جزئیات ساخت هتل در مجاورت برج میلاد

اعضای شورای شهر تهران با تصویب یک طرح دو فوریتی شهرداری را مکلف به توقف ساخت و ساز در مجاورت برج میلاد و صراحتا اعلام کردند که این پروژه با مختصات فعلی، مورد تایید شورای شهر نیست.

در جریان پانصد و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران گزارش بررسی سوابق و نحوه اجرای فاز دوم برج میلاد تهران بررسی شد. حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسه اخیر کمیسیون عمران، گفت: شهردار تهران تصمیم گیری درباره فاز دوم برج میلاد را به کمیسیون عمران واگذار کرده و مقرر شده که تصمیم این کمیسیون ابلاغ و اجرا شود. وی در نمایشی از عکسهای هوایی از برج میلاد تهران در سال ۹۱، به اعضا نشان داد که گودبرداری هتل‌های مجاور برج میلاد از سال گذشته آغاز شده بود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به طرح جامع برج میلاد تهران اظهار کرد: در این طرح مرکز تجارت جهانی و پارک فناوری اطلاعات با ارتفاع کم و حداکثر تا سقف گلدان‌ هفت طبقه‌ای پایین برج ساخته شود. ضمن اینکه یک شرکت مشاور مطالعاتی درباره افق دید برج انجام داد و مشخص شد که حداکثر ارتفاع برای ساخت و ساز باید چه اندازه باشد.

شکیب با بیان اینکه حتی معماران کمیته داوری شهرداران تهران هم با ساخت این بناها در کنار برج میلاد موافق نیستند، گفت: یکی از معماران حاضر در جلسه کمیسیون اعلام کرد که ساخت این بنا مانع دیده شدن برج میلاد می‌شود. به گفته وی، ارتفاع ساختمان‌های مجاور برج میلاد ۵۲ طبقه است که بیش از ۲۰۰ متر خواهد بود و تقریبا نصف ارتفاع برج بدون احتساب دکل آنتن را شامل می‌شود و به این ترتیب با ساخت این بنا، دید برج میلاد از زاویه بزرگراه همت به طور کلی مخدوش خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرداری به مصوبه کمیسیون ماده پنج در دهه ۷۰ استناد کرده و میزان تراکم را بر این اساس پیش بینی کرده است، تصریح کرد: این در حالی است که مصوبه یاد شده باید مورد بازنگری قرار گیرد و میزان توده گذاری و تراکم اصلاح شود. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم در تکمیل اظهارات شکیب با انتقاد از طراحی معماری صورت گرفته برای این ساختمان‌ها گفت: شریک شهرداری تهران یک مسابقه بین المللی با حضور ۲۲ شرکت کننده که شامل یک فرد چینی و دیگری یک انگلیسی عراقی تبار بوده برپا کرده است.

وی ادامه داد: هیات داوری از این موضوع که قرار است یکی از این طرح‌ها در مجاورت برج میلاد ساخته شود اطلاع نداشته و تنها پنج طرح برگزیده را در اختیار این داوران قرار داده‌اند و آنها بهترین طرح را بدون اطلاع از ماجرا انتخاب کرده‌اند که طرح همین فرد انگلیسی عراقی تبار است. چمران با بیان اینکه شورای شهر در مردادماه سال گذشته هم طی نامه‌ای به شهردار تهران درباره این قضیه ابراز نگرانی کرده بود، افزود: آن زمان هم اعلام کردیم که ارتفاع این ساختمان‌ها نباید از حد معینی فراتر برود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری شهرداری تهران اعلام کرده که هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده و طرح نهایی برای ساخت هتل نیز انتخاب نشده است. این در حالیست که هم اکنون گودبرداری آغاز شده و حتی تصویری از طرح معماری انتخاب شده هم در حاشیه بزرگراه چمران نصب شده و این ساختمان‌ها را به عنوان فاز دوم برج میلاد تهران معرفی کرده‌اند، یعنی در شرایطی که هنوز طرحی تصویب نشده و قرارداد نیز منعقد نشده است، کار اجرایی را آغاز کرده‌اند.

چمران از ذکر حاشیه‌هایی که درباره طراحی معماری انتخاب شده و مطرح است، خودداری کرد اما گفت: نباید سبک و سیاق تحمیلی را برای این بنا انتخاب کنیم، چرا که این کار تمسخر فرهنگ ماست. کشور ما معماران بسیاری دارد و با فرهنگ و سابقه ستودنی در عرصه معماری، نباید برای طراحی یک بنا در جوار نماد ملی از معماران خارجی استفاده شود، چرا که معماری ایران در دنیا بی نظیر است و باید از ظرفیت‌های آن بهره بگیریم.

