راهکار راه و شهرسازی برای حفظ معماری

از طریق حفظ آثار فاخر تاریخی می توانیم به دنبال شهرسازی و معماری اسلامی باشیم و با حفظ این آثار به سمت شهرسازی و معماری اسلامی حرکت کنیم.

 

پیروز حناچی – معاون وزیر راه و شهرسازی – درباره ترویج معماری ایرانی – اسلامی اظهار کرد: در این مورد اتفاق نظری وجود ندارد به طوری که بعضی معماری ایرانی – اسلامی را یک مصداق می‌دانند و برخی معتقدند که یک مفهوم است.

وی افزود: بعضی معتقد هستند که هر بنایی که گنبد یا مناره دارد یا در آن قوس پنج و هفت بکار رفته معماری اسلامی است ولی بعضی نیز معتقدند که اگر روح تعلیمات و چارچوب قابل باور ناشی از آموزه های اسلامی در ابنیه امروزی و حتی مدرن تجلی یابد قابل قبول است.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: مواردی همچون رعایت حریم‌ها، احترام به طبیعت، احترام به حقوق دیگران و حداقل اتلاف انرژی در ساختمان‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

حناچی با بیان اینکه مشخصه خاصی در اسلام برای سبک معماری وجود ندارد و مطالب ارائه شده عمدتا استنتاج و استقراء محققان هستند، گفت: اعتقاد ما این است که با در نظر گرفتن این موضوع که از دوران پیش از اسلام آثار زیادی باقی نمانده و اگر آثاری هم باقی مانده آثار فاخر حکومتی مانند تخت جمشید و کاخ اردشیر و…..است و عمده‌ آثاری که ما در دنیا با آن شناخته می‌شویم و حجم‌شان هم بسیار زیاد و فاخر است، همین بافت‌های تاریخی هستند که دهها هکتار از نقاط مرکزی شهرها را در بر می‌گیرند اما در معرض تخریب قرار دارند. وی افزود: از دوره صفویه به این طرف و به صورت معدود از دوره ایلخانی آثاری در شهر‌هایمان آثاری منحصر به فرد وجود دارد.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند اگر به دنبال شهرسازی و معماری اسلامی هستیم باید اول این آثار را حفظ کنیم، تصریح کرد: جلوی تخریب این آثار باید گرفته شود چون ما در دنیا با این آثار شناخته می‌شویم؛ به طوری که این آثار نقش تعیین کننده‌ای در فرهنگ و تمدن دوران اسلامی وامروز و حتی آینده دارند. حناچی تاکید کرد: نباید بگذاریم این آثار فراموش شوند و با استفاده از این آموزه‌هاست که باید آینده‌مان را بسازیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0