راهنمای انجام مرحله چشم انداز سازی در طراحی شهری

چشمانداز شهر / محله
پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورتبندی بیانیه چشمانداز
کورش گلکار – 1384
 
مقدمه:
۱ کیفیت «چشمانداز»
شهرها و محلات و چگونگی تدوین آن در تعیین سرنوشت اقتصادی، اجتماعی و کالبدی آنها نقش حیاتی ایفا مینماید. این امر موجب گردیده است که مرحله چشماندازسازی به مرحلهای
ویژه و پراهمیت در فرایند برنامهریزی و طراحیشهری راهبردی بدل شود به گونـهای کـه شـاید بتـوان «چشماندازسازی» را «قلب» فرایند محسوب نمود. هدف این مطالعه مفهومسازی اصطلاح «چـشمانـداز»، تبیین فرایند تدوین آن و ارائه یک چارچوب مفهومی جهت صورتبندی «بیانیه چشمانداز» میباشد. در این نوشتار نخست تعاریف گوناگون «چشمانداز» مورد بحث قرار میگیرد، سپس نقـش و اهمیـت آن در حیات شهری و فرایند برنامهریزی راهبردی مـورد تأکیـد واقـع مـیشـود و آنگـاه فراینـد تـدوین چشمانداز در قالب معرفی دو مدل چـشماندازسـازی «سـی – دی – اس» و «ارگـون» معرفـی مـیگـردد. سپس این مطالعه به شیوهها و اشکال گوناگون تدوین بیانیه چشمانداز میپردازد که با ارائه نمونـههـای منتخبی از بیانیههای چشمانداز مندرج در اسناد رسمی شهرهای گوناگون جهان همراه میباشـد. نهایتـاً در این نوشتار پس از تبیین کاستی نظری موجود در زمینه صورت بندی بیانیه چشمانداز یک چارچوب مفهومی برای این منظور پیشنهاد شده و کاربردپذیری آن از طریق انجام یک مطالعـه آزمایـشی مـورد سنجش قرار می گیرد.

دریافت متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0