آیا می‌توان زاهدان را کلان‌شهر نامید؟

نامساعد بودن شرایط معابر و خیابان‌ها، کمبود مخازن زباله، کمبود پارک و فضای سبز، اجرایی نشدن طرح فاضلاب شهری و نوسانات سرویس دهی اتوبوس رانی تنها بخشی از مشکلات کلان شهر زاهدان است.

 

شهر زاهدان با جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون نفر در شرق کشور به عنوان مرکز استان سیستان وبلوچستان نام گذاری شده است. اما وجود برخی از مشکلات و موانع با نام کلان شهر به هیچ عنوان هم خوانی ندارد. کمبود پوشش سنگ فرش، عرض کم خیابان‌ها و حتی نبود آسفالت در بعضی از معابر علاوه بر ایجاد چهره نامناسب شهر زمینه نارضایتی شدید شهروندان را به وجود آورده است.

پارک و فضای سبز

یکی از ارکان زیبایی شهرها وجود پارک‌ها و قضای سبز است. موضوعی که علاوه بر زیبایی معابر می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به گرد و خاک و آلودگی هوا را برطرف کند از طرف دیگر وجود پارک مناسب بهترین مکان برای گذراندن اوقات بیکاری خانواده‌ها محسوب می شود اما شهر زاهدان با دار بودن میانگین ۴ متر فضای سبز از نقطه ایده آل فاصله فراوانی دارد.

سرویس دهی ناوگان عمومی

شرکت واحد اتوبوس رانی نیز نتوانسته است رضایت شهروندان زاهدانی را جلب کنند مسئله ای که چندین و چند بار از طریق رسانه های استان منعکس شده است اما با توجه به ضرورت روان سازی جریان ترافیک در شهرها و همچنین کاهش مصرف سوخت تکلیف ناوگان عمومی در این راستا بیش از پیش گسترده تر می شود.

کمبود مخازن زباله و تجمیع نخاله در برخی از معابر

یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهر زاهدان کمبود مخازن جمع آوری زباله به حساب می آید البته در چندسال اخیر با نصب چندین مخزن در سطح شهر گوشه‌ای از مشکلات برطرف شده است،. بعد دیگر این موضوع نوسانات جمع آوری زباله محسوب می شود که متاسفانه در بعضی محلات باعث نارضایتی شهروندان شده است.

انشعابات فاضلاب شهری

با اجرایی شدن این قانون در کلان شهرها و ضروت اتصال سیستم دفع فاضلاب خانگی به شبکه شهری، متاسفانه شهر زاهدان دراین رابطه هیچ گونه حرکت امیدوار کننده ای را انجام نداده است، لذا در این رایطه می طلبد تا مسئولین ذی ربط هرچه سریعتر به رفع این چالش بیاندیشند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زاهدان تصریح کرد: کارخانه ساخت آسفالت از اول فرودین ماه به شکل جدی کار خود را آغاز کرده است. فریده برنایی افزود: با توجه به آمار بالای معابر خاکی شهر زاهدان بر طرف کردن مشکلات در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

این مسئول از اجرایی شدن طرح بازیافت آسفالت خبرداد و افزود: با اجرایی شدن این طرح آسفالتی که به دلایل مختلف در سطح شهر تخریب می‌شود در دستگاه‌های مخصوص مورد بازیافت قرار می گیرد.  برنایی در این خصوص ادامه داد: پس از مرحله بازیافت، آسفالت جدید ساخته می‌شود و در میدان‌های فرعی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زاهدان در ادامه از مطالعه و اجرای طرح تفضیلی شهرداری خبرداد و افزود: طرح تفضیلی با محوریت عریض کردن برخی از خیابان‌ها در دست مطالعه است.

وی با انتقاد از رشد حاشیه نشینی در شهر زاهدان خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر اصولی انجام خدمات شهرداری را با مشکل مواجه کرده است. برنایی با توصیف چشم انداز حل مشکلات شهر زاهدان اظهار کرد: خروج از شرایط فعلی شهر حرکت یک پارچه مردم و مسئولین را می طلبد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان نیز در رابطه با مشکلات موجود گفت: پارکهای محله‌ای مکان‌های خوبی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها هستند.

حامد صفت با اشاره به کمبود پارک و فضای سبز در شهر زاهدان گفت: کلیدی ترین بحث در این راستا مدیریت منایع آبی است و سخن از کمبود آب قابل قبول نیست. وی با اشاره به حل مشکلات پیش رو تصریح کرد: خرید ادوات آبرسانی برای پارک‌ها و فضاهای شهر در دست اجرا است. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر زاهدان از اجرایی شدن طرح پساب‌ها خبر داد و افزود: با بهره گیری از پساب‌های شهری تحول بزرگی در فضای سبز زاهدان رخ می دهد.

