دریاچه شهدای خلیج فارس آماده افتتاح

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از آغاز بهره‌برداری از فاز نخست دریاچه شهدای خلیج‌فارس در روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه با حضور شهردار تهران خبر داد.

سید مازیار حسینی در مورد پروژه دریاچه شهدای خلیج‌فارس (دریاچه چیتگر) گفت: هدف اصلی از ساخت این دریاچه ایجاد یک منطقه گردشگری، تفریحی و تفرجگاهی است که علاوه بر این مسائل، امکان بهره‌برداری بهینه از منابع آبی موجود در محدوده طرح و تلطیف هوای بخشی از شهر تهران را تأمین می‌کند.

حسینی در ادامه گفت: احداث سازه‌های متعدد مذهبی، تفریحی و خدماتی در محدوده پیرامون دریاچه در زمینی به وسعت ۱۱۰ هکتار از دیگر بخش‌های این پروژه است که اجرای آن بر عهده شهرداری منطقه ۲۲ است. در حال حاضر احداث دریاچه و ۱۲ هکتار از پهنه ساحلی آن در جبهه شمال غربی پروژه به پایان رسیده و به‌عنوان فاز نخست طرح فردا به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در مورد جزایر دریاچه شهدای خلیج‌فارس گفت: سه جزیره مصنوعی در مرکز کاربری‌های شاخص و پر جاذبه پروژه احداث دریاچه قرار دارند. جزیره شهدای تنب کوچک در شمال غرب دریاچه به مساحت نیم هکتار، جزیره شهدای تنب بزرگ در شمال دریاچه به مساحت یک هکتار و جزیره شهدای ابوموسی به مساحت ۱٫۴ هکتار این جزایر را تشکیل می‌دهند. وی با اشاره به هدف احداث این دریاچه گفت: هدف از احداث جزایر مصنوعی، ایجاد کاربری‌های فرهنگی، مذهبی و تفریحی است. قابل ذکر است که طراحی یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام برای احداث در جزیره شهدای ابوموسی در حال انجام است که ساخت و بهره‌برداری از آن می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه شعائر اسلامی با یک نگاه نوین داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در مورد بخش‌های مختلف پروژه به ایجاد بند انحرافی روی رودخانه کن، کانال انتقال آب به طول ۹ کیلومتر، دایک ساحلی به طول تقریبی پنج کیلومتر که دورتا دور دریاچه را احاطه کرده است و همچنین سد خاکی اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های مهم این پروژه سد خاکی به طول ۷۲۵متر و حداکثر ۱۰٫۵متر ارتفاع است که از مصالح همگن خاکی با رویه آب‌بند ژئو ممبران تشکیل شده است.

ایجاد منظر و چشم‌انداز از فضای روی سد به سمت دریاچه و احداث سازه‌های روی تاج سد که معماری آن الهام گرفته از حرکت موج آب و ساختار هندسی آن است، از ویژگی‌های خاص این بخش از پروژه است. وسعت دریاچه شهدای خلیج‌فارس ۱۴۰ هکتار است که به این وسعت باید ۱۱۰ هکتار محوطه‌سازی‌ پیرامونی را نیز اضافه کرد. در فاز نخست ضمن بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج‌فارس، جزیره تنب کوچک به همراه محوطه پیرامونی ضلع غربی دریاچه افتتاح خواهد شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0