رییس شورای شهر تهران از ارسال دومین نامه به قالیباف شهردار تهران در این باره خبر داد و گفت: طی نامه رسمی روز گذشته از شهردار تقاضا کردیم که ادامه عملیات عمرانی را متوقف کند تا بازنگری‌های لازم در باره این ساختمان صورت بگیرد. وی تاکید کرد: طرح فعلی که برای ساختمان‌های مجاور برج میلاد در نظر گرفته شده مورد تایید شورای شهر نیست و این موضوع را رسما به شهرداری اعلام کرده‌ایم.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: شهردار تهران در جلسه کمیسیون عمران با این موضوع منطقی برخورد کرد و استدلال شورا را پذیرفت، اما در شرایطی که شهرداری هیچ اصراری بر اجرای پروژه به این شکل ندارد، عرض و طول شهرداری زیاد است و فراز و نشیب‌هایی در فرایند انجام کارها وجود دارد که پیگیری امور را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در موضوعی که شهرداری تهران بنا دارد کاملا با نظر شورای شهر هماهنگ عمل کند، مدیران میانی هم همسو با وی همکاری کنند و شهردار هم این جریان را دقیق تر پیگیری کند. در ادامه این بحث دو فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ممنوعیت صدور مجوز ساخت و ساز در حریم برج میلاد» به رای گذاشته شد که به اتفاق آرا تصویب شد. پس از آن بررسی مفاد این طرح در دستور کار قرار گرفت و در نهایت همه اعضای حاضر در جلسه به آن رای دادند.

بر اساس ماده واحده این مصوبه، با عنایت به اینکه برج میلاد تهران یکی از نمادهای اصلی پایتخت محسوب می‌شود و به لحاظ حفظ نما و منظر آن از تاریخ ابلاغ این مصوبه شهرداری تهران موظف است از هرگونه ساخت و ساز در محدوده و حریم این برج از سوی خود و یا سایر افراد حقیقی و حقوقی ممانعت کند و طرح جامعی را برای کل مجموعه برج میلاد ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب شورا برساند؛ ضمن اینکه توصیه می‌شود در جابجایی سازمان انتقال خون از مجاورت برج میلاد، اقدام کنند.

مصوبه یاد شده برای تدوین یک طرح جامع جدید برای برج میلاد تهران پایان بحث و مجادله شورای شهر در این باره نبود، چرا که نادری قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران پشت تریبون شورا قرار گرفت و گفت:‌ طراحی معماری برج میلاد همانگونه که مدنظر شورا بوده و شهردار تهران نیز دستور داده، مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد، اما زیربنا و سطح اشغال و مواردی از این دست در کمیسیون ماده پنج در سال ۷۶ تصویب شده و نباید تغییر کند.

نادری در اظهارات عجیبی که مایه تعجب برخی از اعضای شورای شهر شد، گفت: ارتفاع پیش بینی شده برای ساختمان‌های اطراف برج میلاد ۴۵ متر زیر گلدان راس برج میلاد است و مشکلی ندارد. دانشجو با شنیدن این اظهارات خطاب به وی گفت:‌ منظور از گلدان برج، سازه هفت طبقه پایین برج است، چرا که گلدان در پایین قرار می‌گیرد و گل در آن رشد می‌کند! در طرح جامع برج میلاد نیز منظور از گلدان، سازه زیرین برج بوده، اما تعبیر شهرداری این است که سازه راس برج نیز گلدان محسوب می‌شود!

با این وجود نادری باز هم تاکید کرد که شهرداری قصد دارد تنها در معماری این دو بنا بازنگری کند و سایر مشخصات آن از جمله ارتفاع را اصلاح نمی‌کند. وی چند مرتبه این عبارت را در لابلای صحبت‌های خود تکرار کرد که تنها قصد اصلاح طراحی معماری این برج را دارد که در نهایت اعضای شورای شهر تهران با گنجاندن عبارتی در مصوبه خود، شهرداری را مکلف کردند که در طرح جامع برج میلاد تهران هم بازنگری کند و به طور کلی مشخصات مربوط به این بنا اصلاح شود.

دانشجو در این باره خطاب به قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری گفت: طرح قبلی را دور بریزید و فراموش کنید. اکنون باید طرح دیگری جایگزین شود و نظر شهردار تهران نیز همین است. اینگونه نیست که فقط بخش معماری این طرح نیاز به اصلاح داشته باشد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0