صفت گل ادامه داد: در همین راستا خط لوله‌ای به طول ۲۰۵ کیلومتر در دست احداث است که در صورت عملیاتی شدن شاهد رفع مشکلات فضای سبز شهر خواهیم بود. وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب وجود ندارد خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح منابع آبی و استفاده از شیوه آبیاری قطره‌ای باید به شکل گسترده نهادینه شود.

این مسئول از اجرای پروژه‌های جدید در آینده نزدیک خبرداد و اظهارکرد: با احداث پارک جنگلی ولایت و احیا و نوسازی ۱۰۰ موقعیت پارکی و همچنین استاندارد سازی فضاهای بازی کودکان و در نهایت بهسازی پارک ملت انقلابی در فضای سبز شهر زاهدان ایجاد می کند.

حمیدرضا نوری مسئول پروژه اتصال فاضلاب خانگی به شبکه شهری نیز با اشاره به آخرین وضعیت طرح پیشرو تصریح کرد: از مجموع ۷۰۰ کیلومتر خطوط فرعی نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر لوله گذاری شده است. نوری در ارتباط با خوط اصلی اظهارکرد: از مجموع ۱۱۱ کیلومتر خط اصلی حدود ۷۰ کیلومتر لوله گذاری شده است. وی با اشاره به تعداد انشعابات مشترکان خانگی افزود: با آغاز طرح فوق تاکنون ۲۰ هزار مشترک انشعاب دریافت کرده اند.

این مسئول ضمن بیان رقم اعتبار پروه خاطرنشان کرد: برآورد اولیه اداره کل آب و فاضلاب ۷۵ میلیارد تومان بوده است. نوری ادامه داد: متاسفانه از این رقم تنها ۴۵ میلیارد تومان تحقق یافته است. نوری با توصیف چشم انداز این پروژه تصریح کرد: با اجرایی شدن پروژه پیشرو علاوه بر دفع فاضلاب خانگی به شکل مدرن مشکل کمبود آب فضای سبز شهری بر طرف می شود. وی در این رابطه افزود: با نقش محوری تسویه خانه مرکزی زاهدان، پساب حاصله از فاضلاب شهری به آبیاری فضای سبز اختصاص میابد.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری زاهدان نیز با اشاره به هزینه جمع آوری زباله خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲ رقمی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان برای جمع آوری زباله در شهر زاهدان هزینه شده است. محمد خاشی ادامه داد: میزان پرداخت عوارض سالانه شهروندان به شهرداری یک میلیارد تومان است که به هیچ عنوان نمی توان این رقم را در توسعه خدمات شهری هزینه کرد.

خاشی تصریح کرد: وجود مخازن زباله در شهر طرح خوبی برای جمع آوری زباله است اما همین مخازن بوی نامطبوعی را در سطح معابر ایجاد می کنند. مدیر کل خدمات شهری شهرداری زاهدان تصریح کرد: علاوه بر بوی نامطبوع مخازن زباله فرسودگی زود هنگام آن‌ها نیز بر مشکلات افزوده است.

وی همچنین گفت: مشکل عمده تجمیع زباله در سطح شهر مربوط به فرسودگی ماشین آلات و عدم همکاری مردم در این رابطه می شود. خاشی با توضیح بیشتر بیان کرد: حجم بالای تولید زباله خانگی با تعداد محدود ماشین آلات هماهنگی ندارد. این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر زباله در شهر زاهدان به شکل زوج و فرد جمع آوری می شود.

خاشی افزود: با توجه به مشخص بودن زمان تردد ماشین آلات در میدان‌های اصلی و فرعی همکاری شهروندان در این راستا ضروی است. وی در پاسخ به این سوال که چرا ساعت جمع آوری زباله تغییر می‌کند گفت: علت عمده این موضوع سرعت کند ماشین آلات و طولانی بودن مسیر تردد است.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری زاهدان از اجرایی شدن تفکیک زباله خشک خبرداد و تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح در آینده ای نزدیک بسیاری از مشکلات شهر برطرف می شود. وی با اشاره به برنامه‌های پیشرو این نهاد افزود: در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن برنامه های جدید خدمات شهری شهرداری زاهدان خواهیم بود.

خاشی در پایان خاطرنشان کرد: بدون همکاری شهروندان ارائه خدمات مطلوب غیر ممکن است. در پایان باید گفت، امیدواریم همچون گذشته مسئولین شهر زاهدان تنها با وعده های بی عمل شهروندان را دلخوش و امیدوار نکنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0