واگذاری اراضی سبز تهران به تعاونی مسکن توسط شهرداری!

واگذاری اراضی پهنه سبز پایتخت در منطقه ۵ به یک تعاونی مسکن و صدور پروانه برای ساخت ۴۹۹ واحد مسکونی در این قطعه زمین، مخالفت جدی شورای شهر تهران را در پی داشت.

به نقل از ایسنا، حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در جریان پانصد و چهل و دومین جلسه علنی شورا برای چندین بار در طول یک سال اخیر با ارائه گزارش تصویری و مفصلی از صدور پروانه برای ساخت و ساز در اراضی پهنه سبز پایتخت، این بار در منطقه پنج پایتخت پرده برداشت. موضوع مربوط به واگذاری زمین به تعاونی خلبانان در منطقه شهران بود که هفته گذشته جمعی از اهالی این منطقه برای اعتراض به این موضوع در مقابل شورای شهر تهران تجمع کرده بودند.

شکیب در این باره توضیح داد: در دهه هفتاد قطعه زمینی به تعاونی مسکن واگذار شد که ۷۰ درصد آن باید توسط شهرداری به عنوان فضای سبز حفظ می‌شد و تنها در ۳۰ درصد آن ساخت و ساز انجام می‌گرفت. اما شهرداری تهران باز هم از همین ۷۰ درصد که باید قاعدتا به تامین زیرساخت‌ها و سرانه فضای سبز اختصاص یابد، به این تعاونی زمین واگذار کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که این قطعه زمین در پهنه G111 (پهنه سبز) قرار دارد، از شهرداری درخواست کردیم که زمین دیگری را به آنها واگذار کند و به این ترتیب قطعه زمین دیگری در نزدیکی همین اراضی که بالغ بر ۶۲ درصد آن هم در پهنه سبز قرار دارد، واگذار شد. اما پرونده این زمین هم در آذرماه سال گذشته به کمیسیون ماده هفت رفت و در نهایت قطعه زمین دیگری به این تعاونی واگذار شد که البته بخش عمده این زمین هم جزو پهنه سبز بود.

شکیب افزود: در جلسه کمیسیون ماده هفت از شهردار منطقه پنج درخواست کردیم که زمین دیگری را که با پهنه سبز فاصله داشته باشد به این تعاونی واگذار کنند اما آنها اعلام کردند که زمین مناسب دیگری در اختیار ندارند. بر این اساس پروانه مسکونی برای ساخت و ساز در لبه این زمین که جزو پهنه مسکونی محسوب می‌شود و بین پهنه سبز و مسیر بزرگراهی محصور است صادر شده و قرار است ۴۹۹ واحد مسکونی در این قطعه زمین بنا شود. این در حالی است که ۳۰۰ اصله درخت در این زمین وجود دارد و ساخت و ساز انبوه در حاشیه آن موجب آسیب جدی به فضای سبز خواهد شد.

وی تاکید کرد: شهرداری زمین‌های بی شماری در اختیار دارد اما چرا باید زمین‌های مسئله‌دار را به تعاونی‌های مسکن واگذار کنند. طرح تفصیلی شهر تهران برای عموم مردم قابل دسترس است و اهالی از اینکه این قطعه زمین در پهنه G قرار دارد مطلع هستند و حق دارند که به این موضوع اعتراض کنند. ما هم به عنوان نمایندگان مردم نباید اجازه چنین ساخت و سازی را بدهیم.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید زمین‌های فضای سبز را که حق مردم است به آنها بازگرداند و ضرر و زیان تعاونی مسکن را هم بپردازد، گفت: برای یک بار هم که شده عامل صدور این پروانه باید در برابر این تصمیم خود پاسخگو باشد.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم اظهارات شکیب را تایید کرد و گفت: از نظر شهرسازی ساخت شهرک مسکونی در جوار بزرگراه کار درستی نیست و می‌تواند مسئله ساز شود.

با این حال محمد تقوی معاون حقوقی شهردار تهران مدعی شد که اراضی یاد شده پیش از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران، رای کمیسیون ماده پنج داشته است و افزود: شهرداری منطقه پنج مستندات مربوط به این موضوع را جمع‌آوری و در جلسه‌ای به کمیسیون عمران ارائه خواهد کرد.

با این حال شکیب ادعای تقوی در این باره را رد کرد و گفت: مصوبه کمیسیون ماده پنج مربوط به قطعه زمین اولی بود که در اختیار این تعاونی قرار گرفت و زمین جایگزین رای کمیسیون ماده پنج را ندارد.

به گزارش ایسنا، پروین احمدی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه در منطقه یک باغات در حال تخریب است و در تراکم صددرصدی ساخته می‌شود، گفت: تمام کوچه پس کوچه‌های خیابان باهنر و دربند و کل معابر منطقه یک به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.

چمران هم تشبیه شدن منطقه یک به کارگاه ساختمانی را تائید و تکرار کرد و گفت: من هم موردی را که ساخت‌وساز در صددرصد سطح اشغال در حال انجام است دیده‌ام و به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0