پردیس پارس، فرهنگ و باغ ایرانی را در اکسپوی پکن معرفی می‌کند

پردیس پارس به عنوان نماینده ایران در اکسپوی باغ چین که به زودی در پکن برپا خواهد شد، حضور دارد.

پکن، پایتخت جمهوری خلق چین به زودی میزبان نهمین دوسالانه جهانی اکسپوی فرهنگی باغ خواهد بود و «پردیس پارس» که نمایندگی کشورمان در این رویداد جهانی را بر عهده دارد، بنا بر سخنان مدیریت اکسپوی باغ، یکی از زیباترین سازه‌های موجود در بخش بین الملل این مجموعه به حساب می‌آید.

طرح کلی «پردیس پارس» که در نگاه نخست یادآور بنای ارگ بم است، بر اساس ایده راهروی ورودی مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان با هدف تحریک حس کنجکاوی مخاطب تا رسیدن مرحله به مرحله به فضای عمومی و جاذبه‌های حیاط مرکزی طراحی شده‌ است. سادگی در فرم کلی، ایجاد فضای مرکزی اصلی، بهره‌گیری از «اصل حرکت» در بناهای سنتی ایرانی و استفاده از دیاگرام شناخته شده «چهار باغ» از جمله ویژگی‌های اساسی باغ ایرانی است که در «پردیس پارس» قابل مشاهده و تجربه خواهند بود.

در طراحی و ساخت این بنا به رغم محدودیت مساحت (۴۵۰ متر مربع) اصول کلی معماری باغ ایرانی به عنوان یکی از میراث جهانی ثبت شده در یونسکو لحاظ شده است.

طراحان، مجریان و کارشناسان دست اندرکار «پردیس پارس» با استفاده از آجر و آجر مشبک به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح سنتی ایران زمین و همچنین بهره‌گیری از انواع گل و گیاه رایج در باغ‌های ایرانی تلاش کرده‌اند این بنا را به طرحی ایده‌آل برای معرفی شایسته باغ ایرانی به جهانیان تبدیل کنند.

 

فعالیت‌های فرهنگی و در کنار آن فروش فرش و صنایع دستی ایران، معرفی سوغات و اقلام مختلف خوراکی ایران از جمله محورهای اصلی برنامه‌های «پردیس پارس» با هدف ایجاد تصویری صحیح و مطلوب از فرهنگ کشورمان در مدت ۶ ماهه این رویداد بین‌المللی خواهند بود.

در همین حال برگزارکنندگان نهمین دوسالانه اکسپوی باغ پکن ضمن بازدید از بخش بین‌الملل این نمایشگاه، با اشاره به قابلیت‌ها و ویژگی‌های باغ ایرانی، با توصیف پردیس پارس به عنوان یکی از طرح‌های برجسته این مجموعه، امتیاز ادامه کار پس از پایان مهلت نمایشگاه را به نماینده کشورمان اعطا کرده‌اند.

بخش بین‌المللی این دوره اکسپوی باغ، میزبان مجموعه‌هایی با عناوین باغ اسلامی، باغ اروپایی، باغ ژاپنی، باغ ایرانی، باغ هند و باغ کشورهای دیگر از قبیل اتریش، هلند، روسیه، اندونزی، افغانستان، هندوستان، پاکستان، کره شمالی، مصر، اتیوپی، تایلند، بنگلادش و … خواهد بود.

منطقه «فنگ تای» پکن که در جنوب غربی پایتخت چین قرار دارد، پیش از این جزو مناطق حاشیه‌ای شهر و اغلب برای طرح‌های مربوط به بازیافت زباله و مواردی از این دست به کار گرفته می شد که با اجرای طرح اکسپوی جهانی باغ، توسعه و تغییر شکلی بسیار سریع و غیرمنتظره را شاهد است.

تمام امور مربوط به پروژه «پردیس پارس» به عنوان نماینده کشورمان در نهمین دوسالانه جهانی اکسپوی باغ بر عهده تعدادی از شرکت‌های ایرانی فعال در چین و ایران خواهد بود.

اکسپوی جهانی باغ از سال ۱۹۹۷ هر دو سال یک بار و در شهرهای دالیان، نان جینگ، شانگهای، گوانگجو، شن جن، شیا من، جی نان و چونگ چین برگزار شده و امسال در منطقه فنگ تای شهر پکن برگزار می‌شود. منطقه‌ای که برای پروژه اکسپوی جهانی باغ در شهر پکن در نظر گرفته شده، زمینی به مساحت ۲۶۷ هکتار را شامل شده که با در نظر گرفتن دریاچه بزرگ مورد نظر طرح، مجموع فضای به کار گرفته شده در پروژه به ۵۱۳ هکتار می‌رسد.

نهمین اکسپوی جهانی باغ در چین، به مدت ۶ ماه از می تا نوامبر ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0