پایان نامه توسعه مدل ریاضی مکانیابی مراکز توزیع امداد و مدیریت موجودی در شرایط بحران

نویسنده:  علی حاجی آقا بزرگی امیری
استاد راهنما: آقای دکتر محمدسعید جبل عاملی
استاد مشاور: آقای دکتر مهدی حیدری
تاریخ شروع: ۶ماه تا ۳ سال
دانشگاه: علم و صنعت ایران
مقطع: دکتری

چکیده

لجستیک امداد بلایا یکی از فعالیت‌های اصلی در بحث مدیریت بلایا می‌باشد. در این رساله، فازهای آمادگی و پاسخ از چرخه مدیریت بلایا به کمک مدل‌های برنامه‌ریزی ریاضی چندهدفه تحت شرایط عدم‌قطعیت مدل‌سازی شده است. رویکردهای مورد استفاده شامل دو گام می‌باشند: در گام اول (فاز آمادگی)، مکان مراکز توزیع امداد، میزان موجودی کالای امدادی جهت ذخیره‌سازی و تامین‌کنندگان مناسب تعیین می‌شوند. در گام بعد (فاز پاسخ)، در رابطه با تامین‌کنندگان مناسب در زمان بحران، میزان حمل کالاهای امدادی از نقاط تامین به مراکز توزیع امداد و از این مراکز به نقاط آسیب‌دیده تصمیم‌گیری می‌شود.

مدل‌های ارائه شده در این تحقیق، اهداف زیر را دنبال می‌کنند: ۱- کمینه‌سازی مجموع هزینه‌های قبل از بحران (شامل هزینه‌های راه‌اندازی، اکتساب و حمل و نقل) و کمینه‌سازی مجموع هزینه‌های بعد از بحران (شامل هزینه‌های اکتساب، حمل و نقل در طول شبکه، نگهداری و کمبود کالاهای امدادی) ۲- بیشینه‌سازی رضایتمندی مشتری (نقاط آسیب‌دیده) از طریق کمینه‌سازی بیشترین کمبود در مناطق تحت تاثیر قرار گرفته. ۳- بیشینه‌سازی حداکثر پوشش. مدل‌ها شامل عدم‌قطعیت‌های ذیل می‌باشند: عدم‌قطعیت در میزان تقاضا و مکان‌هایی که تقاضا ممکن است بوجود آید، در تامین و در پارامترهای هزینه‌ای.  

علاوه براین، احتمال خرابی تسهیلات (نظیر مراکز توزیع امداد یا نقاط تامین) در اثر بحران در نظر گرفته شده که در این‌حالت ممکن است بخشی یا همه کالاهای موجود از بین بروند.

برای حل مدل‌های پیشنهادی، روش‌هایی نظیر برنامه‌ریزی سازشی، محدودیت اپسیلون و بهینه‌سازی اجتماع ذرات توسعه داده شده‌اند. برای اثبات کارایی مدل‌های ارائه شده، مثال‌های عددی و مطالعات موردی از کلانشهر تهران ارائه شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند مدل‌های ارائه شده، می‌توانند جهت تصمیم‌گیری مکان مراکز توزیع امداد و تخصیص منابع در شرایط بحران تحت شرایط عدم‌قطعیت بکار گرفته شوند.

خلاصه مدیریتی حاج آقا بزرگی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0