ارزیابی جایگاه شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری با تاکید بر شهر پیشوا

چکیده
با در نظرگرفتن سیر طبیعی و تاریخی تکوین مدیریت شهری در شهرهای ایران که می توان آن را به تشکیل بلدیه و انجمنها در سالهای قبل از پیروزی اتقلاب اسلامی تعریف نمود، شاید بتوان چنین بیان کرد که مدیریت شهری و انجمنهای شهری به عبارت امروزی شوراهای اسلامی شهرها در جهت بهبود وضعیت کالبدی فضای شهرها میبایست تلاشهای ارزشمندی انجام دهند . با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در اواخر سال۱۳۷۷و شروع فعالیت آن از اردیبهشت۱۳۷۸یک نهاد جدید به مجموعه نهادها و سازمانهای مدیریت شهری ایران افزوده شد، که دارای دو رکن(شورای شهر و شهرداری)میباشد و تقریبا ساختار مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته نیز این چنین است، لیکن ساختار آن درایران این گونه نمیباشد. سوال اصلی
این تحقیق به شرح زیر است :جایگاه شورای اسلامی در مدیریت شهری کجاست ؟  ،اقتصاد سیاسی  با بررسی مفهوم شهر، مدیریت و مدیریت شهری و همچنین بررسی نظریههای، مدیریت مداری شهری ، سیکل چرخشی محلات شهری وبروکراسی شهری(شکوهی،۱۳۷۳،ص۴۳۶)و هم چنین شوراهای اسلامی شهر از منظر مختلف برای رسیدن به یک پاسخ منطقی پرداخته شده است. در قسمت میدانی مطالعه با طرح۲فرضیه که درآنها مجموعه قوانین شوراها درراستای تحقق مدیریت شهری توسط شورای شهرو همچنین میزان تمایل شورای شهر به مشارکت شهروندان در نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری طرح شده بود ، مورد آزمون قرار گرفت. با توجه به جدول مورگان حجم نمونه این تحقیق۳۸۲نفر میباشد.که به روش نمونهگیری خوشهای انجام گرفته است وبا بهرهگیری ازآمار و توصیف ویژگیهای آماری وبا استفاده از نرم افزارSPSSاز روش توصیفی، استنباطی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها ی آماری نیز از روش«خی دو» انجام گرفته است.

دریافت متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0