یزد . شهر خلاق معماری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از اعلام آمادگی برای معرفی یزد به عنوان شهر خلاق معماری خبر داد.

 

محمدمهدی شرافت، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که حدود سه ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: استان یزد در سال ۹۱ در زمینه آمار سفر در کشور رتبه پنجم را داشت که این رتبه در سال ۹۲ به جایگاه چهارم رسیده و یزد بعد از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و شیراز قرار گرفته است.

وی بر حفظ این جایگاه تاکید کرد و افزود: با فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری و هماهنگی با سایر دستگاه‌های استان یزد، باید شرایط را برای حضور گردشگران در این استان فراهم کنیم.

شرافت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری در استان یزد بیان کرد: تاکنون ۱۸ قرارداد با ۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری منعقد شده است که بخشی از آن مربوط به احداث هتل است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارداد احداث و راه‌اندازی پنج هتل پنج ستاره در استان یزد در دست بررسی است که دو مورد از آنها نهایی شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: برخی از افراد نیز به صرف علاقه وارد مباحث گردشگری و کار در این زمینه شده‌اند اما علاقه تنها کافی نیست و سرمایه فرد نیز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد، یادآور شد: حمایت‌های ما بیشتر در زمینه تسهیلات اداری و صدور مجوزها و در صورت امکان، معرفی برای دریافت وام است.

شرافت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونق گردشگری در استان یزد تاکید کرد: تلاش می‌کنیم این رونق را در همه شهرستان‌های استان داشته باشیم و همه شهرستان‌ها را با توجه به ظرفیت‌های موجود، در این زمینه پویا کنیم.

وی همچنین اعتبارات عمرانی سال گذشته اداره میراث فرهنگی استان یزد را ۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار صرف پروژه‌های عمرانی شده و خوشبختانه این اعتبار نسبت به سال ۹۱ از افزایش ۴ میلیارد تومانی برخوردار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بافت تاریخی یزد بیان کرد: بافت تاریخی یزد از بافت‌های منحصربه‌فرد به شمار می‌رود اما اگر روند برخورد با بافت تاریخی به همین شکل ادامه یابد، به زودی از بافت تاریخی چیزی باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه در روز روشن در قلب بافت تاریخی، با لودر خاکبرداری می‌کنند یا با بیل و کلنگ به جان بافت تاریخی می‌افتند، تصریح کرد: جرائمی که قانون برای متخلفان بافت تاریخی در نظر گرفته است، بازدارنده نیست و فردی که یک خانه ارزشمند تاریخی را ویران کرده یا به بافت آسیب رسانده است، حداکثر یک میلیون تومان جریمه نقدی می‌شود که این اصلا بازدارنده نیست و افراد با فراغ بال اقدام به تخریب و ساخت و ساز در بافت تاریخی یزد می‌کنند.

شرافت با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از بافت تاریخی یزد ثبت ملی شده اما واقعیت این است که بیش از ۲هزار هکتار بافت ارزشمند در یزد موجود است، افزود: متاسفانه بخش‌های ثبت نشده به حال خود رها شده و دخل و تصرف در آنها بسیار است که این امر سبب وارد آمدن خسارت به بافت ثبت شده نیز می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تخریب خانه‌های قدیمی و احتمالا باارزش تاریخی در منطقه قاسم آباد و مرمت و بازسازی یک قلعه قدیمی در این منطقه عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در بافت تاریخی یزد، ثبت ملی تک‌بناها بدون در نظر گرفتن حریم آنهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: این بناها بدون توجه به اینکه اثر ثبت شده و با ارزش تاریخی در اطراف آنها قرار دارد، تخریب می‌شوند اما به زودی این امر نیز ساماندهی خواهد شد.

شرافت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه میبد به عنوان شهر خلاق معرفی شده است، بیان کرد: مباحثی در مورد معرفی شهر یزد به عنوان شهر خلاق معماری نیز مطرح شده که میراث فرهنگی در این زمینه آماده انجام کارهای لازم است زیرا یزد در زمینه معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0