معرفی کتاب «مبلمان شهری»

هدف از طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و بالنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. محیطی با گوناگونی بسیار، زمینه خلاقیت افراد جامعه را فراهم می کند و زمینه حداکثری ارتباط شهروندان و زیستگاه پیرامون شان را برقرار می سازد. تنها وسیله تامین و تضمین تمامی این اهداف «امکانات مناسب شهری است» است.

مبلمان شهری یکی از این امکانات شهری است که می تواند در تحقق این امر موثر باشد. سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در جهت آشنایی هر چه بیشتر شهروندان در این زمینه اقدام به تالیف کتاب «مبلمان شهری» کرده است. در این کتاب که به تعریف و آموزش مفاهیم کلی مربوط به تجهیزات و امکانات شهری پرداخته، در سه فصل، مبانی مبلمان شهری؛ شامل تعریف، اهمیت و اهداف مبلمان شهری و همچنین آشنایی با عناصر مبلمان شهری، سیستم اطلاع رسانی و تابلوی راهنمای شهری، طراحی نرده و جداکننده ها، نشیمین یا نیمکت، سطل زباله شهری، ساعت شهری، ایستگاه تاکسی و اتوبوس و تبلیغات محیطی به مخاطبان کتاب ارائه شده است.

در فصل دوم این کتاب که به طراحی مبلمان شهری اختصاص دارد، شیوه طراحی و مناسب سازی مبلمان شهری، اهمیت توجه به هویت و فرهنگ در طراحی مبلمان شهری و پژوهش های شهری و زیست محیطی مبلمان شهری ارائه شده است.

فصل پایانی این کتاب نیز به معرفی پروژه های مبلمان شهری پرداخته و به معرفی شورای هیئت علمی مبلمان شهری شامل شرح وظایف، ماموریت ها، برنامه ها و اهداف این شورا پرداخته است. در این فصل همچنین نمونه پروژه های طراحی و اجرایی مبلمان شهری نیز برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان ارائه شده است.

کتاب مبلمان شهری در۳۰۰۰ نسخه و در ۶۰ صفحه به همت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تالیف شده است.

گفتنی است در تهیه و تدوین این کتاب، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و جمعی از صاحب نظران و محققان این حوزه با سازمان زیباسازی شهر تهران همکاری داشته اند. این کتاب یکی از کتاب های مجموعه ۹ گانه کتاب های آموزش عمومی زیباسازی شهری است که علاقه مندان برای تهیه آن می توانند به کتابخانه سازمان زیباسازی شهر تهران مراجعه کنند.

55097f9559083383e45911635c552374_M

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0