تهران را نداریم در حالی که نیروی متخصص زیادی داخل کشور برای انجام چنین اقداماتی آماده به کار هستند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0