مقاله مبانی طراحی پایدار در راستای اهداف توسعه پایدار

چکیده:

این مقاله کوششی است هدفمند برای معرفی یکی از جریانهای مهم معماری معاصر. جریانی که عکسالعملی منطقی در برابر مسائل و مشکلات بوجود آمده عصر صنعت به شمار میرود. توسعه پایدار که بعنوان مبانی ریشهای در این مقاله مورد نظر است، تئوری جامعنگر نسبت به تمامی امور زندگی همانند اقتصاد، اجتماع و محیط است که بستر شکلگیری بحث طراحی پایدار را بوجود آورده است. روند پژوهش این گفتار از جمعبندی تعاریف آغاز شده است و با اصول، مبانی و نظریات گوناگون پیرامون طراحی پایدار بسط پیدا کرده است.

مقدمه
همانگونه که میدانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفتهای فنی- تکنولژیکی در عرصه معماری، معماری بومی اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل میگرفت و همساز با اقلیم سر بر میافراشت به دست فراموشی سپرده شد. معماری مدرن نیز که زاده این تحولات بود به طور کل بستر شکلگیری معماری را نادیده گرفت. پیشرفتهای عظیم تکنولژی استخراج نفت و سایر ذخایر زیرزمینی نیز استفاده هر چه بیشتر این منابع تجدید ناپذیر را فراهم آورد و لذا با وجود منابع سوختی فراوانی که در دسترس بود تامین نیازهای گرمایشی به راحتی میسر شد. دهه ۷۰ را می توان دهه آگاهی یافتن از بحرانهای زیست محیطی نامید که عکسالعملهایی را در دنیا ایجاد نمود که توسعه پایدار یکی از آنهاست. توسعه پایدار که در دهه ۷۰ مطرح گردید حاصل شناخت عمیق نسبت به محیط پیرامون بوده است. از آنجا که برطبق آمار ۵۰ درصد ذخائر سوختی در ساختمانها مصرف میشود لذا جستجوی راه حل اساسی برای این معضل بدیهی مینمود. نکته دیگر اینکه؛ علاوه بر توجه به طبیعت، توجه به انسان نیز در اهم موارد قرار گرفت. انسان مدرن که در پس جوامع صنعتی به ابزار بدل شده است نقطه اصلی توجه توسعه پایدار میباشد و میتوان گفت طراحی پایدار و توسعه پایدار بخاطرابعاد انسانمدارانه و انسانگرایانه ارزش و اعتباری خاص یافتهاند.

دانلود متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0